המון מותגי רכב סיניים פועלי בישראל היום. כ-30 מותגים והיד עוד נטויה. ריבוי המותגים והדגמים הפך את שוק הרכב בישראל לצפוף מאי פעם כאשר עשרות דגמים מתחרים על ליבו של רוכש הרכב הממוצע בלב המיינסטרים הישראלי. מציאות זו משרתת את טעמו של הלקוח הישראלי שמאז ומתמיד חיפש דיל טוב ומקסימום תמורה לכסף.
מהבחינה הזו יצרניות הרכב הסיניות קולעות בדיוק לטעם הישראלי, כשהן מציעות לו הכל, בגדול גם אם לא תמיד ממש בזול. אבל עם המספרים אי אפשר להתווכח. בשנתיים האחרונות המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא קרוסאובר סיני חשמלי (BYD אטו 3) המציע טכנולוגיה עדכנית, אבזור ונראות במחיר נמוך מזה של קרוסאוברים קוראנים או יפנים מונעי בנזין.
אלא שכאמור המגרש לא ריק, ומצטרפים אליו כל העת עוד ועוד שחקנים. אחד משחקני המפתח נכנס לשוק הישראלי לפני מספר שבועות במטרה להשאיר חותם. זהו לינק אנד קו 02 (או בקיצור לינק 02), הדגם החשמלי הראשון של המותג הסיני שמגיע לאירופה ולישראל. פגשנו אותו לראשונה בסין בחשיפה הרשמית, כשהוא מסמל גם כיוון חדש עבור לינק אנד קו שעד כה התמקדה בדגמים היברידים נטענים כמו לינק 01 איתו נכנסה לפני כשנתיים לישראל. אם לינק 01 נדחק לשוליים בגלל אותן שפע חשמליות מסין, לינק 02 מגיע לכאן כשהוא מכון למרכז. ממש למרכז.
הרכב פותח
לינק 02 הוא אמנם דגם חדש, אבל הוא לא נולד יש מאין. המותג לינק אנד קו שייך כידוע לקבוצת ג’ילי ואיתו הייתה בין היצרניות הראשונות מסין להיכנס לשוק האירופאי האנין. בפני עצמה לינק אנד קו נולדה כמעין מותג יוקרה מודרני שפונה לקהל צעיר שלא נוהר אחרי מותגי היוקרה הוותיקים. אתם יכולים לקרוא לזה “פרימיום טק” או “New Premium”. זה לא באמת משנה. מה שמשנה הוא שלינק אנד קו השתמשה בפלטפורמות ומנועים מוכחים של וולוו בהגשה שונה. לינק 02 בנוי גם הוא על בסיס פלטפורמה המשמשת את וולוו. אותה פלטפורמה עליה בנוי ה-EX30 הקומפקטי, אבל גם סמארט #1 וסמארט #3 המתחדשת וזיקר X, החולק עם לינק 02 את אותו פס ייצור וגם לא מעט קווי עיצוב ורכיבים משותפים.
זה יהיה ארוך, מיותר ומבלבל להיכנס עכשיו ליחסים בין לינק לזיקר ולהבדלים במיצוב בינהן. אלו דברים שיהיו בהירים רק לאנשי השיווק הסיניים. לכן צריך להתמקד במה שחשוב. למרות קווי עיצוב דומים בחזית, בניגוד לזיקר הזוויתית מאחור ללינק צללית דמוית קופה, עם קו גג מעוגל ואחוריים גבוהים שמזכירים את טויוטה C-HR וזו בהחלט מחמאה. לינק 02 מצליח להיראות עדכני ומודרני, ועדין להתבלט מול יותר מידי קרוסאוברים שמצליחים להיראות כמו “העתק הדבק” גנרי, ומצד שני לא להיגרר למחוזות מצועצעים.
תא הנוסעים מפגין קצת פחות מקוריות, כשאם נתעלם מההגה הקטן בעל הצורה המוזרה גם כאן תמצאו את השילוב בין מסך גדול במרכז למסך נוסף המשמש כלוח מחוונים (עם גופנים קטנים מידי כרגיל בסין). העיצוב נקי, עם פתחי מיזוג מוסתרים, ללא מתגים על לוח המכשירים וצמד משטחי טעינה גדולים לטלפונים (ברמת האבזור הבכירה) כשהיעדר המתגים מחייב את תפעול רוב המערכות מרוכז כמקובל במסך המרכזי. גם כאן תמצאו לא מעט פונקציות ותפריטים לשוטט בינהם, לצד פאולים מרגיזים כמו תפעול פתחי המיזוג מהמסך. מצד שני, ניכר שבלינק הפנימו חלק מהביקורת על ממשק התפעול הזה וניסו לפשט אותו עם ויזואליה נוחה יותר לפונקציות העיקריות, גישה קבוע לתפעול בקרת האקלים בתחתית המסך ותפעול פיזי למגבים וכיוון מראות הצד (אבל לא לאורות הדרך).
את האווירה העדכנית משלימה תאורת אווירה דינמית (ברמת הגימור הבכירה) שמשנה את מצב התאורה בזמן איתות או בנסיעה לאחור. גם הצד הפרקטי זוכה למענה הולם כשיש כאן תא כפפות שלא תמצאו באחות עם סמל זיקר, קונסולה מרכזית גדולה עם חלל אחסון גדול ומרחב נדיב לרגלי היושבים מאחור הודות לרצפה שטוחה, אבל קצת פחות לראש כעבור הגבוהים תוצאה מקו הגג הנמוך. שילוב הגוונים נעים לעין ואיכות החומרים הנעימים למגע טובה ברובה, מה שמשלים תא נוסעים מוצלח למדי לשהות. תא המטען גדול ועמוק יחסית, אך שפת ההטענה גבוה.
הפלטפורמה כאמור זהה לאחיות. זה אומר שגם כאן תמצאו מנוע חשמלי אחורי בהספק של 272 כ”ס בשילוב סוללת 66 קוט”ש. זה מספיק בשביל 5.5 שניות בזינוק ל-100 קמ”ש עם זמינות כוח מיידית והורדה חלקה של הכוח לכביש, מה שמעורר מחשבה שיש משהו מוצדק בכך שבלינק ויתרו על גרסת ההנעה הכפולה שיש בשאר הדגמים על בסיס אותה פלטפורמה. רמת הביצועים כאן היא מעל ומעבר לנדרש עבור הנהג הממוצע, וברמה אחת מעל רוב דגמי הקרוסאובר החשמליים בגרסתם הסטנדרטית.
היצרן מצהיר על טווח נסיעה של 465 ק”מ בגרסה המאובזרת אותה בחנו (435 ק”מ בגרסה הבסיסית בעלת ממיר מתח שונה), אך בפועל הטווח המעשי הוא באזור 400 ק”מ עם צריכת אנרגיה ממוצעת של כ-17 קילוואט ל-100 ק”מ. מערכת הבלימה הרגנטיבית יעילה ויש גם מצב של נהיגה בדוושה אחת, אבל היינו שמחים לרמת פעולה פחות אינטנסיבית במצב הבלימה הנמוך ביותר.
כיול המתלים של לינק 02 מעט רך וזה מאפשר ספיגה טובה במהירויות עירוניות על אף צמיגים בחתך נמוך. מצד שני, במהירויות גבוהות יותר מורגש חוסר ריסון מספק שמתורגם ליותר מידי תנועה על המתלים בכבישים גלים או במעבר מהיר על פני מהמורות. רמת האחיזה גבוהה, ההיגוי מהיר ובעל תגובה ראשונית טובה להפניה, אך אין משוב מספק מכיוון ההגה והבלמים שמספקים דווקא יכולת נשיכה טובה.
עולה להתקפה
השוק כאמור צפוף, התחרות רק תלך ותגבר והמחירים (גם בגלל עליית מס הקניה) הם במגמת עליה. כאן מגיעה לינק 02 ומצליחה להציע חבילה שמתומחרת נכון לעתה באופן תחרותי, לא רק בהשוואה לאחיותיה לפלטפורמה. החבילה הזו מגובה בביצועים טובים, יכולת טעינה מהירה (150 קילוואט) ותא נוסעים איכותי ומרווח שיספק מענה לצרכים המשפחתיים. כבונוס, לינק 02 גם מספק את הנראות הנחוצה כדי להתבלט עבור חובבי הז’אנר.
דווקא הגרסה הבסיסית מציעה במחיר של 170 אלף שקלים, תמורת ויתור על כמה פיצ’רים של אבזור וכמה ק”מ בטווח, את אחת העסקאות המעניינות כרגע עבור מי שלא רוצה/יכול לשלם יותר מ-200 אלף שקלים, אבל כן רוצה קרוסאובר חשמלי עדכני ולא גנרי שמפלרטט עם מחוזות הפרימיום.
לינק אנד קו 02 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 275.5 ס”מ, משקל: 1,820 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.5 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 18 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 170 אלף שקלים