שוק הרכב ממשיך לתת גז וגם חגי תשרי שליוו את המחצית השניה של ספטמבר לא מנעו מהישראלים וציי הרכב לרכוש עוד ועוד מכוניות חדשות. בסך הכל עלו לכבישים בחודש ספטמבר החולף 18,119 מכוניות חדשות, לעומת 17,020 מסירות בתקופה המקבילה אשתקד. מסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 עולה כי נמסרו כאן לא פחות מ-240,606 מכוניות, עליה של כמעט 10% במסירות מול התקופה המקבילה אשתקד בה נמסרו כ-218,235 מכוניות “בלבד”.
לנוכח כוונות רשות המיסים לבטל את הטבות המס על דגמי הפלאג-אין הייבריד ולהעלות את המס על הדגמים החשמליים מ-20% כיום ל-35% ב-1 בינואר הקרוב, ההערכות בשוק הן שמגמת העליה במכירות ברבעון האחרון של השנה תימשך ואף תתעצם, מה שעשוי להביא אותנו לשנת שיא במכירות הרכב החדש.
חשוב לציין שהנתונים המרשימים מגיעים למרות התחזיות הקודרות שדיברו על ירידה במכירות במחצית השניה של השנה, בשל ההאטה הכלכלית במשק, המימון שהתייקר משמעותית עקב עליית הריבית והיחלשות השקל מול המטבעות הזרים שתרם להתייקרות משמעותית של מחירי מרבית המכוניות. יחד עם זאת, לא מעט אנשים הפעילים בשוק הרכב מספרים על מכירות גבוהות לציי רכב והצטברות רכבים חדשים במגרשים, שתוביל לירידה במכירות בחודשים הבאים וסביר להניח גם לירידת מחירים.
בדירוג לפי מותגים, ממשיכה יונדאי להוביל את השוק בבטחה, אך מאבדת גובה עם 38,287 מסירות לעומת 39,610 בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד. מיד אחריה קיה שרושמת ירידה קלה במכירות עם 29,627 מסירות לעומת 30,986 אשתקד ומקדימה את טויוטה שצונחת ביותר מ-10% עקב בעיות מלאי במחצית הראשונה של השנה עם 26,247 מסירות לעומת 30,867 בתקופה המקבילה אשתקד. BYD נמצאת במקום הרביעי עם 13,481 מסירות שמקנות לה גם את תואר המותג החשמלי המוביל (בעיקר הודות לדגם האטו 3), כשהיא מקדימה את סקודה במקום החמישי שממשיכה להיות האירופאית הנמכרת בארץ עם 12,736 מכוניות למרות ירידה מול 10,842 מסירות אשתקד.
בהמשך הרשימה: מאזדה עם צניחה חדה במכירות ו-12,659 מסירות לעומת 15,290 אשתקד, צ’רי הסינית שמרשימה עם 10,314 מסירות (כולן בדגמי בנזין), מיצובישי שיורדת עם 9,249 מסירות לעומת 9,705 אשתקד, סוזוקי שמטפסת יפה עם 7,681 מסירות לעומת 6,288 אשתקד ופיג’ו שצומחת יפה עם 6,516 מסירות לעומת 5,252 אשתקד.
בשוק היוקרה סבלו מרבית מותגי הרכב המובילים מירידה במכירות מתחילת השנה. מרצדס אמנם ממשיכה להוביל את השוק עם 3,897 מסירות אך עם ירידה מול 4,351 בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד אאודי חזרה לצמוח עם 2,769 מכוניות לעומת 2,554 אשתקד. ב.מ.וו שלישית עם 2,170 מסירות וצניחה מול 3,202 אשתקד. וולוו עלתה קלות עם 1,502 מסירות לעומת 1,334 אשתקד והקדימה את לקסוס שירדה מ-1,493 ל-1349 מסירות השנה. מותג JEEP איבד יותר מחצי מהמכירות עם 1,086 מסירות לעומת 2,159 אשתקד. מותג ג’נסיס צמח יפה עם 775 מסירות לעומת 561 אשתקד ובקצה העליון נמסרו 54 מדגמי מזראטי לעומת 49 אשתקד. פרארי בשנת שיא עם 19 מסירות לעומת 16 אשתקד, בנטלי צנחה מ-24 ל-16 מסירות השנה ואסטון מרטין צנחה מ-11 ל-5 מסירות מתחילת השנה.
המכוניות החשמליות שברו שיא מקומי עם נתח שוק שטיפס ל-17.3% מסך המכירות לעומת 14.6% בתחילת השנה. בסה״כ נמסרו בארץ מתחילת השנה כ-41,647 חשמליות, כשלצידן 38,432 מכוניות היברידיות ו-13,902 מכוניות היברידיות נטענות (פלאג-אין). מעניין יהיה לראות כיצד יושפעו מכירות הדגמים החשמליים מעליית המס הצפויה בקרוב, אך יבואני הרכב מעריכים שכניסתם של דגמים חשמליים קטנים וזולים יותר לשוק ישמרו על קצב מכירות גבוה. חמשת מותגי הרכב המוכרים הכי הרבה חשמליות הם BYD עם 13,481 מסירות, ג׳ילי עם 6,180 מסירות, טסלה עם 5,463 מסירות, יונדאי עם 4,099 מסירות ו-MG עם 1,858 מסירות.
מתחילת השנה נרשם זינוק דרמטי במכירות הדגמים המגיעים מסין עם 40,957 מסירות (לעומת 12,684 מסירות בלבד בתקופה המקבילה אשתקד), המציבים את סין במקום השני ביבוא רכב לישראל, אחרי דרום קוריאה ממנה הגיעו 47,336 מכוניות (53,217 אשתקד) ולפני יפן משם יובאו 30,534 מכוניות (31,939 אשתקד). בהמשך הטבלה טורקיה עם 21,058 מכוניות, צ׳כיה עם 20,745 מסירות, ספרד עם 14,877 מסירות, צרפת עם 13,332 מסירות וגרמניה עם 11,394 מסירות.