בישראל לא מרגישים את זה אבל מעבר לים אנשים מאוד מתחברים לאופנועים כמו ימאהה XSR700 אקס-טריביוט. לפי הנתונים שימאהה מציגים, ה-XSR הנוכחי מחזיק באופן יציב משהו כמו 20 אחוז משוק הנייקדים הכאילו קלאסיים. הם רוצים להעמיק את האחיזה הזו, וסקרמבלר ששואב השראה מאופנוע עבר מוכר נשמע להם טוב.
לראות את ימאהה XSR700 אקס-טריביוט עומד מול XT500 משנת 1981 היה חוויה מעניינת. מצד אחד, באמת שאין שום קשר בין שני האופנועים האלו. מצד שני, ימאהה עשו עבודה מצוינת בכדי למשוך כמה קווי דמיון בין השניים. בחירת הגוון של טנק הדלק והפונט לכיתוב עליו, לדוגמה. הכנף האחורית, ניתוב האגזוז של אקרפוביץ’ (תוספת בתשלום), המאותתים הכתומים והגוון על החישוקים, כל אלו הושאלו מאותו סינגל ישן.
אם נעזוב לרגע בצד את ניסיון החיבור הזה, נגלה אופנוע מוכר.בבסיסו זהו אותו ימאהה MT07 מוכר. כאן, בהתאם לייעוד המעודכן, הוא מקבל כמה שינויים והתאמות בכדי להפוך אותו לסקרמבלר האורבני שימאהה רצו לייצר. אבל בבסיס, כמו שאנחנו עוד מעט עומדים לגלות, זה אותו האופנוע.
מה ששונה
אז את הבסיס המכאני אתה מכיר, על מנוע ה-CP2 והמכלולים הבסיסיים אך יעילים שיש כאן. בוא נעבור על מה ששונה. יש כאן כידון אחר, רחב יותר ב-40 מ”מ וגם מושב גבוה יותר (30 מ”מ) ושטוח. זה אמור לתת תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת יותר. הימאהה XSR700 אקס-טריביוט מקבל גם רגליות משוננת (עם כריות גומי פריקות) בשביל לקרוץ לעולם השטח. ומאותה סיבה, יש כאן זוג פירלי MT60RS על החישוקים הזהובים. עד כאן שינויים, מורגשים נקרא להם.
מעבר לזה, יש כאן סכימת צביעה שכולו הומאז’ לאותו XT500 (כמו שכבר ציינתי), את החישוקים הזהובים (עליהם כבר דיברתי) ומאותתים כתומים (אני די בטוח שכבר כתבתי כבר גם את זה…). המזלג הקדמי מקבל גרמושקות עם טעם של פעם. והרבה חלקים מושחרים כאן – הרקע של לוח השעונים, כל המנופים והידיות וכו’. ויש עוד, משם הדגם שנרקם על המושב, דרך חלקי אלומיניום מכורסמים וזהו אני חושב.
XSR700 אקס-טריביוט אמור להגיע לישראל בזמן הקרוב. שיווק באירופה מתחיל כבר החודש עם מחיר גבוה יותר בכ-900 יורו לעומת ה-XSR700. אין מחיר לשוק שלנו עדיין, אבל סביר להניח שהתוספת כאן תתבטא בכמה אלפי שקלים. מחירו של XSR700 עומד ביום בישראל על 59,000 שקלים, אז טווח מחיר של פחות מ-65,000 שקלים לאקס-טריביוט נשמע סביר.
מה שדומה
המושב החדש והכידון השונה מייצרים תנוחת רכיבה נהדרת. הברכיים מכופפת אבל לא יותר מדי, יש רכינה קלה לפנים והידיים פתוחות רחב. זה מרגיש כאילו קל יותר להעמיס כאן את הפרונט וישנה פשוט תחושה של קלילות ושליטה כבר מתחילת הנסיעה. חיוך מעלה גם מערכת הפליטה של אקרפוביץ’, ששולחת נביחות קצרות וברורות במעבר משני צינורות, לאחד ולאטמוספירה.
למי שהספיק לשכוח, הטווין הזה מזכיר מיד, כמה הוא מיידי ונשלט. כבר מכ-2,000 סל”ד הוא מייצר כוח שימוש, והוא ממשיך לדחוף עד מעבר ל-10,000 סל”ד. לא שבאמת צריך את זה. המנוע הזה חי טוב בסל”ד הביניים ושימוש נכון בתיבת ההילוכים הנעימה לשימוש, ייצר לך דחף נעים ושימושי. זאת מבלי להגיע לטווחי הסל”ד הגבוהים, שם המנוע מרשים בהספק אבל פחות באופן הפעולה.
מה שכן, כמו שאר הדגמים עם המנוע הזה, ואולי אפילו יותר בגלל הכידון האמור, ימאהה XSR700 אקס-טריביוט הוא מכונת ווילים משובחת. אם במהירויות עירוניות או בין עירוניות, אין שום בעיה להרים אותו בשלושת ההילוכים הראשונים (ולא רק) ולזוז אתו מהר ורחוק במצב הזה. עד שיתעייפו לך הידיים.
בלי מיגון רוח ועם מושב קטן יחסית זהו לא אופנוע שמיועד לנסיעות ארוכות באמת. בטח שלא בהרכבה. יותר לגיחות של כיף בכבישים צפופים ומפותלים, או קצת חוליגניזם עירוני. הפירלי נותנים כאן אחיזה טובה מאוד, הבלמים יעילים והמנוע מנגן ביציאה מהפניות. הוא משדר הרבה ביטחון בתנאים האלו, עם היגוי מהיר וטבעי. כיף, קל ופשוט ליהנות עם האקס-טריביוט ברכיבה כזו על כבישים מפותלים וצפופים במהירויות ביניים. המתלים בסיסיים למדי ומרגישים ככה. הם מתפקדים היטב כל עוד לא תלחץ אותם יותר מדי. תחת עומס קיצוני או על כביש שבור, הם ירשימו פחות. במצבים כאלו, חוסר הריסון יגרום לך להוריד מהירות.
היות ומדובר בסקרמבלר ולמרות שאף אחד מרוכשיו לא יימצא את עצמו בשטח עבר נתיב ההשקה בקטע חולי. רצועת חוף ארוכה ויפיפייה, של הציעה אתגר אמיתי. החול לח, מאפשר לך לרכוב עליו בנינוחות גם ב-120 קמ”ש. בקטעים מסויימים החול הפך לתחוח יותר, אבל זה לא העמיד בפני ה-אקס-טריביוט אתגר רציני. אני גם חושב, זה בדיוק סוג הקרקע הכי קיצוני שהוא יוכל לטפל בה עם מתליו הקצרים וחישוקיו היצוקים.
לא ברור אם האופנועים שעמדו לרשות העיתונאים בהשקה היו גרסאות טרום ייצור. מה שכן ברור שרמת הגימור היתה לא אחידה. רגע אחד אתה מסתכל על האלומיניום המוברש המרשים של מיכל הדלק ורגע אתה רואה כבלים שעוברים בצורה גלויה ומרושלת. בסיס רגליות הרוכב מכורסם בצורה מושלמת, ואז יש איזה ליפוף של מדבקה בצורה מרושלת מול פני הרוכב. לא לעניין בגדול ובטח באופנוע שמראה זה חלק גדול מהסיפור שלו.
טעם של פעם?
הפנסים אולי עגולים, הוינקרים כתומים והכיתוב על מיכל הדלק בפונט משנות ה-80′, אבל ימאהה XSR700 אקס-טריביוט הוא אופנוע מודרני לחלוטין. מתחת לכל הרטרו נמצא MT07, שהוא אופנוע בסיסי מחד ומהנה מאוד לרכיבה מאידך. בגלגול זה, עם תנוחת הרכיבה המשודרגת הוא מהנה לטעמי אפילו יותר. פליי-בייק עם מראה רטרו ליום-יום, שלא דורש ממך יותר מדי תשומת לב ונותן לך כמויות של הנאה מצד שני.
נתונים: 689 סמ”ק, 73 כ”ס ב-9,000 סל”ד, 6.9 קג”מ ב-6,500 סל”ד, 191 ק”ג .(רטוב), טרם נמסר מחיר