בנחישות ובעקביות הפכה חברת רד בול מיצרנית משקאות המספקת חסות דומיננטית לספורט המוטורי לקבוצת מרוצים בפני עצמה, ואחת הבולטות בפורמולה 1 בעשור האחרון. לצד ההצלחה על המסלול נפוצו לא פעם שמועות כי האוסטרים מתכננים להשתמש בטכנולןודיה ובידע שצברו כדי להציג מכונית על אקזוטית שאולי לא תיתן לכם כנפיים, אבל תיתן תחושה של טיסה בגובה נמוך.
השמועות קיבלו איור לפני מספר חודשים כאשר החלו ברד בול לפרסם טיזרים על מכונית על בשם RB17 (ראשי תיבות של רד בול כמובן) אותה חשפו רשמית בסוף השבוע בפסטיבל גודווד. RB17 נועדה להיות מכונית על הקרובה ככל הניתן למכונית פורמולה 1, עם מקום לנוסע ליד הנהג אך ללא אפשרות לעלות לכביש הציבורי.
בהתאם לכך RB1 נראית כמו מכונית פורמולה 1 שהולבשו עליה חיפויי גלגלים וחופת תא נוסעים. זרועות המתלים חשופות מבעד לפתחים בגוף המרכב העשוי כולו סיבי פחמן כשיחידות הלד הקדמיות משולבות במרכב עצמו שעטוף בכנפיים ועזרים אווירודינמיים מכל עבר, בהם מדפים אקטיביים בכנפיים הקדמיות והאחוריות, שנועדו למקסם את כוח ההצמדה היכול להגיע לפי רד בול עד ל-1.7 טון.
בעוד במרוצי הפורמולה 1 עבור מזמן למנועי V6 מוגדשים בנפח 1.6 ליטר עם סיוע היבירידי, המנוע של ה-RB17 הוא משהו שונה לחלוטין. מנוע V10 אטמוספרי, תצורה שהייתה מקובלת בפורמולה 1 לפני רבע מאה, רק שהפעם הנפח הוא 4.5 ולא 3.0 ליטרים. לא שאנחנו מתלוננים חלילה, כי מדובר במנוע המסוגל לטפס עד ל-15 אלף סל”ד – לא רחוק מסיבובי המנוע בהם מסתובבי מנועי הפורמולה 1 וגבוה מרוב אופנועי הספורט הקיצוניים.
המנוע של רדבול מספק 1000 כ”ס ואליו מצטרף מנוע חשמלי בעל 200 כ”ס לתגבור המשמש גם הילוך אחורי בעת הצורך בהיעדר הילוך כזה בתיבת ההילוכים שהיא מסוג העברה רציפה עם שישי יחסי העברה, בדיוק כמו שתמצאו במכוניות הפורמולה 1. הספק מרבי של 1,200 כ”ס הוא מרשים מאד, אם כי לא סנסציוני כמו מנוע ה-V16 ההיברידי של בוגאטי טורביו, אלא שהמכונית של רד בול שוקלת פחות מ-900 ק”ג שהם אפילו לא מחצית ממשקלה של הבוגאטי המדושנת והמהודרת, מה שמאפשר לה להציג יחס משקל/הספק נדיר של 0.75 ק”ג לכל כ”ס.
ברד בול מצהירים על מהירות מרבית של למעלה מ-350 קמ”ש אבל זה לא העיקר כאן, כי המטרה של רד בול היא שה-RB17 תוכל לרשום עם הנהג הנכון מאחורי ההגה זמני הקפה דומים לאלו של מכונית פורמולה 1. המכלולים ההיקפיים דומים באפיונם לאלו המותקנים במכונית פורמולה 1, למשל מערכת מתלים בתצורת מוטות דחיף אופקיים עם בקרת גובה וגלגול אקטיבית, מערכת הבלימה המבוססת על דוושה אלקטרונית שאינה מקושרת באופן מכאני לבלמים האחוריים, כאשר כנדרש ממכונית המפגינה ביצועי מסלול הבלמים הם בלמים קרמיים המיועדים לעומס גבוה. מערכת תגבור ההגה לעומת זו היא הידראולית כדי לאפשר תחושה ודיוק מרבים לנהג, וגם כי לא נדרשות מערכות בטיחות אקטיביות כלשהן עבור מכונית שלא מיועדת לכביש הציבורי.
רד בול תייצר רק 50 יחידות מה-RB17 במחיר לא ידוע של 7 ספרות. הרוכשים יזכו לאחריות יצרן מלאה לשנתיים או עד 4,000 ק”מ (בכל זאת, מכונית מסלול) כאשר לדברי רד בול אין בעיה לקחת את המכונית למרוץ סיבולת של 24 שעות ללא צורך בטיפול. טיפול למנוע נדרש רק אחת ל-8,000 ק”מ וחייב להתבצע במטה החברה, אבל אנחנו משערים שלא יהיה עומס במוסך המרכזי של רד בול של RB17 שמגיעות לטיפול שנתי.