יגואר E טייפ נחשבת לאחת מהמכוניות הקלאסיות המבוקשות מאז ומעולם. היא אמנם יוצרה במשך 14 שנים בלמעלה מ-70 אלף יחידות, כך שיחסית היא לא נדירה במיוחד. אבל בזכות החדשנות והטכנולוגית שלה, היותה המכונית המהירה בתקופתה, ההצלחות על המסלול ומעל הכל, העיצוב המופלא קיבעו אותה כאייקון מוטורי ובריטי.
כמו ברוב הדגמים הקלאסיים הגרסאות המוקדמות שלה ביותר הן המבוקשות ביותר. למרות שבמקרה של ה-E טייפ דווקא סדרת הייצור הראשונה שנבנתה בין 1961 ל-1968 היא הנפוצה ביותר עם למעלה מ-38 אלף יחידות שיוצרו, כך שיחסית לא תהיה לכם בעיה למצוא E טייפ מקורית. אבל מה הסיכוי שתוכלו לשים את היד על ה-E טייפ הראשונה?
ההזדמנות הזו נדירה כמעט עבור כל מכונית כיוון שלרוב היחידות הראשונות שמיוצרות נשמרות במוזיאון החברה או על ידי בעלי החברה, אבל לא במקרה הזה. יגואר E טייפ המוצגת כאן לפניכם ותעמוד למכירה פומבית ב-1 בספטמבר בבית המכירות Gooding & Company נושאת את מספר השלדה 860001. מדובר ב-E טייפ קופה הראשונה שנבנתה עם הגה ימני, כשהיא התגלגלה מפס היצור ב-10 ליולי 1961. היא גם ה-E טייפ המוקדמת ביותר ששרדה, כיוון שעל פי הרישומים של יגואר דגם הקופה הראשון עם הגה שמאלי ודגמי הרודסטר הראשונים שיוצרו נכחדו במהלך השנים. אגב, לצידה מוצעת למכירה גם יגואר E טייפ רודסטר נדירה עם מספר שלדה 850004, כלומר הרביעית שנוצרה עם הגה ימני, אבל עם כל הכבוד זה לא כמו המעמד של להיות הראשונה מסוגה.
נחזור ברשותכם ל-E טייפ מספר 86001. המכונית מצוידת במנוע שישה צילינדרים בטור בנפח 3.8 ליטר המוזן על ידי שלושה קרבורטורים ומספק 265 כ”ס ב-5,500 סל”ד. לתיבת ההילוכים הידנית ארבעה יחסי העברה שהספיקו כדי לרשום זינוק ל-100 קמ”ש ב-7 שניות ומהירות מרבית של 240 קמ”ש שהפכו אותה לאחת המכוניות המהירות בתקופתה.
לא קל לשרוד 62 שנים ארוכות ,אך ל-E טייפ הזו היה מזל. במהלך שנותיה היא עברה רק חמישה בעלים. הבעלים הראשון של המכונית אינו מתועד והיא החליפה מספר ידיים במהלך שנות ה-70 כאשר הבעלים הנוכחי שלה מחזיק בה מאז שנת 1998. לאחר שנרכשה על ידי הבעלים האחרון החלה המכונית בתהליך שחזור מקיף לרמת תצוגה תוך שמירה על המפרט ושילוב הצבעים המקורי המורכב מצבע גוף כחול כהה ופנים מעור אדום בשילובי אלומיניום חשוף. האקזמפלר הזה כל כך מקורי, שהוא כולל גם אישור לתאימות של מספר המנוע ומספר השלדה והרוכש גם דאג לרכוש את מספר הרישוי המקורי איתו התגלגלה המכונית לראשונה לכבישים.
המחיר ההתחלתי הנדרש עבור המכונית משקף את רמת הנדירות והשחזור שלה, והוא עומד על מיליון פאונד ואף צפוי להגיע ל-1.4 מיליון פאונד. זהו מחיר גבוה פי 10 ממחירה הממוצע של E טייפ מסדרת הייצור הראשונה, כשלמעשה רק E טייפ מגרסת LightWeight הנדירה נמכרה במחיר דומה. דבר אחד בטוח, מי שירכוש את המכונית הזו יוכל להצהיר בגאווה ש”אין עוד מכונת כזאת”, ובניגוד לרוב המקרים זה יהיה ממש נכון.