עכשיו זה סופי. 18 שנים לאחר שהוצגה לראשונה בתערוכת הרכב בטוקיו מגיעה ניסאן GT-R מסדרה R35 לסוף דרכה. בהודעה קצרה שפרסמה ניסאן דיווחה החברה כי כבר לא תקבל הזמנות נוספות של לקוחות ל-GT-R, מה שאומר שבחודשים הקרובים אחרי סיום הייצור של שתי המהדורות הסופיות של המכונית האייקונית היא תרד סופית מפס הייצור.
את האמת שהיה זה צעד מתבקש, ולא רק בגלל גילה של הגודזילה. גם כיום, כתוצאה מאבולוציה והשבחה מתמשכת, מדובר באחת המכוניות הסדרתיות המהירות והמלהיבות שבנמצא, עם יכולות וביצועים שמתעלים על מכוניות יקרות ואקזוטיות בהרבה. אלא שתקני זיהום האוויר המחמירים אילצו את ניסאן להפסיק למכור אותה באוסטרליה בסוף 2021, באירופה במהלך 2022 ובאמצע השנה שעברה גם תוקף הויזה שלה לארה”ב פג.
המכירות של ה-GT-R נמצאות בנסיגה משמעותית מזה מספר שנים גם בלי קשר להצטמצמות שווקי היעד, והן מסתכמות במאות בודדות של מכוניות בשנה. גם מתיחת הפנים האחרונה שעבר המכונית לא הצליחה להזריק לה סם נעורים. כיום כשהיא משווקת בעיקר ביפן ובעוד כמה שווקים קצת פחות מחמירים בתקנותיהם, אבל זה לא מספיק כדי לתת לה עוד מספר שנות חסד.
ועדין, 18 שנים הן זמן נצח במונחים של תעשיית הרכב, בטח בקצב החידושים וההתחדשות מאז תחילת העשור. למעשה הדור השישי של ניסאן GT-R יוצר במצטבר יותר זמן מאשר כל הדורות הקודמים בסדרה גם יחד. במהלך שנותיה עבר הניסאן GT-R R35 מספר מתיחות פנים: בשנים 2010, 2016 ו-2023 כשבין לבין הציגה ניסאן גם עדכונים קלים משנה לשנה ולא מעט מהדורות מיוחדות עם מפרט משודרג, לא כולל גרסאות ניסמו שעומדות בפני עצמן.
ניסאן GT-R זכתה למעמד מיוחד בקרב חובבי הרכב, כמכונית על מיפן שלא נראית כמו מכונית על, אבל יכולה להביס לא מעט מכוניות על. עם טכנולוגיה יוצאת דופן גם שנים אחרי הצגתה והיצע שיפורים עצום שמאפשר להשתמש בה כבסיס למרוצי סיבולת, מרוצי GT ומרוצי דראג. זהו היה הדור הראשון של ה-GT-R ששוק באופן סדרתי עם הגה שמאלי שאפשר להיות משווקת באופן רשמי ברחבי העולם שמחוץ ליפן.
ניסאן אמנם מתכננת מחליפה ל-GT-R ורמז עבה לגביה קיבלנו לפני עשנה וחצי בתערוכת המובילטי של יפן עם דגם הקונספט Hyper Force. הקונספט הציג מראה שבוא אבולוציה לקווי המוכרים של ה-GT-R עם ארבעה מנועים חשמליים והספק משולב של יותר מ-1,300 כ”ס. הגרסה הסדרתית כנראה תהיה בעלת הנעה היברידית שבה המנוע בנזין יגובה במנוע חשמלי חזק, אלא שנכון לעתה היא לא צפויה להופיע בקרוב. עקב מצבה הלא ברור של ניסאן והצורך בהתייעלות ההשקה של מחליפת ה-GT-R נדחה למועד לידוע, וכרגע לא נראה שהיא תופיע לפני שנת 2027, בהנחה שניסאן תצליח להינצל. למעריצי ה-GTR וחובבי הרכב צפויה לצערנו המתנה ארוכה לדור הבא בשושלת. אנחנו בהחלט נתגעגע.