כשבועיים לאחר שחשפה פרטים ראשונים על הדור הבא בשושלת מכוניות ה-GT המפורסמת שלה, חשפה אסטון מרטין בסוף השבוע רשמית את ה-DB12 החדשה. אסטון מרטין DB12 מגיעה לעולם בתזמון משמעותי מאד עבור היצרנית האריסטוקרטית שדי מדשדשת בשנים האחרונות, רגע אחרי שג’ילי הגדילה את אחזקותיה בחברה והפכה לבעלת המניות השלישית בגודלה.
בינתיים באסטון מרטין עושים את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב. התמונות הרשמיות של אסטון מרטין DB12 לא מגלות תעוזה עיצובית יוצאת דופן, אבל הבריטים מצליחים שוב להגדיר מחדש כיצד צריכה להיראות מכונית GT יוקרתית, כאשר הם מצליחים לקחת את הקווים המוכרים של ה-DB11 להוסיף להם פרשנות מודרנית מדודה, ועדין אי אפשר לטעות שמדובר באסטון מרטין. לטעמנו, מדובר באחת מהמכוניות היפות ביותר כיום, בטח בצבע ירוק המרוצים המסורתי.
תא הנוסעים לעומת זאת עבר שינוי דרסטי יותר. למרבה השמחה לא תמצאו כאן השתלטות מוחלטת של מסכי מגע, אבל כן יש ב-DB12 לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה ומסך מולטימדיה עדכני שלמרבה השמחה לא משתלט על הסביבה, אלא מוטמע בזווית חצי אנכית בקונסולה המרכזית המוגבהת, כאשר מסביבו שליטה במתגים פיזיים על הפונקציות החשובות. דור האייפון יחשוב אולי שזה מיושן, אבל אסטון מרטין מעולם לא הייתה יצרנית של טרנדים.
למרות זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שמצניעים באסטון מרטין שהדמיון בעיצוב לא מקרי, שכן ה-DB12 החדשה מתבססת על המכונית אותה היא מחליפה, כי שמעידים נתוני מידות זהים: בסיס גלגלים של 280 ס”מ, אורך של 475 ס”מ (תוספת של ס”מ בודד) ורוחב של 206 ס”מ. עם זאת, תכנון המתלים החדש אפשר להגדיל את מפשק הסרנים ב-6 מ”מ מלפנים ו-22 מ”מ מאחור וקשיחות המרכב עלתה ב-7%. את הלוק והיציבה הקרבית יותר משלימים חישוקי 21 אינץ’ חדשם כסטנדרט במקום חישוקי ה-20 בעבר, שגם קלים ב-8 ק”ג.
ומה לגבי יחידת ההנעה? כאמור ה-DBS 770 Ultimate שנחשפה לאחרונה היא האסטון מרטין האחרונה לעשות שימוש במנוע V12, כך למרות שזה מתבקש משמה, DB12 לא תעשה שימוש במנוע האגדי. במקום זאת מסתפקת אסטון מרטין DB12 החדשה במנוע ה-V8 כפול המגדשים בנפח 4.0 שפותח על ידי AMG ושימש את גרסת הכניסה של ה-DB11 הפורשת, ונמצא בעוד מגוון דגמי החברה.
הבשורות הטובות הן שבניגוד למקובל כיום, שבאסטון מרטין ויתרו על סיוע חשמלי או היברידי מנוע ה-V8 הזה ממשיך לשרוף דלק ואוויר. הבשורות העוד יותר טובות הן שהמנוע התחזק משמעותית מה שמאפשרת ל-DB12 להציע נתוני ביצועים דומים לאלו של ה-DB11 בעלת מנוע ה-V12, כאשר היא מן הסתם עם נתון משקל עצמי יבש של 1,685 ק”ג גם קלה יותר משמעותית.
ב-DB12 החדשה זכה המנוע המוכר לגלי זיזים חדשים, מגדשי טורבו חדשים וגדולים יותר עם קירור נוזל, מערכת קירור משופרת הכוללת שני מצננים נוספים למצנן הראשי המגדילים ב-56% את זרימת האוויר למערכת הקירור, מצנן נוסף לקירור האוויר האויר במערכת היניקה ומצנן שמן בעל שטח פנים כפול. התוצאה: המנוע החדש מספק 680 כ”ס ב-6,000 ומומנט של 81.6 קג”מ הזמינים במלואם בין 2,750 ל-6,000 סל”ד. זה אומר 170 כ”ס יותר מגרסת ה-V8 של ה-DB11 ו-50 כ”ס יותר מאשר גרסת ה-V12. כל זה מאפשר לאסטון מרטין להצהיר שהתאוצה ל-100 קמ”ש אורכת 3.6 שניות, עשירית שניה פחות מאשר ה-DB11 הבכירה, כאשר המהירות המרבית מעט נמוכה יותר, 325 לעומת 334 קמ”ש, אבל אנחנו בהחלט יכולים לחיות עם זה.
תיבת ההילוכים האוטומטית בעלת שמונת יחסי העברה ממוקמת על הסרן האחורי ומעבירה את הכוח לגלגלים הצמודים לה דרך דיפרנציאל חדש נשלט אלקטרונית המשנה את תפקודו בהתאם לתכנית הנהיגה ובחירת הנהג בין מצב פתוח לחלוטין ועד ל-100% נעילה. מערכת המתלים לדברי אסטון מרטין חדשה לגמרי, ונשענת על בולמי זעזועים אדפטיביים נשלטים אלקטרונית ומוטות מייצבים קשיחים יותר. מערכת הבלימה כוללת דיסקים מחוררים עצומים בקוטר 400 מ”מ עם קאליפרים בעלי 6 בוכנות מלפנים ו-360 מ”מ וקאליפרים בעלי 4 בוכנות מאחור, כאשר ניתן לקבל דיסקים קרמיים כאופציה בתוספת תשלום שגם חוסכים עוד 27 ק”ג.
מחירה של אסטון מרטין DB12 החדשה לא פורסם, אך ניתן להעירך שהוא יהיה קרוב יותר לזה של ה-DB11 בעלת מנועה ה-V12. המכוניות הראשונות ימסרו ללקוחות האריסטוקרטיים כבר ברבעון השלישי של השנה, כשבישראל סביר להניח נראה את האציליים המקומיים ביצירה החדשה רק במהלך 2024.