בדיוק לפני שבוע הושקה ברוב הדר אלפא רומיאו מילאנו. קרוסאובר עירוני חדש על בסיס פלטפורמת eCMP2 הבלתי נגמרת של קבוצת סטלנטיס המשמשת אין ספור דגמים ומותגים. המילאנו אמורה להיות המכונית שתחזיר צעירים ומזומנים אל אלפא, ובמידת מה לתפוס את מקומה של המיטו הקטנה. אלא שעם חשיפתה אלפיסטים וחובבי רכב די התאכזבו, בלשון המעטה, מהעיצוב המשתדל, מאימוץ ציני של אלמנטים ממכוניות עבר של החברה וגם מהעובדה שבסופו של דבר השם מילאנו מוצמד לקרוסאובר חשמלי שבכלל לא מיוצר באיטליה.
מסתבר שלא רק לקהל האלפיסטים היו השגות לגבי הבחירה של אלפא רומיאו בשם מילאנו. ממשלת איטליה גם היא לא התלהבה מכך שאלפא רומיאו משתמשת בשם מילאנו עבור מכונית שמיוצרת בפולין. שר התעשיה של איטליה אף טען כי הדבר אסור על פי החוק במדינה, כשהוא מסתמך על חוק משנת 2003 שבו לא ניתן להשתמש בשם איטלקי עבור מוצר שלא מיוצר באיטליה משיקולי הטעיית הציבור. ביננו, מדובר גם בעניין של כבוד לאומי, דבר משמעותי אצל האיטלקים בוודאי שמדובר במותג שורשי כמו אלפא רומיאו שבעצמו מזוהה עם העיר מילאנו.
זה המקום להזכיר שממשלת איטליה נמצאת כבר זמן מה בעימות מול הנהלת סטלנטיס שבחרה לצמצם את ייצור המכוניות במפעלים באיטליה עקב עלויות גבוהות מידי, מה שהוביל לצמצום משמרות ייצור ועלול להוביל בעקיפין לפיטורים המוניים. הדוגמא הבולטת היא מפעל מירפיורי המפורסם של פיאט שמייצר כרגע רק את ה-500 החשמלית שמכירותיה לא מתרוממות, ותפוקת הייצור שלו נחתכה משמעותית מרף של 175 אלף מכוניות שנדרשות להיבנות במפעל בשנה כדי לשמרו כריווחי. מן העבר השני, ממשלת איטליה מעודדת יצרניות זרות, בעיקר סיניות, להקים מפעלי רכב באיטליה וצ’רי כבר הודיעה שהיא מתכננת להקים מפעל שכזה בשנים הקרובות.
בסטלנטיס ניסו להצדיק את עצמם בכך שטענו שאלמלא הבחירה לייצר את המכונית בפולית היא הייתה אמורה להיות יקרה יותר בכ-10,000 אירו, מה שהיה הופך אותה ללא רלוונטית ופוגע בסיכויי ההישרדות של אלפא רומיאו. בסופו של דבר, הודיעה אלפא רומיאו כי החליטה לשנות את שמה של המכונית שתיקרא מעתה בשם ג’וניור. ניתן לתהות האם אנשי סטלנטיס ואלפא לא היו מודעים לעניין, בפרט שההכרזה על השם החדש של המכונית הייתה כבר לפני מספר חודשים, כשהצינים שבינינו יכולים לטעון שמדובר בתרגיל ביחסי ציבור. בכל מקרה, הבחירה בשם ג’וניור תרגיע את החזית מול ממשלת איטליה, אבל תחריף את חוסר שביעות הרצון מצד חובבי המותג.
השם ג’וניור שימש את אלפא רומיאו בשנות ה-70 עבור גרסאות הכניסה של סדרת ה-105/115 בשנות ה-60 וה-70, בתחילה עם מנוע 1,300 סמ”ק ובשנים מאוחרות עם מנוע 1,600 סמ”ק. הג’וניור זכתה להצלחה גדולה יחסית עם למעלה מ-100 אלף יחידות שיוצרו, מספר דומה לשאר דגמי ה-GTV והספרינט מאותה סדרה. הבחירה בשם ג’וניור תואמת את המיצוב של הקרוסאובר החדש כדגם הכניסה של אלפא רומיאו, אבל רק מגדיל את תחושת חילול הקודש מבחינת האלפיסטים, אפילו יוצר מהבחירה המקורית בשם מילאנו, אשר שימש את גרסאות ה-V6 של אלפא 75 אשר שווקו בצפון אמריקה. למרבה הצער, נגד בחירות שיווקיות ציניות כאלו עדין לא חוקקו חוקים מתאימים.