אנשים מבוססים וחובבי נהיגה מחזיקים לרוב מכוניות שעשעו לסופי השבוע. אלו שלוקחים את התחביב קצת יותר רחוק ויכולים להרשות לעצמם אף מחזיקים מכונית ספורט לשימושי מסלול. אלו שכסף לא משחק אצלם תפקיד מגדילים ומחזיקים לעצמם מכונית על ייעודית למסלול. בדיוק עבור לקוחות העל הללו הציגה פגאני בשנת 2021 את הואיירה R – גרסת מסלול קיצונית, אולטרה יקרה במהדורה מוגבלת שבמקביל הציעה את תכנית פגאני Pista בה ארגנה ימני מסלול ייעודיים ללקוחות דגמי העל שלה.
עברו כמה שנים, כל 30 היחידות של פאגאני הואיירה R כבר נמכרו מזמן, וזו העת להציג גרסה חדשה ומשודרגת לקוחות חדשים, ולאלו שכבר מיצו את ה-R שברשותם. כך באה לעולם הואיירה R איבו שנחשפה בשבוע האחרון. כפי שניתן להבין משמה, מדובר בגרסה משודרגת על בסיס גרסת ה-R, ובפגאני מצהירים מלוא הרצינות שמדובר בשיפורים קריטיים ומשמעותיים.
קודם כל הניתן להבחין בשינויים חיצוניים משמעותיים, כאש מלפנים ישנה חרב קדמית חדשה ונוספו עוד צמד כנפונים בצידי הפגוש. מאחור הוארך זנב המכונית ב-19 ס”מ כדי לשפר את האווירודינמיות במהירויות גבוהות, ולצד זאת ישנו ספויילר אחורי גדול משמעותית הנתמך כעת ב”רגל” שלישית שהיא למעשה סנפיר החוצה את גוף המכונית בדומה למקובל במכונית מסלול בקטגוריית הלה-מאנס. התוצאה לדברי אנשי פגאני שיפור של 21% ביעילות האווירודינמית ו-45% בכוח ההצמדה.
סיבי הפחמן מהם בנוי גוף המכונית חזקים מבעבר ומאפשרים תוספת של 38% בקשיחות תוך שמירה על משקל דומה. הבדל נוסף הוא שבמהדרות האיבו ישנה אפשרות גם להסיר צמד פאנלים מעל ראשי הנהג והנוסע. לא רודסטר, אבל אמור להעניק תחושה קרובה יותר לזו של מכונית מסלול. בסך הכל עומד משקלה היבש של האיבו על 1,060 ק”ג בלבד. 10 ק”ג יותר ממהדרות ה-R, אך עדין נמוך יותר ממשקלה של מכונית סופרמיני ממוצעת, ובטח משל מכוניות העל בעשור האחרון.
יחידת ההנעה באיבו היא מהאחרונות מסוגה בעידן הנוכחי, בטח במכוניות העל. מדובר במנוע V12 בנפח 6.0 ליטר הנושם ללא עזרת מגדשים ולא מקבל סיוע משום מנוע חשמלי כלשהו. הדבר אפשרי כיוון שבלאו הכי היא מיועדת למסלול שם עדין לא הגיעה ידם האכזרית של הרגולטורים. במהדורה הנוכחית זכה המנוע לגלי זיזים חדשים, סעפת יניקה משופרת ומערכת פליטה חדשה שהוסיפו עוד 50 כ”ס להספק מרבי של 900 כ”ס -8,750 סל”ד, עם מומנט מרבי של 78.5 קג”מ המתקבלים בין 5,200 ל-7,800 סל”ד. תיבת ההילוכים היא סינקוונסיאלית בעלת שישה יחסי העברה, ללא סינכרונים, מה שנועד לטענת פגאני לצמצם את הפסדי הכוח בהעברת ההילוכים. ההנעה היא אחורית בלבד.
שינויים נוספים שנעשו ביחס למהדורת ה-R הקודמת הם במערכת הבלימה הקוללת דיסקים קרמיים מתוצרת ברמבו בקורט 410 מ”מ מלפנים ו-390 מ”מ מאחור עם קאליפרים בעלי שש בוכנות בכל פינה. חישוקי אלומיניום משולבים בסיבי פחמן בקוטר 19 אינץ’ מלפנים ו-20′ אינץ’ מאחור עוטים צמיגי פירלי P זירו סליקס במפרט לאספלט יבש או רטוב בהתאם לתנאי המסלול ביום בו הבעלים יבחר לנהוג בהואיירה שלו.
פגאני לא מפרסמת כמה יחידות של ה-R איבו ייוצרו, אבל אלו יהיו מספרים נמוכים בגדר עשרות בודדות. גם המחיר לא פורסם, אך הוא צפוי להיות גבוה מ-2.6 מילון האירו שנדרשו עבור הואיירה R, לא שזה משנה לכם ולקהל היעד.