כחלק מתהליך ההתחדשות המואץ שעוברת מיני, הציגה החברה בשנה שעברה לצד קופר האצ’בק מחודשת, דורות חדשים לקופר החשמלית ולקאנטרימן וגם את האייסמן (יש לבטא ACEMAN ולא ICEMAN). מדובר ברכב פנאי קטן וחשמלי החולק בסיס ומכלולים משותפים עם המיני קופר E ו-SE החשמליות ומיוצר כמותן בסין.
כשהושקה, מיני הצהירה כי האייסמן אמורה לשמר את האופי התזזיתי והמהנה של דגמי הקופר בשילוב מראה קרוסאובר אופנתי ומרווח פנימי שימושי לחמישה נוסעים. עם אורך של 408 ס”מ, רוחב של 175 ס”מ, ובסיס גלגלים של 261 ס”מ, מיני אייסמן ממוקמת מבחינת גודלה בין הקופר לבין הקאנטרימן, מה שהופך אותה למעשה ליורשת של המיני קלאבמן. פרט נוסף ומעניין הוא שהאייסמן פותחה בשיתוף פעולה עם גרייט וול הסינית וכאמור גם מיוצרת בסין.
מיני אייסמן שווקה בתחילה בשתי גרסאות הנעה חשמלית ובשתי רמות גימור, אך נכון לעתה היא מגיעה ארצה רק בגרסת ה-SE החזקה, ברמת גימור אחת, ובמחיר מעודכן שלאחר הפחתה דרסטית של 40 אלף שקלים עומד כעת על 260 אלף שקלים. עדין סכום לא נמוך, בטח בהתחשב בגודלה.
מטעינים ומסתכלים
מיני כמו מיני לא מתפשרת בכל מה שנוגע לעיצוב וגם האייסמן התברכה בגישה זו. החזית מציגה מראה “נקי” יחסית עם קו עיצוב מזוהה שנאמן למותג. מבט מהצג חושף קשתות גלגלים עשויות פלסטיק שחור שמשדרת חוסן ומשתלבות עם הפלסטיקה שהותקנה בחלקן התחתון של הדלתות. קווי החלונות העליון והתחתון ישרים והם מתכנסים אחד לכיוון השני ככל שמתקדמים לכיוון חלקה האחורי. גם תא הנוסעים שבגובה החלונות הולך ונהיה צר בחלקה האחורי של מיני אייסמן, מה שמייצר “כתף” רחבה שמשדרת מראה ספורטיבי. מאחור העיצוב נקי יחסית וניתן למצוא שם פגוש הכולל דיפיוזר מעוצב, מסיט רוח עליון וכיתוב A C E M A N לאורכה של דלת תא המטען.
העיצוב החיצוני הנאה ממשיך גם לתא הנוסעים שכולל מושבי עור נאים, וכמקובל בדור החדש של דגמי המותג, מסך מולטימדיה גדול ועגול במרכז הפאנל הקדמי שמשמש גם כלוח המחוונים. מסך המולטימדיה הייחודי כולל שלל מצבי תצוגה, וביניהם גם מצב ‘רטרו’ שקורץ לעולם אנלוגי הולך ונעלם. איכות החומרים בסיסית יחסית לרמת המחיר, וחיפוי בד ייחודי מכסה בחלק מהמקומות על הפלסטיקה הזולה שנבחרה באופן תמוה למכונית כזו -כשהתירוץ הוא שימוש בחומרים ממוחזרים. לנהג מרווח ברכיים מצומצם עקב ידית פתיחת הדלת הבולטת שבצד שמאל ופאנל המשמש כבסיס לבורר ההילוכים שמותקן בצד השני.
בצידו הימני של מושב הנהג הותקנה משענת יד קבועה, לטובת ידו של הנהג בלבד, שנראה שנלקחה מכיסא משרדי, כשבין המושבים תא אחסון קטן הנפתח לכיוון הנוסע שליד הנהג. ספק אם סממן למכונית שתוכננה להגה ימני, ספק אם סממן לתכנון שגוי. סוככי השמש כוללים מראה אך הם אינם מספקים תאורה, אותה ניתן למצוא בשפע בשאר חלקי תא הנוסעים ולאורך גג השמש לטובת אווירה. פרט עיצוב ייחודי נוסף הוא החישור התחתון של גלגל ההגה, שעשוי מרצועת בד נאה וייחודית, המתכתבת עם רצועת הבד שהותקנה במקום בו בדרך כלל מותקן לוח המחוונים.
המושב האחורי מספק מרווח מצומצם יחסית ומיועד לזוג מבוגרים לא גדולים במיוחד. הנוסעים שיבחרו לשבת בו יתלוננו ככל הנראה על מחסור בפתחי מיזוג ובמשענת יד. תא המטען אינו נפתח באופן חשמלי וסף ההטענה גבוה ומפריע במעט לשימושיות. מתחת לרצפתו תמצאו מספר תאים המיועדים לחפצים קטנים ולערכת ניפוח, שמחליפה את הגלגל החלופי, כשהוא מסוגל להכיל 300 ליטר של ציוד.
נוהגים ונהנים
בחזיתה של האייסמן מותקן מנוע חשמלי המפיק 218 כ”ס שמועברים לזוג הגלגלים הקדמיים. כמקובל ברכב חשמלי הכח זמין ומגיע באופן מיידי, והתחושה בתוך העיר וגם מחוצה לה זריזה מאד. הזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש עומד על 7.1 שניות בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 170 קמ”ש, וניכר כי עיקר האתגר במהירויות דו ספרתיות הוא של זוג הגלגלים הקדמיים שאמורים להוריד את הכוח לכביש. מסייעת להם מערכת בקרת אחיזה שעובדת באופן מדוד ומדויק, הרבה יותר טוב מרכבים חשמליים אחרים עליהם נהגנו.
לרשות הנהג מספר מצבי אווירה שמוסיפים צלילים מעולמות החלל (?) בעת לחיצה עמוקה על הדוושה הימנית ואתם תשמחו לשמוע שניתן לבטל אותם. גלגל ההגה עבה, אולי עבה מידי, אבל זו פחות או יותר התלונה היחידה בכל הנוגע למערכת ההיגוי. היא מציגה פעולה מיידית ומדויקת והופכת את המיני לשותפה נאמנה לנהיגה. הכניסה לפניה טובה מאד, והשלדה המאוזנת מאפשרת להדק או להרחיב את קו הפניה בנהיגה על מגבלות האחיזה באמצעות העברות משקל קלות ומדודות בין הסרן הקדמי לסרן האחורי או להיפך. גם הבטחון מאחורי ההגה מצוין והמושבים מספקים תמיכה טובה. נמשיך עם המחמאות ונספר כי התחושה מאחורי ההגה היא שמהנדסי קבוצת ב.מ.וו הצליחו להשיל באופן מלאכותי לא מעט משקל מתוך 1,785 הקילוגרמים שמרכיבים את האייסמן.
נוחות הנסיעה בעיר סבירה והיא משתפרת ככל שהמהירות עולה, והיא כאמור עולה בקצב משביע רצון. בשיוט נינוח בידוד הרעשים טוב, אך שם בלטה בהעדרה בקרת שיוט אדפטיבית במכונית שעולה יותר מרבע מיליון שקלים. מיני אייסמן מצוידת בסוללה בקיבולת של 54.2 קוט”ש מספקת טווח נסיעה מוצהר של 396 קילומטר, אך בחיים האמיתיים תוכלו לנוע להערכתנו בין 300 ל-350 קילומטרים, תלוי בתוואי הנסיעה ובאופי הנהיגה. טווח סביר עבור מכונית קטנה המיועדת בעיקר לשימוש עירוני, אבל לא מרשים באופן כללי.
קלף מנצח?
מיני אייסמן החדשה מגלמת את מהות מיני בעידן המודרני – מכונית פנאי חשמלית קטנה שמביאה עימה עיצוב ייחודי ומציעה הנאה מנהיגה. עדכון המחיר כלפי מטה מספק לאנשי המכירות של דלק מוטורס רוח גבית, אך יחד עם זאת, חוסרים מסוימים באבזור, טווח נסיעה לא מרשים במיוחד, ומחיר שמספק תמורת “מטר פח לשקל” נמוכה, עדיין לא יהפכו את המלאכה שלהם לקלה. אלא שמיני פונה לאנשים מאוד מסוימים, כאלו שקונים את המכונית שלהם מתוך תשוקה למותג אייקוני ופחות מודאגים מהמחיר והתמורה באופן יחסי למכוניות במחיר דומה. לשמחתם ולשמחתנו, הצליחו במיני להמשיך לשמור על אופי ייחודי והנאה מנהיגה. כן, גם בעידן החשמלי.
מיני אייסמן SE – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 218 כ”ס, מומנט: 33.6 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 261 ס”מ, משקל: 1,785 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.1 שניות, מהירות מרבית: 170 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת: 14.3 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 252 אלף שקלים