אייי מוטו-גוצי V100 מנדלו. מאה שנות פעילות הוא לא דבר של מה בכך, לא לאדם ולא למכונה. גם אם מסתכלים על פעילות של חברה לאורך מאה סוערת וגועשת כמו זה האחרונה, הוא לא דבר פשוט כלל. מוטו-גוצי היא אחת, מלא רבות, שיכולה להצהיר בגאווה שעמדה בגאון מול כל אלו.
ההיסטוריה המסועפת של החברה נעה בין הצרכים המשתנים של אותה מאה ויוצרת סיפור מגוון ועשיר. כך שבבואה להציג אופנוע חדש, כזה שיחגוג את ההיסטוריה הזו, בגוצי החליטו להתחיל מדף חלק לגמרי. וזה כשלעצמו מאורע. גוצי לא מציגה אופנועים חדשים רבים. אפשר להגיד שאופנוע כזה מגיע אחת לעשור בעידן המודרני. בטח כשמדובר באופנוע קצה עתיר יכולת ובעל מכלולי קצה כמו מוטו-גוצי V100 מנדלו הזה.
אז כן, יש כאן אופנוע חדש לחלוטין וזה כולל את השלדה, כלל הרכיבים שמצויים כאן ובעיקר את המנוע. הוי-טווין האורכי של גוצי, אולי המאפיין המפורסם ביותר שלה, שומר על המבנה הבסיסי שלו, אבל זהו מנוע חדש לחלוטין וכזה שמטיס את גוצי אל הזמנים האלו. גוצי שמו כמה דגשים בבנייה של המנוע הזה. נקודות כמו צמצום מידות ומשקל, הפחתת חיכוך, תפוקה גבוהה וזיהום נמוך – כל אלו הן מנת חלקו, כשהוא אמור לשמש דגמים נוספים בשנים הקרובות.
אולי השינוי הבולט ביותר הוא סיבוב ראשי המנוע ב-90 מעלות מה שלא רק משפר את יכולת היניקה והפליטה אלא גם מפנה מקום, לברכי הרוכב לדוגמה. התוצאה היא מנוע קטן יותר מזה הקטן יותר שב-V85TT וקל משמעותית ממנוע ה-1,000 סמ”ק הקודם של גוצי.

מסביב למנוע החדש שלדה חדשה לגמרי, עם מכלולים מהשורה הראשונים שמחוברים אליה. גרסת ה-S משתמשת בבולמים סמי אקטיביים של אולינס, לדוגמה. עוד פרט מעניין מסתתר בגל ההינע שהמבנה שלו שונה כדי לאפשר חישוק אחורי ברוחב 6 אינץ’ וצמיג עב מידות מחד, מבלי לבלוט יותר מדי מאידך. המפרט ארוך מאוד וכולל יחידת מדידה אינרציאלית המודדת את תנודות האופנוע בשישה כיוונים ומעבריה את המידע למערכות העזר האלקטרוניות הרבות שיש כאן (ABS לפנייה לדוגמה).
יש גם אווירודינמיקה אקטיבית, לא פחות. אם מגן רוח קדמי המתכוון באופן חשמלי כבר פגשנו באופנועים אחרים, הכנפונים הנפתחים אוטומטית מצידי המעטפת הם משהו בלעדי וראשוני. המטרה של אלו להסיט חלק מהרוח (וגשם) מעבר לרוכב. התחושה היא באמת ובתמים שגוצי התקינו כל רכיב משובח ומערכת מתקדמת הידועה לאנושות באופנוע הזה וגם כמה שלא. כל זה מורכב בצורה משובחת והדוקה, החומרים מעולים, תשומת הלב לפרטים מזכירה תכשיט והתוצאה היא אופנוע שמרגיש כמו יוקרה על שני גלגלים. הייתי כותב פרימיום, אבל זה מרגיש פחות מדי לאיך שהאופנוע הזה מתוכנן, בנוי וארוז.

יוקרה אלגנטית מתארת גם בצורה מדויקת מאוד את המראה של האופנוע הזה. בתמונות המסר הזה לא עובר, כי מעבר לעדשה הוא נראה אנמי והפרטים הולכים לאיבוד. פנים אל פנים הוא נראה שרירי, מאסיבי במידה ושוב המילה הזו – מאוד אלגנטי. בחירת הצבע הירוק הזה, זורקת את הראש הישר אל ה-V8 המפורסם של החברה (אפרופו אווירודינמיקה), חלקים אחרים מזכירים את הלה-מאנס יש כאלו שייראה אפילו רמזים לדייטונה. התוצאה היא ספורט-תורר ג’נטלמני להפליא. מרשים בלי לצעוק, מושך ולא מצועצע.
עם כל הכבוד לרושם הסטאטי, אופנוע צריך לזוז, וקטגורית הספורט תיור היא אחת הרחבות והמגוונות היום, עם פריצה של גבולות ההגדרה המקוריות. הנפת רגל מעל מוטו-גוצי V100 מנדלו מגלה תנוחת רכיבה ניטראלית ומרווחת שדורשת ממש מעט מהרוכב. אפשר לשבת זקוף יחסית ואפשר לבחור לנטות מעט לפנים עם יותר כיפוף במרפקים, לחלקים הספורטיביים יותר. בלי קשר לכל אלו, וגם בלי להתעסק יותר מדי עם שלל מצבי הרכיבה וכיוונוני המתלים כאן, התוצאה מרגישה מצוין. אפשר לרכוב בתוך הצרכים היום-יומיים ולהנות ממה שהמכלולים האלו יודעים לעשות. להדביק את הצמיד האחורי לכביש בכל תנאי ולמרות המומנט האדיר מהסל”ד הנמוך או לספוג כל חולי סלילה מקומי. הגוצי הזה לא ממש מתרגש מכל אלו מציעה נוחות ושימושיות גבוהה מאוד.
גם על הכביש המהיר, עם משקף מוגבה וקצב מהיר אך נינוח, מוטו-גוצי V100 מנדלו מתגלה כמחסל ק”מ נינוח. המושב נוח מאוד, ההתמודדת עם הכביש קלילה, מיגון הרוח טוב וכל מה שנשאר לעשות הוא לכוון את המהירות הרצויה. עצלנים אמיתיים יוכלו לשלב את בקרת השיוט ולפרוש לנמנום תיורי ארוך טווח. מי שיעשה את כל אלו, יפספס את אחד המרכיבים העיקריים בחבילה הזו של גוצי וזה מתייחס לאיך הוא נע כשהכביש מתחיל להתפתל.

אופנוע תיור ספורטיבי ביבשת כמו אירופה צריך להתמודד עם כבישים מאתגרים למדי. אז כן אפשר להתקין על מוטו-גוצי V100 מנדלו מזוודות, כמו שאפשר על עוד אופנועים, אבל החוכמה האמיתית היא שהאופנוע לא יתנהג כרכיכה בתנאים הללו. והמנדלו, עם ארגזים או בלי, מתנהג כמו גרזן אמיתי ככל שהכביש הולך ומתפתל. יש כאן היגוי ניטראלי וטבעי מאוד, בלמים אדירים עם רגש שקשה למצוא כבר היום, את מתלי הקסם של אולינס ויש את המנוע החדש הזה – שהוא והצלילים שהוא מייצר הם לא פחות מיצירת מופת.
זה מתחיל מהמנוע הבשרני שמייצר המון כוח כבר מ-3,000 סל”ד וממשיך לדחוף באופן ברור עד לקו האדום. זה מתחיל כמו רעם גדול והופך בלנאריות לנביחה רייסרית במעלה הסל”ד בואכה 9,500 סל”ד. הירידה לפנייה חסרת מאמץ כשהבלמים המופלאים האלו (בכל קנה מידה) מאפשרים לרוכב למנן את עוצמתם עד לשיא הפנייה, מכאן המנוע לוקח שוב את המושכות אל הפנייה הבאה. רצף שמאלה ימינה כזו על גבי המנדלו משלב יכולת גבוהה מחד וחוסר מאמץ מאידך, דוחף אותך על גלי הכוח האלו עם הפסקול הייחודי בזרם שאף אחד לא יירצה שייגמר. הביצוע כל כך שלם ומרשים שאין שני לו בקטגוריה הזו. מה שכן דורש זמן בכדי לייצר שפה משותפת היא תיבת ההילוכים המאסיבית ושילובה עם הקוויק-שיפטר. לקח לי 24 שעות להבין מה ואיך הגוצי צריך בשביל לתפקד חלק ומהיר. לאחר מכן, ההעברות לא דרשו תשומת לב מיוחדת.
החבילה שיצרו גוצי לא רק מחמיאה ליכולת ההנדסית שלהם. היא מחמיאה לאופנוענות בכלל. יצירה שמביאה לשיא מלהיב וומבוצע לעילא של כל הידע והטכנולוגיה המצויות היום בתחום. זהו לא אופנוע לכל אחד. זה אופנוע שמיועד לקהל שמעריך איכות, נהנה מייחודיות ויכול להבין את העומק שיש בתוך המכונה הזו. בין אם זה במשימות שיטוט רגילות, או ברכיבות ארוכות עם אופי משתנה המנדלו הוא אופנוע הספורט-תיור המרשים ביותר שרכבנו עליו.
קשה להגיד על אופנוע במחיר הזה שהוא זול, אבל מוטו-גוצי V100 מנדלו מושך הרבה יותר מאופנועים אחרים בקטגוריה, גם מאלו שיקרים ממנו. וזה הופך אותו להרבה יותר מיצירה אומנותית-קינטית. זה הופך אותו לתכשיט ייחודי שהאופנוען האנין ימהר לחטוף לחיקו.
מוטו-גוצי V100 מנדלו S
מנוע: 1,042 סמ”ק הספק: 115 כ”ס ב-8,700 סל”ד, מומנט: 10.7 קג”מ ב-6,750 סל”ד תיבת הילוכים: 6 היל’, משקל: 212 ק”ג (יבש) בסיס גלגלים: 147.5 ס”מ מחיר: 123,000 שקלים