תקנות זיהום האוויר המחמירות באירופה מחסלות אט אט, ולמרבה האירוניה, דווקא את קטגוריית מכוניות המיני שידועות כמכוניות חסכוניות. יצרניות רבותש נכחו בסגמנט במשך שנים ארוכות נעלמו ממנו עקב חוסר רווחיות ודווקא אחת הבודדות שנותרו בו היא טויוטה עם האיגו X שהוצגה לפני כ-3 שנים ופותח באופן עצמאי, לאחר שהדורות הקודמים של האייגו חלקו בסיס משותף עם דגמים מקבילים של פיג’ו וסיטרואן (שויתרו על נוכחותן בקטגוריה).
עד כה הצליחה טויוטה איגו להסתפק במנוע 1.0 ליטר אטמוספרי ותיק ומוכח, כשבטויוטה הצהירו שאין לה צורך בהנעה היברידית כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר באירופה. אלא שההחמרה בתקני הפליטות השנה, המאלצת את היצרניות להפחית ב-15% את פליטת ה-CO2, אילצה את טויוטה לחשב מסלול מחדש.
בסוף השבוע חשפה החברה את מתיחת הפנים של אייגו X כשהבשורה העיקרית שלה, מעבר לחזית בעיצוב חדש המתחבר לקו העדכני של דגמי החברה, היא מעבר ליחידת הנעה היברידית מלאה (ולא Mild Hybrid המקובלת אצל היצרניות האירופאיות) לראשונה בסגמנט המיני. שדרוג שלטענת טויוטה הופך אותה למכונית המיני החסכונית והנקייה ביותר המוצעת כיום שהיא אינה חשמלית באופן מלא.
יחידת ההנעה ההיברידית אותה קיבלה טויוטה אייגו X הגיעה מאחותה הגדולה היאריס. מדובר במנוע תלת צילינדרי בנפח 1.5 עם הספק משולב של 116 כ”ס, כשהמנוע החשמלי תורם בשיאו 44 כ”ס, זאת בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית רציפה כמקובל בדגמים ההיברידיים של טויוטה. תוספת הכוח הביאה לשיפור משמעותי בביצועים לעומת טויוטה אייגו X עם המנוע האטמוספרי היוצא, מה שמוביל לשיפור של כ-5 שניות בזינוק ל-100 קמ”ש שעומד בדגם ההיברידי על פחות מ-10 שניות – כשצריכת הדלק נמוכה אף יותר.
התקנת יחידת ההנעה ההיברידית אילצה את טויוטה לבצע מספק שינויים מבניים במכונית, ובראשם הארכת החרטום ב-7.6 ס”מ כדי לפנות מקום להתקנת המנוע הגדול יותר, המערכת ההיברידית ושני תאי הסוללה. באופן מעניין, בטויוטה ניצלו את ההזדמנות והשיפור הדרמטי בביצועים כדי להציג את אייגו X גם בגרסת GR ספורט. גרסה זו מקבלת כמה שינויים קוסמטיים חיצוניים וספורטיביים לצד מכסה מנוע צבוע בשחור. בטויוטה לא הסתפקו בכך והעניקו לגרסת ה-GR גם כיול בולמים שונה שונה, קפיצים קשיחים יותר וכיול חדש וחד יותר למערכת ההיגוי.
הנעלם הגדול הוא מחיר המכונית, שכן מערכת ההנעה ההיברידית יקרה יותר משמעותית, ובלאו הכי סובלת הקטגוריה, בעיקר בישראל, ממחירים שעולים ומתקרבים למחירי מכוניות הסופרמיני. מיבואנית טויוטה לישראל נמסר כי אייגו X ההיברידי צפוי להגיע ארצה בתחילת שנת 2026, אך כרגע לא ידוע אם יש בכוונתה להביא גם את גרסת ה-GR ספורט.