ה-22 לפברואר 2018 ירשם כיום שבו נפרד והפך קופרה למותג משני של היצרן הספרדי. לכאורה, מדובר במהלך תמוה כי איזה הגיון יש למי שמוגדר כבר כזרוע הצעירה, הדינמית והאנרגטית בקונצרן פולקסווגן להפריש ממנו את הגרסאות הספורטיביות ביותר?!
“אני לא אוהב את המונח תת-מותג, קופרה הוא מותג משנה של סיאט בקבוצת פולקסווגן. הוא נולד מתשוקה ויצירתיות של חלק מהעובדים בתוך סיאט״ מספר לנו אנטונינו לבאטה , אחד מהבוסים של החטיבה החדשה.
אז איפה זה ממקם את סיאט כעת ואת קופרה מעכשיו? את התשובה הקצרה מוצאים במספרים, או יותר נכון במספרים אליהם מכוונים. כי כמו כל מותג אחר גם סיאט רוצה להתרחב ולמכור עוד מכוניות. ב-2017 לדוגמה, היא מכרה כ-470,000 רכבים – עליה של 46% ב-5 השנים האחרונות. דגמי קופרה מכרו עד היום כ-60,000 רכבים ב-20 שנים ובשנה האחרונה נמכרו כ-10,000 דגמי קופרה שונים (הכפילה כמות תוך 3 שנים).
משיקים
ההשקה עצמה נערכה על מסלול הגרנד פרי ההיסטורי טראמר (Terramar) ואני לא אופתע אם תרים גבה בזמן שאתה מנסה להיזכר במסלול. ברשותך נחזור כמעט 100 שנים אחורה לשנת 1923, אז בדיוק סיימו לבנות את המסלול, אחד מבין בודדים מסוגו. מסלול אובלי באורך של 2 ק״מ כשהפניות ב-2 הקצוות היו בהטיה ממוצעת של 60 מעלות (ומעל 70 מעלות בשיא). חוץ ממנו היו בסך הכל עוד 3 מסלולים כאלה – ברוקלנדס באנגליה, מודנה באיטליה ודייטונה בארה״ב.
אבל בניגוד לאחרים טראמר אירח לשנה אחת בלבד את מירוצי הגרנד פרי (בו ניצח אלברט דיבו בסאנבים) בגלל עלויות גבוהות מהמתוכנן. המצב הכלכלי של המסלול הזה היה כל כך מחורבן עד שלא שולמו משכורות לעובדים. אלו בתורם דאגו לקחת לעצמם את כספי הזכיה שיועדו לנהגים כפיצוי…
חזרה להשקה עצמה והחדשות העיקריות מתחלקות ל-2. אלו שאתה רואה ואלה שקצת פחות. את הראשונות קשה להסתיר – הסמל החדש של קופרה. לטענת המותג מדובר ב-2 אותיות C הפוכות, עם גוון חדש של המותג הנע בין נחושת לשוקולד והתוצאה מפתיעה מאוד לטובה. על הסמל קצת פחות אבל על חלקי הרכב השונים של הדגמים שהוצגו התוצאה מוצלחת.
אם כבר דגמים אז בהשקה הוצגו 3 רכבים חדשים או משודרגים. הדגם הראשון שיגיע לאולמות הוא הקופרה R ST שזוהי בעצם הסיאט לאון קופרה סטיישן בעידן המותג החדש. היא עדיין תענוד את הסמל של סיאט (אבל בצבע הנחושת) ותהיה הקופרה האחרונה לעשות זאת.
חוץ ממנה נחשפה גם הקופרה אטקה שגם תגיע מיד אחריה (לקראת סוף השנה) לציבור הרחב. היא תהיה הקופרה הראשונה לענוד את הלוגו החדש כשאחריה מתוכננים עוד 5 דגמים נוספים. הדגם השלישי שהוצג והכי פחות רלוונטי מכולם לכביש הוא הקופרה TCR. דגם למרוצים בלבד שרק הוצג לפני שנתיים ועתה זכה לעדכון קל שעיקרו ויזואלי על מנת שיתאים למותג החדש.
2 הדגמים הבאים בקנה הם הקופרה איביזה והקופרה ארונה שרק הוצגה. בנוגע ל-3 הנותרים שפתי המנהלים נשארו חתומות.
הראש
את החדשות שפחות רואים המשיך לספק מר אנטונינו לבאטה: ״אנחנו יכולים להגדיר את קופרה כשלב הבא עבור חובבי רכב, כשעולם המרוצים מבחינתנו הוא השלב האולטימטיבי וה-DNA שלנו. אנחנו נתבסס על דגמי סיאט הקיימים אבל אנחנו לא מעוניינים לייצר דגם שלנו (קופרה) לכל אחד מהדגמים, אלא אנחנו נבחר מי מתאים לקבל דגם שלנו. דגם האטקה שלנו יקבל את אותו מנוע ותיבת הילוכים מהלאון (300 כ״ס ותיבה כפולת מצמדים עם 6 הילוכים), מבחינת כיול מתלים, היגוי והתנהגות המטרה שלנו להעניק חיבור עדיף לנהג״.
על הדגמים היברידים שיצטרפו ב-2020 אמר מר לבאטה: ״אני מאמין שהנפש של קופרה קשורה לאופי הספורטיבי של רכבים, לכן הדגמים ההיברידים לא יהיו משעממים ובהחלט ישתמשו בטכנולוגיה בכדי לשפר ביצועים כעדיפות עליונה”. גם לגבי האפשרות לרכב ייחודי לקופרה, כזה שיעניק למותג משמעות ונפח משל עצמו ענה לבאטה: ״עוד מוקדם להגיד אם כי אנחנו בהחלט מעוניינים מאוד בכך״.
בעתיד
הקופרה מבטיחים שבג׳נבה נוכל לראות את העתיד של המותג הן מבחינת רכבי הכביש שנציג והן מבחינת רכבים המיועדים נטו לספורט מוטורי. לאור הדברים הללו נראה שקופרה מכוונת עצמה להיות עוד יותר ספורטיבית ואגרסיבית מליין דגמי הקופרה העכשוויים, ולנו רק נשאר להמתין (דגמים ראשונים יגיעו לקראת סוף השנה) ולקוות שיש אמת ותוכן להצהרות.