לנד רובר התקבעה כמותג אייקוני בתעשיית הרכב והדיפנדר הוא אחד הדגמים שקיבע אותה במעמד הזה. הדיפנדר שהוא גלגול של הלנד רובר המקורי היה מרכיב עיקרי במערך הדגמים של לנד רובר מאז שנות ה-80. בשנת 2020 הוצג דיפנדר חדש שהפכך מחקלאי קשוח להייטקיסט הרפתקן. לנד רובר דיפנדר 130 החדש הוא הדגם הגדול ביותר במשפחה, כשהוא מציע מגוון תכונות ויכולות שהופכות אותו למגוון רב-תכליתי. רכב למגוון רחב של יישומים. כמעט כמו דיפנדר 130 המקורי.
לנד רובר דיפנדר 130 המקורי הוצג לראשונה ב-1983, וקיבל את השם 127, כי המרווח בין הסרנים היה 127 אינץ’ (3,226 מ”מ) רק בשנת 1990 קיבל את השם המוכר לנו, ה-130. הוא הפך במהירות לחביב על חובבי שטח והרפתקנים. הדיפנדר תוכנן להיות רכב קשוח ועמיד שיכול להתמודד גם עם השטח המאתגר ביותר, והוא נבנה להחזיק מעמד ותחילה יועד לחברות שירות כגון גז מים ושימושים צבאים.
תחילה ה-130 היה בעל 4 דלתות ו-6 מקומות ישיבה, החלק הקדמי היה מבוסס על דיפנדר 110 הרגיל והחלק האחורי נלקח מה-110 טנדר וקיבל תוספת של 17 אינץ’ (432 מ”מ) כלומר הרבה חיתוכים וריתוכים. הרעיון היה לאפשר ניוד של עובדים והציוד שלהם ביחד בזכות היכולת שלו לסחוב עד 1.4 טון. הדיפנדר הפך במהירות לאייקון תרבותי, והוא שימש לכל דבר, החל מיישומים צבאיים, לעבודה חקלאית ועד לתיירות הרפתקאות.
השנים עברו ולנד רובר עשו מספר שדרוגים בדיפנדר, הוסיפה תכונות ויכולות חדשות שהפכו אותו לרכב הרב-תכליתי שאנחנו מכירים ואוהבים. עם זאת, למרות הפופולריות שלו, לנד רובר הודיעו שהם יפסיקו את הייצור של הדיפנדר בשנת 2016. ידיעה זו נתקלה באכזבה מצד מעריצי הרכב האייקוני, שגדלו לאהוב את העיצוב הקשוח ויכולות השטח שלו. אך ב-2019, לנד רובר הודיעו שהם יציגו את הדיפנדר החדש, והם חשפו את הדגם החדש לגמרי בתערוכת הרכב של פרנקפורט. הדיפנדר החדש הציג עיצוב מודרני ששמר על הסגנון הקלאסי של דיפנדר המקורי. ושבת 2020 את ה-130 החדש.
עכשיו בואו נחזור להווה. כבר בחנו את דיפנדר 110 לעומק ולכן נתמקד בהבדלים בין הדגמים. בשונה מן העבר, ה-110 וה-130 חולקים את אותו בסיס גלגלים והשינוי היחידי הוא תוספת של קצת יותר מ-30 ס”מ לאחורי הרכב. הנחת העבודה היא, שמי שרוצה רכב שטח קרבי ומעוניין לכבוש את הצירים המאתגרים ביותר מבחינת עבירות כנראה לא ירכוש את ה130-, אז כך גם בחנו אותו.
התוספת לאחורי הרכב הופכת את השורה שלישית לאחת שבאמת ניתן להשתמש בה גם על ידי מבוגרים לא קטועי גפיים ושני ישראלים ממוצעים ישבו שם מאוד בנוח ויוכלו להנות במקביל מפתחי מיזוג אוויר בקורות הרכב, שקעי טעינה וחלון גג יעודי רק לשורה השלישית אך יאבדו את החלונות הקלאסים בצידי הגג. תא המטען מגיע בנפח של 389 ליטר. קיפול השורה השלישית יוצר תא מטען עצום, אך עם מדרגה באמצע בגלל השורה השלישית.
לנד רובר דיפנדר 130 המשווק בישראל מצויד במנוע טורבו-דיזל בנפח של 3.0 ליטרים בתצורת 6 צילינדרים בטור, אליו מצטרף מערך היברידי-מתון (MHEV). התפוקה היא 250 כ”ס ו-60 קג”מ שמחוברים לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים והנעה כפולה-קבועה. כל הנתונים הללו בסוף צריכים להזיז כ-2.6 טון של שמתגלגלים מעמידה ל-100 קמ”ש ב-8.9 שניות ועד מהירות מקסימלית של 188 קמ”ש.
למרות שמדובר במנוע דיזל, המנוע היה מאוד שקט ונעים במהלך נהיגה רגילה. כאשר הדוושה נבעטה בחוזקה אל רצפת הרכב המנוע ייצר קולות טובים שתחילה היה קשה לקשר למנועי דיזל, התגובה היא לא מיידית אך טובה ומספקת מספיק תגובתיות על מנת להיחלץ ממצבים לא רצויים. המנוע בעל מומנט רב וגם בסל”ד נמוך הוא לא מתקשה לייצר מספיק כוח על מנת להניע את ה-130 המגודל בצורה קלילה וללא מאמץ על מכשולים בשטח. צריכת דלק משולבת במבחן דרכים הסתכמה ב-11.3 ק”מ לליטר.
תוספת הגודל לא פגעה באיכות הנסיעה של הדיפנדר בכביש והוא עדיין אחד מרכבי השטח הנוחים ביותר שבחנו גם לאחר מאות קילומטרים על האספלט. הרבה מכך בזכות תנוחת הישיבה הגבוהה אשר מעניק שדה ראיה מעולה ועם המושבים הנוחים, אך בעיקר בגלל כריות האוויר שבמתלים שיודעים לשכך את רוב המפגעים. תוספת הגודל בעיקר בולטת בסביבה עירונית כאשר נכנסים לרחובות צרים או מנסים להחנות, תודה לאל על מערכת המצלמות היקפיות המעולות של הדיפנדר. גם לאחר שמצליחים להחנות הגודל מאוד מאוד בולט בעיקר אם חניתם ליד האצ’בק טיפוסית. יש מעט רעשי רוח במהירות גבוהה בעיקר מהמראות המגודלות, אך לא משהו שמפריע.
בשטח הסיפור נותר זהה מלבד זווית הנטישה שיורדת מ-40 מעלות ל-28.5 אשר פוגעת בעבירות הרכב. מערכת ה Terrain Response של לנד רובר אשר עושה את כל העבודה מאחורי הקלעים עדיין מאפשרת לכל נהג טירון לצאת טיגריס גם בתוואים מורכבים מאוד אך מצד שני עדיין קשה לי הניתוק בין הנהג למכלולי הרכב, כלומר יותר נהנים מהנסיעה מאשר מהנהיגה עצמה.
לנד רובר דיפנדר 130 הוא לא הרכב הסגפני והקשוח שאנחנו כולנו זוכרים ואוהבים מהעבר. זהו רכב פרימיום, סופר מפנק ונוח שנועד לקחת 8 נוסעים לכל מקום שהם רוצים על הכביש וגם מעבר שהכביש נגמר. ככל הנראה הדגם יותר מיועד למשפחות ולא לאנשי שטח הארד קור. הדיפנדר 130 עולה בישראל 664 אלף שקלים. זה לא מעט כסף, אבל אין הרבה כלים שמסוגלים להסיע 8 נוסעים ברמת נוחות כזו גם בשטח, כך שעבור מי צריך ויכול להרשות לעצמו דיפנדר 130 יהיה הבחירה המועדפת.
דיפנדר 130 – תעודת זהות
מנוע: 2,997 סמ”ק, טורבו דיזל, הספק: 250 כ”ס ב-4,000 סל”ד, מומנט: 60 קג”מ ב-1,250-2,250 סל”ד, תיבת הילוכים: פלנטרית, 8 יחסי העברה, הנעה כפולה, משקל: 2,664 ק”ג, בסיס גלגלים: 302 ס”מ, אורך כללי: 536 ס”מ, זווית גישה: 37.5 מעלות, זווית נטישה: 28.5 מעלות, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.9 שניות, מהירות מרבית: 188 קמ”ש, צריכת דלק (מבחן): 11.3 ק”מ לליטר, מחיר: 664 אלף שקלים