במשך שני עשורים משמשת סדרת GX של לקסוס כגרסה המהודרת והיוקרתית של לנד קרוזר פראדו המוכר לנו, בעיקר עבור השוק האמריקאי. כמו הפראדו, גם לקסוס GX, לא עבר שינויים משמעותיים במהלך שנות קיומו, והדור השני שלו המתבסס על פראדו J150 כבר מתגלגל מסוף שנת 2009 – כלומר מושגי נצח בתעשיית הרכב גם כשמדובר ברכבי SUV גדולים.
הדור החדש של לקסוס GX נחשף בסוף השבוע וזה לא היה כל כך רלוונטי עבורנו אלמלא העובדה שהוא ישמש בסיס לפראדו חדש שיוצג בקרוב, והשיווק באירופה יחל ב-2024 מה שאומר שיש סיכוי לא רע שנראה את סדרה GX לראשונה גם בישראל.
לקסוס GX החדש מתבסס על נגזרת GA-F בפלטפורמה המודולארית של קבוצת טויוטה, המשמשת גם לקסוס LX המוכר לנו (ואחיו הלנד קרוזר 300) כמו גם את הטנדרים של טויוטה לשוק האמריקאי, טונדרה והטאקומה החדש שנחשף לפני כשבועיים. הבשורות הטובות הן שההתבססות על פלטפורמה זו מאפשרת ל-GX לשמור על התצורה הקלאסית של שלדת סולם, כאשר ישנו מתלה אחורי רב חיבורי חדש. מעבר לכך מדובר בדור חדש לחלוטין מכל היבט.
המידות גדלו במעט. בסיס הגלגלים התארך ב-6 ס”מ ל-285 ס”מ, כשיחד עם עיצוב הפגושים השונה העלה את האורך הכולל של ה-GX החדש ל-495 ס”מ. הרוחב צמח ב-10 ס”מ משמעותיים ל-198 ס”מ והגובה צמח קלות ל-186.5 ס”מ. העיצוב הפך להיות קובייתי וקרבי, בשילוב תפיחות בולטות במכסה המנוע ,בתי גלגלים מודגשים וקפל בולט בקו חלונות הצד.השבכה הקדמית היא בעלת פרשנות חדשה ל”שעון החול” של לקסוס, ובניגוד לעבר מצליחה להשתלב לא רע עם יתר קווי העיצוב. תא הנוסעים עבר מהפכה, הודות לשילוב של לוח מחוונים דיגיטלי כשלצידו מסך 14 אינטש לשימוש מערכת המולטימדיה ובקרת האקלים.
גם מתחת למכסה המנוע ישנם שנויים מהותיים. מנוע ה-V8 של הדור הקודם פינה את מקומו לטובת מנוע V6 כפול מגדשים בנפח 3.4 ליטר המספק 349 כ”ס – שיפור של 50 כ”ס – בשידוך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת עשרה יחסי העברה. לצידו תוצע בעתיד הקרוב יחידת הנעה היברידית כפי שקיימת גם בטאקומה החדש, שילוב של מנוע 2.4 ליטר מוגדש ומנוע חשמלי בהספק משולב של 280 כ”ס. מנועי דיזל? לא ממש רלוונטי עבור ה-GX המיועד בעיקר לצפון אמריקה. אך בלנד קרוזר החדש שישווק בגם המדינות שפחות מודאגות מזיהום אוויר צפוי להיות מוצע מנוע לוגם סולר.
מפרט השטח כולל מערכת הנעה כפולה קבועה עם דיפרנציאל טורסן המאפשר חלוקת כוח משתנה ויחס העברה נמוך, שמעתה משולב באופן חשמלי. בהתאם למגמה והביקוש לגרסאות שטח קיצוניות, לקסוס תציע עבור ה-GX החדש חבילת שדרוגים הנקראת OverTrail לטובת יכולת שטח משופרת. החבילה כוללת צמיגי 33 אינץ’ A/T בעלי פרופיל קרבי אליהם מצטרפים מיגון תחתון מאלומיניום, בורר מצבי שטח להתאמת מערכות בקרת האחיזה, בקרת זחילה, בקרת ירידה במדרון, מתלים אדפטיביים נשלטים אלקטרונית ונעילת דיפרנציאל אחורי.
תחום הבטיחות גם מיישר קו עם המקובל כיום, כשא מעבר להגה כוח בעל תגבור חשמלי מאפשר ליישם מערכות סיעו מתקדמות לנהג לשמירה על נתיב, בנוסף לבקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים ובלימת חירום אוטונומית. מפרט האבזור עשיר בכל רמות הגימור, כאשר בין האופציות המעניינות ניתן למנות תא קירור בין המושבים, תצוגת נתונים עילית ומערכת שמע בעלת 21 רמקולים.