תחרות “מכונית השנה באירופה” או ECTOY הנערכת מאז שנת 1964 היא אחת מהתחרויות הוותיקות והנחשבות בתעשיית הרכב. בתחרות נוטלים חלק כמה עשרות עיתונאי רכב מרחבי היבשת כדי להכתיר את המכונית המעניינת, החדשנית והחשובה יותר שיצאה לשוק האירופה בשנה חולפת. בעשורים האחרונים צצו עוד אינספור תחרויות שונות המכריזות על “מכונית השנה”, אך למרות לא מעט בחירות תמוהות וטענות לפוליטיזציה עדין נחשבת התחרות לאחת היוקרתיות בתעשייה.
באופן מסורתי ההכרזה על הזוכה נעשית עם פתיחת תערוכת ג’נבה הנחשבת לתערוכת הרכב השנתית החשובה באירופה. השנה לאחר הפסקה של מספר שנים חזרה להיערך תערוכת ג’נבה ובהתאם לכך גם ההכרזה על הזוכה בתחרות מכונית השנה. אחרי הפארסה של השנה שעברה בה זכה בתואר ג’יפ אוונג’ר שלא ממש חידש משהו, הייתה ציפייה לזוכה בעלת משמעות קצת יותר גדולה. האמנם?
הזוכה בתואר מכונית השנה באירופה לשנת 2024 היא רנו סניק E-TECH. למרות השם ששימש את רנו מאז שנת 1997 למיני מיניואן המפכני שלה (שגם זכה באופן מוצדק בתואר מכונית השנה(, הסניק החדשה היא למעשה קרוסאובר חשמלי קומפקטי הממוקם בין המגאן E-THCH לרנו אוסטרל. מדובר בדגם חשוב עבור רנו, אבל לא חדשני כיוון שהוא מתבסס על הפלטפורמה והמכלולים של ניסאן אריה שהוצג שנתיים לפנים. אפילו העיצוב לא כל כך מקורי ומציג חזית דומה למדי לזו של פיג’ו 3008 החדש, שהסתפק בתחרות במקום השלישי.
עבור רנו מדובר בזכייה השביעית אי פעם בתחרות, כאשר הפעם האחרונה בה זכתה הייתה אי שם בשנת 2006 עם הדור השלישי של הקליאו. הדגם הראשון של רנו שזכה בתחרות היה רנו 16 בשנת 1966 ולאחריו זכו רנו 9 האפרורית בשנת 1982 (עדות לכך שבחירות תמוהות עם ריח פוליטי הן לא עניין חדש בתחרות), הדור הראשון של הקליאו בשנת 1991, הסניק המקורית והמבריקה בשנת 1997 והדור השני של המגאן בשנת 2003.
רנו סניק E-TECH זכתה ל-329 נקודות מידי 58 עיתונאי רכב שלקחו חלק בתחרות השנה, כשהיא מקדים את ב.מ.וו סדרה 5 החדשה שהגיעה למקום השני עם 309 נקודות. למקום השלישי כאמור הגיעה פיג’ו 3008 לה העניקו השופטים 197 נקודות. את רשימת שבעת הפינליסטיות בתחרות השנה משלימות קיה EV9 שזכתה ל-190 נקודות, וולוו EX30 עם 168 נקודות, BYD סיל שהייתה לסינית הראשונה עם פוטנציאל ממשי לזכות תואר זכתה ל-131 נקודות בלבד ולבסוף טויוטה C-HR החדשה שקיבלה 127 נקודות.