אוטו-פאבריקה, אחת מסדנאות הקאסטום המסעירות והמסקרנות ביותר באנגליה, הוקמה בשנת 2013 ומתמחה בשילוב של עיצוב פורץ דרך וסגנון קלאסי. ימאהה אירופה יזמו את שיתוף הפעולה עם אוטו-פאבריקה, כחלק מסדרת ה-Yard–built, בה סדנאות קטנות נותנות פרשנות חדשה לדגמי ימאהה השונים.
לטובת הפרוייקט חברו בעלי הסדנה (בוז’אר וגאז מוהארמי) למעצב התעשייתי וחברם הקרוב טובי מלור. העיצוב והתכנון התמקדו בגבול הדק המבדיל בין העיצוב הקלאסי לבין שימוש בקווים מודרניים ולשם כך הצוות בחר ליצור שלושה אבות-טיפוס. הראשון נוצר ככלי נטול אילוצים על בסיס ה-XSR900, השני היה פרשנות עיצובית לאופנוע תואם תקופה שנבנה על בסיס הימאהה XS750 והשלישי הינו למעשה המוצר המוגמר, כזה המשלב בתוכו אלמנטים חשובים מאחיו.
כפי שתקראו בפסקאות הבאות צורת החשיבה ודרך ביצוע התהליך למעשה אפשרו לצוות ליצור אופנוע מיוחד שמאפשר ביטוי יצירתי מלא לצד פונקציונליות וכל זאת מבלי להתפשר על המסר העיצובי או היכולות הדינאמיות. מהבחינה הזו מדובר באחד הפרוייקטים היותר ייחודיים ומסקרנים שנתקלתי בהם בשנים האחרונות. התהליך למעשה מבטא דרך יצירה מלאה משלב הרעיון, דרך קונספטים עיצוביים שונים ועד לשלב המוצר – כפי שמקובל בפיתוח מוצרים חדשים. ניתן בהחלט להסיק מהדרך שהחב’רה באוטו-פאבריקה ניגשו לעבודה תוך חשיבה עמוקה בכדי להביא לעולם את מוצר מוקפד ככל שניתן.
רעיון נולד
האב-טיפוס הזה (Prototype One) הינו אופנוע מוכן למסלול מוקפד עד לפרט הכי קטן אשר זועק כוח מתפרץ בכל איבריו. על עבודת המתלים הופקדו בולמי-זעזועים ייחודיים לדגם מבית אוהלינס מסדרת FGRT מקדימה ו-STX45 מאחור. מערכת הבלימה כוללת קאליפרים רדיאליים של ברמבו ודיסקים של PFM אשר הורכבו על גלגלי קרבון מבית BST. כל אלו אמורים לספק לאופנוע חסכון במשקל (גם זה הבלתי מוקפץ) והתנהגות חדה ומדויקת .
אלמנטים ייחודיים שנוצרו בתוכנת CAD והודפסו בתלת-מימד ע”י שימוש בקרבון-ניילון הוטמעו בחכמה ואלגנטיות עם רכיבים שנבנו בעבודת יד . כל אלו נבחרו בקפידה בכדי להשלים מראה הרמוני. זה מקבל ביטוי במעטפת האלומיניום בעלת העיצוב הרדיקלי. זו נבנתה בעבודת יד בטכנולוגיית ייצור קלאסיות עם כלים ידניים וגלגל אנגלי. לוח השעונים נשתל בקו אחיד עם פני שטח המעטפת, יחידת המושב קיבלה עיצוב בעל קו ניגודי ופתח התדלוק המהיר מגיע ישירות מעולם המרוצים. להשלמת המראה יש כאן ריר-סטים בעלי כוונון אקסצנטרי, גריפים ייחודיים מאלומיניום ועוד. מערכת הפליטה נבנתה בכיפוף חול ידני לתצורת 3-ל-3 וקיבלה ציפויי קראמי מבית Zicrotec.

חזרה לעתיד
במהרה הבינו האחים מוהארמי כי האופנוע שיצרו היה למעשה רק תחילתו של הסיפור. הם רצו ליצור אופנוע שחולק DNA זהה עם יצירתם אך שיהיה חוקי לכביש. כך החל להתגבש לו אב-טיפוס נוסף שאתה רואה בתמונות לפניך (Prototype Three), ולשם יצירתו השתמשו בבסיס אייקוני בפני עצמו הימאהה XS750.
שילוב סגנונות של קווי עיצוב מודרניים על בסיס אופנוע עם מאפייני שנות ה-70, יחד עם שפע של רכיבים עדכניים, הקפיצו את המכונה היישר אל העתיד. שילוב של קאליפרים מבית ברמבו, ספידומטר של מוטוגאדג’ט יחד עם הקווים הזורמים שנוצרו בעבודת יד מסורתית. כל אלו השתלבו עם פירושים יצירתיים של עיצובים קלאסיים כמו שופרות היניקה שהודפסו בתלת ממד, קווי חיפוי החזית בעלי הצללית הנמוכה וכמובן מערכת הפליטה בעבודת יד בעלת המאפיינים המזוהים ללא עוררין עם אוטו-פאבריקה.

קצת מכאן, קצת משם
אחרי שני אבות-הטיפוס הראשונים נותר רק כיוון אחד להתקדם בו. הגרסה האחרונה (Prototype Two) לוקחת את כל המרכיבים משני העולמות לכדי יצירה של מכונה אחת, מרהיבה וחוקית לכביש הציבורי. האופנוע נבנה על בסיס ה-XSR900 ומשלב בתוכו את כל רכיבי הביצועים של האב-טיפוס הראשון ואת האלמנטים העיצוביים של השני.
בליל התיאוריות העיצוביות וטכניקות הייצור מעניקים לגרסה הסופית נוכחות ויזואלית כוחנית. פנס ראשי עגול, פתח תדלוק קונבנציונלי, מושב מוקפד עטוף אלקנטרה וצביעה בגימור כסוף מטאלי חובקים אותו ומחברים את האלמנטים המודרניים לעולמות קלאסיים.

התוצר הסופי התעלה על הציפיות של כל המעורבים בפרוייקט והכה גלים במסדרונות ימאהה אירופה. היצרן החליט לחרוג מהפורמט המקובל של ה-yard-built ולייצר בשיתוף אוטו-פאבריקה סדרה מצומצמת של אופנועים לשיווק לקהל הרחב. לנו נותר רק לקוות שאקזמפלר בודד או יותר ימצאו את דרכם גם לארץ הקודש. למרות שעם מחיר שעומד על כ-340,000 שקלים לפני מיסים, הסיכוי לכך, נראה קלוש.