העידן החשמלי פתח הזדמנות עבור לא מעט יזמים ליצור דור חדש של כלים דו-גלגליים ולצמצם את פערי הפיתוח מיצרניות האופנועים הוותיקות. אחת היצרניות המעניינות שניצלו את ההזדמנות הזו היא Cake השוודית שהוקמה בשנת 2016 על ידי סטפן יטרבורן , שהציעה אופנועים חשמליים שנתנה דגש על עיצוב מינימליסטי לא שגרתי (שוודים, אחרי הכל) ומיצוב יוקרתי תוך שימוש בטכנולוגיה עדכנית של שלדות אלומיניום וסוללות מתקדמות.
בתוך מספר שנים הצליחה קייק ליצור היצע מרשים של קטנועים, אופנועים קלים ואופנועי שטח חשמליים ששמרו על קו עיצוב מינימליסטי. השאיפות של החברה היו גדולות לאחר שבשנת 2021 חנכה מפעל חדש בשטוקהולם שאמור היה להגיע להיקף ייצור של 20 אלף כלים בשנה, לצד שני מפעלים נוספים בטאיוואן וארה”ב שהיו מיועדים לתרום ייצור של עוד 30 אלף כלים נוספים עד שנת 2025.
אלא שמסתבר כנראה שהיה קשה לשכנע את הלקוחות מחירים גבוהים עבור כלים שנראו כמו קיט הרכבה מאיקאה. כך למשל הקטנוע הבסיסי והערום של החברה הנקרא Makka נמכר במחיר התחלתי של 4,200 דולרים, בזמן שהונדה רוקוס, קטנוע 50 סמ”ק בסיסי בעל שלדה חשופה, נמכר ב-1,200 דולרים פחות. כך גם לגבי אופנוע השטח הבכיר שלקייק הנקרא Kalk ומקביל בביצועיו לאופנועי 125 סמ”ק קטנים, שמחירו ההתחלתי העומד על 7,000 דולרים גבוה ממחירו של קאוואסאקי KLX300R. נתוני המכירות היו נמוכים בהרבה מהשאיפות הגדולות.
בהתאם לכך, החברה התקשתה לגייס הון כדי להמשיך את פעילותה ולהרחיב את הרשת ההפצה שלה. השמועות על פשיטת הרגל של קייק נפוצו בעיתונות הכלכלית בשוודיה כבר בשבוע שעבר, אך רק אתמול יצאה הודעה קצרה ורשמית באתר האינטרנט של החברה שבה נמסר כי ב-1 בפברואר מסרה החברה בקשה לפשיטת רגל מהרשויות בשוודיה ועצרה את ייצור ושיווק האופנועים. עוד נמסר כי החברה תעמוד למכירה במכרז שיפרסם בקרוב.
אופנועי Cake הגיעו לישראל בשנה שעברה, וכמו בעולם הוצעו במחירים לא נמוכים שהתחילו בכ-40 אלף שקלים לדגמים העירוניים המקבילים לקטנועים וב-53 אלף שקלים לדגם ה-Kalk הבסיסי. בסך הכל מסרה קייק בשנה שעבר 31 כלים בישראל, כאשר מתחילת השנה לא ידוע על כלים של החברה שעלו על הכביש.