תחרות מכונית השנה באירופה (ECOTY) נחשבת, לטוב ולרע, לתחרות המשמעותית ביותר לבחירת “מכונית השנה” ביבשת הישנה. למרות לא מעט בחירות תמוהות במהלך השנים ותלונות על פוליטיזציה לטובת תעשיית הרכב באירופה, מנסה התחרות הסמכת על הצבעתם של כמה עשרות עיתונאים אירופאים לייצג גם את הלך הרוח בתעשייה ובשוק הרכב האירופאי.
לאור זאת, הדחיפה המואצת של רשויות האיחוד האירופאי לכיוון הנעה חשמלית, באה לידי ביטוי גם ברשימת הדגמים המועמדים לתואר מכונית השנה באירופה לשנת 2025. לפני כשלושה חדשים פורסמה רשימת המועמדות הראשונית המשתתפות בתחרות, כאשר מתוך הרשימה הכוללת 25 דגמים חדשים שיצאו לשוק בשנה החולפת, כאשר יותר ממחצית מהם העם בעלי הנעה חשמלית.
בסוף השבוע פרסם ארגון התחרות את רשימת שבעת המכוניות הפיינליסטיות, מהן תיבחר המכונית הזוכה בתואר השנתי. הרשימה הסופית ממשיכה בכיוון כאשר רק שתי מכוניות ממנה הן כאלו בעלי מנוע בעירה פנימית. כל היתר הן מכוניות חשמליות שתוכננו לכך או שהן מציאות אופציה למערכת הנעה החשמלית מלאה.
ברשימה הסופית נכללות: דאצ’יה דאסטר וקופרה טראמר שהוצגו לאחרונה כשהן בעלות גרסאות הנעה בעלות מנוע בעירה פנימיות או עם הנעה היברידית. למעשה הן שתי המכוניות היחידות ברשימה אותן ניתן לרכוש רק עם מנעו בנזין. אליהן מצטרפות סיטרואן eC3 ואלפא רומיאו ג’וניור ויונדאי אינסטר שמוצעות גם בגרסאות חשמליות מלאות, ואיתן רנו 5 E-Tech וקיה EV3 אשר תוכננו מלכתחילה כמכוניות חשמליות
לכאורה הרשימה משקפת את כל הדגמים החשמליים והמחושמלים שמציגה תעשיית הרכב בשנים האחרונות, שהלכה והתגברה ב-2024. מצד שני, לאור הירידה בביקושים למכוניות חשמליות גם באירופה המשקל להן זוכות המכוניות החשמליות ברשימת המועמדות הסופיות, בפרט לאור העובדה שהן מהוות רק כ-15% מכלל השוק האירופאי נראית תמוהה. עם זאת מעניין לראות שמכוניות סיניות עדין לא פרצו את תקרת הזכוכית. רק שלושה דגמים של יצרניות סיניות נכללו ברשימה השנה ואף אחת מהן לא עלתה לשלב הגמר, למרות ריבוי הדגמים ההולך וגובר.
הזוכה בתחרות מכונית השנה באירופה לשנת 2025 תוכרז ב-10 לינואר. בשנה שעברה זכתה בתחרות רנו סניק E-TECH, עוד קרוסאובר חשמלי, ובשנה שלפניה ג’יפ אוונג’ר שעל בסיסו בנויה גם אלפא רומיאו ג’וניור הנמצאת ברשימה הסופית השנה, מה שנראה כמו מחזור מועמדות. אז מי תזכה במתחרות השנה? אנחנו לא ממש עוצרים את נשימתנו.