כבר כתבנו לא פעם על היכולת המדהימה של תעשיית הרכב הסינית לא רק לסגור את הפערים מול המערב, אלא גם לקצב המסחרר בו היא מציגה לא רק דגמים חדשים אלא גם מותגים חדשים. Lynk&Co (או בקיצור “לינק”) היא דוגמא טובה לכך, למרות שבמונחים סינים כבר מדובר במותג וותיק שנולד כבר ב-2016.
העשור הקודם היה העשור בו תהליך ההתרחבות של קבוצת ג’ילי והפנייה שלה לשווקים מחוץ לסין קיבלו תפנית. הרכישה של וולוו ב-2010 הייתה יריית הפתיחה וכיום ג’ילי מחזיקה גם בלוטוס, ב-LEVC יצרנית המונית הלונדונית, בסמארט עם בעלות משותפת של מרצדס (שבה מחזיקה ג’ילי גם מניות). את פולסטאר הפכה למותג בפני עצמו, המציאה את זיקר כמותג יוקרה ואת גיאומטרי כמותג עממי לשוק המקומי אבל לא רק. וכאמור ישנה גם לינק אנד קו.
בין עשרות מותגי הרכב הסיניים שהגיעו לישראל בשלוש השנים האחרונות קל לפספס את העובדה שלינק אנד קו הייתה בין החלוצות להגיע ארצה. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שמותגים אחרים של קבוצת ג’ילי שהגיעו אלינו בתקופה הזו דווקא זכו להצלחה נאה, כל אחד בסגמנט אליו הוא מכוון. אבל בקרוב הדבר אמור להשתנות. לינק מתכוונת להגיע למיינסטרים וגם מעבר לכך של שוק הרכב הישראלי ובטרם זה יקרה הוזמנו למטה החברה בצ’נדאו כדי לפגוש מקרוב את הדגמים שאמורים להביא אותה לשם.
קשר משפחתי
את לינק הקימה ג’ילי כדי לספק מענה לדור הצעיר של רוכשי המכוניות בסין אבל גם באירופה, עם עיצוב לא שגרתי, טכנולוגיה עדכנית והקפדה על איכות ההגשה. יש כאלו שיקראו לזה “פרימיום טק”, או “New Premium” בהגדרה החלקית של אנשי לינק אנד קו אותם פגשנו בסין. כיוון שהיא פונה לקהל צעיר שלא בהכרח מחויב רגשית למותגים הוותיקים ויש לו קושי בהתחייבות, הביאה לינק גם חידוש בדמות מודל בעלות שהוא למעשה מעין חכירה של הרכב ישירות מהיצרן בתשלום קבוע.
כיום בסין יש ללינק היצע דגמים מרשים של למעלה מעשרה דגמים שונים שהוצגו בשנים האחרונות, חלקם כבר מגיע לשלב מתיחת הפנים של אמצע מחזור החיים. פרוטפוליו דגמים מרשים, הכולל שלל דגמי קרוסאובר וסדאן בקטגוריות גודל שונות, שגם יצרניות ותיקות ומכובדות לא הצליחו ליצור בזמן כל קצר של פחות מעשור. הפלטפורמות משותפות עם אלו של וולוו, שטכנית גם מחזיקה 30% ממניות לינק, ויחידות ההנעה גם הן דומות ברובן, היברידיות נטענות או בנזין בלבד.
זו גם הסיבה שלמרות הבסיס המוכח לינק 01 לא זכתה להצלחה המקומית. היא נחתה בישראל עם יחידת הנעה היברידית נטענת בדיוק כאשר קוצצה הטבת המס על הנעה זו, ולשוק נכנסו שלל דגמים חשמליים שנהנו ממלוא ההנחה ותדמית חדשנית יותר. אלא שאחד השינויים שאמורים לתת דחיפה מחודשת ללינק בעולם וגם בארץ הוא הצגת סדרת דגמים חשמלים משלה. כרגע כוללת סדרת ה-Z של לינק שני דגמים.
לינק Z10 היא סאלונית מגודלת מידות במרכב פאסטבק על בסיס פלטפורמת SEA1 המשותפת גם עם פולסטאר 4 וזיקר 001. היא צפויה להגיע לישראל רק במחצית השניה של 2025. Z02 שהיא המכונית חשובה יותר עבור לינק בחדירה מחדש לשוק הישראלי והאירופאי. באירופה בישראל היא תיקרא פשוט 02, למרות שבסין משמש השם 02 לדגם שונה על בסיס מכלולי וולוו XC40. אבל כבר הזכרנו כבר שמדובר במותג עם פרוטפוליו דגמים עשיר.
קשר רציני
המקרה של לינק אנד קו 02 האירופאית מדובר בואריאציה נוספת על בסיס פלטפורמת SEA2 עליה כבר הספקנו לפגוש את סמארט #1, סמארט #3, וולוו EX30 וגם זיקר X. הקשר לזיקר לא מקרי, ולפחות כשמבקרים במטה החברה גם אין אפשרות להסתיר אותו. המטה של שני המותגים שוכן באותו בניין. זיקר X ולינק 02 חולקות את אותו פס ייצור וגם קווי עיצוב משותפים שלא משאיר ספק. אבל לפני שנתעמק בכלת השמחה 02 אי אפשר להימנע מלהתייחס ולנסות למצוא את השוני, ואת נקודת ההצדקה לשני מותגים דומים המתחרים למעשה על אותה משבצת.
שניהם פונים לקהל צעיר כאלטרנטיבה למותגי היוקרה הוותיקים. לינק הייתה שם קודם וסיפקה את ההשראה גם לסמל של זיקר שהוא כמעט זהה. אלא שבעוד זיקר היא מותג כל חשמלי עם אפיון יותר ספורטיבי, לינק אנד קו מציעה כאמור גם יחידות הנעה היברידיות או קונבנציונליות ונותנת דגש יותר על שימושיות. זאת אולי הסיבה שב-02 ישנו תא כפפות בניגוד לזיקר X. מצד שני, ה-Z10 מציעה בגרסתה הבכירה מנועים חזקים יותר וביצועים משופרים על פני זיקר 001 קריפטון והיא גם משתתפת עם דגם הסדאן שלה 03 באליפות מרוצי ה-TCR ומשווקת גרסה ספורטיבית שלו מנוע T5 של בוולוו עם 350 כ”ס. מבלבל.
אבל לא רק זיקר, על אותן משבצות דגמים משחקות גם סמארט, וולוו ופולסטאר. אלא שזה לא מה שמדאיג את הסינים שלא מודאגים מקניבליזציה ודווקא חושבים שמגוון גדול של מותגים יאפשר למגוון גדול של לקוחות למצוא את הדגם שקרוב אליהם באופיו. בהתחשב בעובדה שבישראל המותגים מיוצגים על ידי מספר יבואנים פותחת אפשרות לתחרותיות שלא ממש קיימת בשוק הרכב הישראלי. בדיוק בגלל זה תולים ביבואנית ‘מאיר’ לא מעט תקוות (ובצדק) בלינק 02 שאמורה לנחות בישראל בשבועות הקרובים ולהתמקם בדיוק בקטגוריה הפופולארית בשוק המקומי.
כאמור לינק אנד קו 02 חולקת בסיס משותף עם זיקר X וגם מבחינת העיצוב קשה לפספס את הקשר בין שתי המכוניות. החזית מעט שונה הדלתות וקו החלונות זהה והשוני העיקרי בא לידי ביטוי בחלקה האחורי של 02 עם קו גג משתפל בסגנון קופה, עם קורה C מעוגלת שמזכירה את גרסת ההאצ’בק של מאזדה 3 ואחוריים עם יחידת תאורה אחידה רוחבית המובדלת מקוו הגוף המזכירה את טויוטה CH-R החדש. תא המטען יוצא נשכר מהשינויים הללו ונפחו עומד על 410 ליטר – 50 ליטר יותר מאשר באחות X בתוספת תא מטען קדמי של 15 ליטרים נוספים.
בתא הנוסעים ניתן למצוא שילוב של מסך מרכזי רוחבי עם קונסולה מרכזית מוגבהת, בניגוד לזיקר X שלה מסך אנכי וחלל פתוח בין המושבים הקדמיים. שילוב החומרים דומה למדי ומעניק תחושה הדוקה ויוקרתית לצד תאורת אווירה מושקעת. בלינק אין את דיפון האלקנטרה ונרתיק המשקפיים המובנה בתקרה, אבל כאמור ישנו תא כפפות שרוב האנשים ימצאו אותו כחיוני יותר. מרווח הרגלים מאחור נדיב מאד ולמרות שבלינק מגדירים את לינק אנד קו 02 כקרוסאובר בין הסגמנטים B ל-C הוא מספיק מרווח לשימושים משפחתיים מלאים.
כרגע מוצעת לינק אנד קו 02 בתצורה אחת של מנוע חשמלי אחורי בהספק של 272 כ”ס, הנעה אחורית וסוללת 66 קוט”ש האמורה לספק טווח נסיעה של 435-445 ק”מ בהתאם לרמת הגימור. גרסה כפולת הנעה ומנועים לא מוצעת כרגע, אבל זה לא כזה נורא כי עדין מדובר במכונית שמסוגלת על פי הנתונים הרשמיים להאיץ ל-100 קמ”ש ב-5.5 שניות. גם בנסיעה הקצרה שערכנו על ה-02 התגלה כי יש לה די והותר כוח. לצערנו כיוון שהיה מדובר בנהיגה במסלול סגור, לא יכולנו להעניק יותר הרבה תובנות מעבר לכך ולעובדה שלא במפתיע בדומה ליתר אחיותיה לפלטפורמה מדובר במכונית המעניקה תחושה שהיא בנויה היטב.
אלא שבסופו של דבר מדובר בואריאציה נוספת על בסיס מוכר, כך שעם הגעתה ארצה של לינק אנד קו 02 היא אמנם נכנסת לשוק צפוף, אבל עם קלפים ובסיס שהוכיח את עצמו ועם מפרט שקולע לטעם של לקוחות הקרוסאוברים החשמליים שמחפשים לצד טווח ראוי גם את התחושה ההייטקית הנלווית. הנעלם הגדול כרגע הוא המחיר שעדין לא ידוע, אבל היבואן יודע בדיוק לאן לכוון כדי לפגוע במרכז המאסה של הקטגוריה. זה מעניק ללינק אנד קו את הפוטנציאל להשיג את דריסת הרגל המשמעותית לה הם מצפים בשוק הישראלי.
הכותב היה אורח חברת ‘מאיר’ בסין
לינק אנד קו 02 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 275.5 ס”מ, משקל: 1,820 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.5 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.1-17.6 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר משוער: 190 אלף שקלים