אם אתה גולש באתר אוברדרייב סביר להניח שאתה מדמיין שהשם הזה מיצובישי אקליפס קרוס מעיר אצלך משהו. ואם אנסה לנחש, 95% סיכוי שבראש שלך עלתה התמונה של מיצובישי אקליפס הקודמת. כן הקופה או הקבריולה בעלת הקווים המעוגלים שמידי פעם רואים אחת כזאת מסתובבת לה בכבישי ישראל. זו שזכורה מהסרט מהיר ועצבני בולטת בצבעה הסגול, הגג הנפתח ועם נהג שיותר שוכב מאשר יושב בתוכה. זה היה הדגם הקודם של האקליפס שהיה דור ממשיך לדגמי קופה, היום הדרישות ורצונות השוק השתנו וכך, מיצובישי אקליפס קרוס הוא רכב פנאי. עידן חדש ומופלא.
יפה
אני חייב להודות שהייתי סקפטי כשבאתי לאסוף את מיצובישי אקליפס קרוס מהיבואן, איכשהו בתמונות העיצוב נראה לי מתאמץ מידי ומאוד עמוס. פנים אל פנים העיצוב החיצוני נראה הרבה יותר מוצלח מאשר בתמונות. במיוחד עם הצבע האדום שנקרא במיצובישית ״אדום יהלום״. לא רק אני חשבתי ככה, גם מבחן תחנות הדלק (בו מחנים אותה לכמה דקות ומסתכלים כמה עניין היא מייצרת) היא צלחה עם מספר מפתיע של תגובות אוהדות.
הגריל הקדמי יחד עם הפנסים מחבר את מיצובישי אקליפס קרוס לשפת העיצוב של שאר דגמי מיצובישי, רק שפה הטמבון פותח פה גדול יותר על חשוב זווית גישה (עליה בהמשך) ומקנה מראה ספורטיבי יותר ביחס לשאר הרכבים המוגבהים של היצרן. בפרופיל אפשר לחשוב שדגמי הקופה שטח של ב.מ.וו ומרצדס עמדו לנגד עיני המעצבים כי הדמיון יותר מבולט. כמו הפרופיל כך גם חלקה האחורי של האקליפס, עם יחידת תאורה גדולה שחוצה את החלון, בשילוב הגוון האדום, נראה נהדר אבל לא בטוח שעם שאר הצבעים ההגמוניה תישאר.
בדומה ליצרנים הגרמנים, גם פה חלקו האחורי של הגג משתפל קלות מטה יחד עם קו חלונות שעולה מעלה בשביל להעניק עיצוב ספורטיבי יותר. לרוב זה יבוא גם על חשבון היושבים במושב אחורי, אך לא באקליפס. המושב עצמו נוח עם אפשרות הזזה קדימה-אחורה והטיית המשענת. לנוסע שלישי עשוי להיות מעט צפוף בממד הרוחב. מי שהנפגע מהעיצוב החיצוני זה תא המטען, יש לו שפת הטענה גבוהה ונפח קטן גם בנתונים וגם בתחושה.
מקדימה לא נרשמו כמעט טענות. המושבים בדגם המבחן ברמת גימור פרמיום שקיבלנו עטו ריפודי עור ושילוב ימי מבחן חמים מאוד גרמו לנו להזיע לא מעט עליהם למרות המיזוג המפוצל. תנוחת הנהיגה העצמה די נמוכה ביחס לרכב גבוה, בעיקר לנוכח קו החלונות הגבוה. אבל לא חסרות אפשרויות כיוון למושבים או להגה ולמעט מרווח גבולי לברך ימין, לא נרשמו תלונות על נוחות גם אחרי מספר רב של ק״מ.
רכב המבחן הגיע ללא מערכת הקונקט של היבואן וחבל שכך. המערכת המקורית למרות שלל האפשרויות בה הייתה איטית להחריד בתגובותיה בניגוד לקונקט שעובדת טוב מאוד, לפי היבואן מי שקיבל את רכבו ללא המערכת המקומית יוכל לקבל אותה בהמשך ללא עלות.
חוץ מהמערכת מולטימדיה מיצובושי אקליפס קרוס מגיעה מאובזרת מאוד כבר מגרסת הבסיס וכוללת מגוון מערכות בטיחות כמו ניטור שטחים מתים או בקרת שיוט אקטיבית שעבדה לא רע בכלל. וגם ברמת הפינוק תמצא את כל מה שהיית מצפה מרכב ברמת מחיר של 150,000 שקלים ומעלה.
אופה
ביציאה לדרך הזכירו לי ביבואן מיצובישי אקליפס קרוס הוא רכב פנאי ולא פנאי שטח. ועם מרווח גחון של 18.3 ס״מ וזוויות גישה ונטישה של 29.6 ו-18.8 מעלות בהתאמה אין מה לחפש אתה טיולי שטח מעבר לשבילי קק״ל. הדגם שאנחנו קיבלנו היה בעל הנעה קדמית, עוד מוטיב מגביל כמובן. אז אם הגבלת יכולת שטח נשאלת השאלה איך היא מתנהגת על הכביש הסלול? נתחיל מנוחות הנסיעה שבתוך העיר הרגישה מעט נוקשה והתקשתה להעלים את שברי האספלט החדים. מחוץ לעיר הורגש כיול מוזר מעט, שכן המתלים הקדמיים ספגו יפה את השברים והגלים אך המתלה האחורי נשאר קשה מידי.
חוסר התיאום הזה התבטא בחוסר נינוחות כללית למעט בכבישים עם סלילה טובה. למעט עבודת מתלים טעונה שיפור בשאר המדדים בזמן השיוט לא נרשמו תלונות. ישנם מעט רעשי רוח מאזור המראות ובמהירות גבוהות מצטרפים רעשים מהצמיגים אבל אף אחד מהם לא דרש להרים את ווליום השיחה באופן מורגש. גם המנוע סב לו על 2,100 סל״ד נמוכים בשיוט של 120 קמ״ש בכביש 6, ואכן קולו לא נשמע בתא הנוסעים.
אותו מנוע הוא חדש עבור מיצובישי, 1.5 ליטר טורבו המפיק 163 כ״ס ו-25.4 קג״מ. הכוח עובר דרך דור שלישי של התיבה הרציפה של מיצובישי ונראה (ומרגיש) שהשילוב בין השניים אכן עובד טוב יותר. אולי זאת זמינות הכוח העדיפה של מנוע הטורבו ביחס למנוע ה-2.0 ליטר אטמוספרי שפגשנו בדגמים אחרים של היצרן. כך או כך לא הורגש חיסרון בכוח בשום שלב של הנהיגה. הנתונים היבשים מספרים על 9.3 שניות ל-100 קמ״ש שהרגישו מעט אופטימיים במציאות, אבל יכול להיות שזאת רק התיבה שלמרות הניסיון לתת תחושה של החלפות הילוכים עדין מציגה אופי אלסטי משהו.
אם עיצוב דמוי קופה גורם לכם לצפות ליכולת משובבת בכביש המפותל אז זה לא המצב כאן. ההתנהגות סולידית עם אחיזה כללית טובה ביחס לז’אנר וזאת למרות זויות גלגול מורגשות. יכולת הבלימה הרשימה גם היא. גם ההיגוי מדויק מחד אבל מנותק מאידך וישנה נטייה ברורה מאוד של מיצובישי אקליפס קרוס לתת-היגוי. בטוח ומהיר כן. מהנה, לא בצורה יוצאת דופן.
מה קיבלנו
לא קל לי לסכם את מיצובישי אקליפס קרוס. הייתי מנסח זאת כרכב של ניגודים. הוא לא ניחן במנהגי כביש יוצאי דופן וצריכת הדלק לא הרשימה גם היא עם 9.3 ק”מ/ל’ בנסיעה רגועה מהרגיל שלנו. מנגד הוא נראה נהדר, בעיקר באדום שבו התהדר רכב המבחן והוא שופע מערכות בטיחות ואבזור. כך שמבחן אולם התצוגה אין ספק שהוא יצליח למשוך עניין וקונים. עם רשימה די מאוזנת של יתרונות וחסרונות ומחיר לא תחרותי במיוחד, אני סבור שהוא יתקשה לזרוח בשוק המקומי.
נתונים: 1,499 סמ”ק, 163 כ”ס ב-5,500 סל”ד, 25.4 קג”מ מ-1,800 עד ל-4,500 סל”ד, 1,490 ק”ג, 9.3 ק”מ לליטר (מבחן), מחיר: 170,000 שקלים (לרמת גימור פרימיום, והחל מ-149,000 שקלים לאינטנס)