בעשור האחרון השתלטו מסכי הענק על תאי הנוסעים בעולם הרכב. יצרניות מתחרות בינהן למי יש מסך יותר גדול תוך שהן מרכזות כמעט את כל פונקציות התפעול, אפילו של כיוון פתחי המיזוג או הדלקת האורות, בממשק המגע שעל גבי המסך. המעבר למסכים חוסך בעלויות יצור, משדר מסר חדשני ועושה רושם באולם התצוגה. אלא שכמו שפירטנו לכם בהרחבה, בחיים האמיתיים העסק עובד הרבה פחות טוב.
בעקבות תלונות של הלקוחות, גם יצרניות הרכב מתחילות להפנים שהן הלכו צעד אחד רחוק מידי עם בהלת המסכים. בראיון שהעניק לאחרונה הא האקסו (Ha Hak Soo), סגן נשיא מחלקת העיצוב של יונדאי בארה”ב, הודה כי בקבוצות המיקוד שמקימה החברה מגיעות יותר ויותר תלונות מאנשים שמתעצבנים ומתוסכלים מהקושי שיוצר ממשק המגע בתפעול פעולות פשוטות בזמן נהיגה.
בראיון מודה האקסו כי התלונות שמגיעות מלקוחות של יונדאי בארה”ב מחייבות את החברה להתייחס אליהן ולמצוא פתרונות, כך שבדגמים עתידיים יחזרו ביונדאי לעשות שימוש במתגים פיזיים עבור פונקציות עיקריות. לדבריו הסתמכות על ממשק תפעול על גבי מסכי מגע יחזור להיות רלוונטי בתעשיה רק כאשר למכוניות יהיו יכולות אוטונומיות משופרות שיאפשרו לנהג להתמקד יותר בביצוע הפעולות על גבי המסכים.
זה המקום לציין שביקורת הלקוחות מגיע למרות שביונדאי ביצועו באופן מדוד יחסית את המעבר לתפעול מערכות הרכב על גבי על מסכים. גם בדגמי האיוניק החשמליים המדגישים “טכנולוגיות” עדין אין את המעבר הגורף והמוחלט למסך המרכזי, כפי שראינו בטסלה וברוב יצרניות הרכב הסיניות. ההודאה של יונדאי בטעות וההצהרה על חזרה לשימוש במתגים פיזיים מצטרפת להצהרות דומות של פולקסווגן שכבר ביצעה “נסיגה לאחור” בחלק מדגמי הקבוצה עם חזרה לשימוש במתגים פיזיים וחוגות מרובות פונקציות (למשל בסקודה קודיאק החדש) עבור בקרת האקלים ומערכות נוספות במקום שימוש במשטחי מגע או במסך המגע עצמו.
גם ארגון Euro NCAP נתן את דעתו על תפעול מסכי המגע שמסיט את תשומת הלב והמבט של הנהג, ובעקבות כך מעלה את הסיכוי לתאונות. השנה הודיע הארגון כי בקרוב בכדי לזכות בציון מרבי של חמישה כוכבי בטיחות, יצטרכו היצרניות להשאיר מתגים פיזיים להפעלת פונקציות בסיסיות וחיוניות לתפעול השוטף של הרכב בזמן נהיגה.
עכשיו רק נותר לקוות שעוד יצרניות רכב יאמצו את המסקנות הללו, ו”אפקט טסלה” שגרר את התעשיה לקרב מסכים על חשבון הנדסת האנוש ובטיחות התפעול יגיע סוף סוף לקיצו.