שברולט קורבט היא אחד מהדגמים החביבים על אספני הרכב. ריבוי הדגמים והגרסאות שלה והיותה נפוצה למדי עוזרים לה להיות נגישה עבור אספנים הרוצים להגשים חלום של מכונית אמריקאית קלאסית, במחיר הגיוני יחסית. עם זאת, בהיסטוריה של הקורבט ישנן לא מעט גרסאות ייחודיות ונדירות שמחירן גבוה מאד.
אחת מהן מוצעת כעת למכירה פומבית על ידי בית המכירות RM Sotheby’s באריזונה, עם צפי להימכר בסכום מרבי של 3 מיליון דולר – סכום שבו נמכרות לרוב פרארי ודגמי ספורט אקזוטיים, בטח לא “מכונית הספורט העממית של אמריקה”.
המכונית המדוברת היא קורבט סטינגריי ZL-1 קונברטיבל, ומדובר בדגם נדיר במיוחד שהרבה מעריצי קורבט אדוקים אפילו לא ידעו על קיומו. אז מה עושה אותו לכל כך מיוחד שמצדיק תג מחיר שאפתני שכזה? בשביל זה צריך לצלול לתוך ההיסטוריה העשירה של הקורבט שעמוסה בפרטים בגלל הנטיה של האמריקאים להציע כל דגם עם עשרות אופציות ואפשרויות שונות. לכן, ננסה לפשט את העניין ככל הניתן.
1969 הייתה השנה השניה לדור השלישי (C3) של שברולט קורבט. בשנתיים הראשונות של דור זה ניצב בפסגת היצע המנועים מנוע ה”ביג בלוק” בנפח 427 אינצ’ים מעוקבים (כ-7.0 ליטר), בטרם הוחלף במנוע ה-454 (7.4 ליטר) בשנים שלאחר מכן. הורסיה הבכירה של מנוע ה-427 נמכרה תחת שם הקוד L88 וכללה ראשי אלומיניום, יחס דחיסה גבוה והספק של 430 כ”ס.
כיוון שאותם ימים היו תור הזהב של מכוניות השרירים בארה”ב, שברולט הציעה בשנת 1969 בלבד חבילת שדרוג למנוע בשם ZL-1 PRO. מדובר למעשה במפרט מנוע התואם לזה שפותח עבור מרוצי ה-CanAM וכלל שדרוגים כמו בלוק אלומיניום, גלי זיזים חמים ושסתומי פליטה מוגדלים. ביחד עם מערכת פליטה משופרת הפיק המנוע שדרש דלק באוקטן 103 הספק מדהים לאותם ימים של 560 כ”ס. במילים אחרות, שברולט אפשרה לכם באופן חוקי לקנות קורבט עם מנוע מרוצים.
העניין הוא שלמנוע הזה היה מחיר. אמנם חבילת ZL-1 כללה גם שדרוג לבלמים, לסרן אחורי ולמתלים אבל מחירה עמד על כ-4,700 דולר מה שהכפיל את מחירה של קורבט סטנדרטית. עם מחיר שכזה והעובדה שחבילה זו הוצעה במשך שנה בלבד, יוצרו רק יחידות בודדות של קורבט בתצורה זו. למעשה, יוצרה רק קורבט אחת במפרט ZL-1 בתצורת קונברטיבל וזו בדיוק המכונית המוצעת למכירה כעת.אגב, זוהי ה-ZL-1 היחידה שנמכרה ללקוח פרטי ולא לקבוצות מרוצים.
כדי להוסיף להילה האקסקלוסיבית, אז האקזמפלר נרכש על במקור על ידי בחור בשם ג’ון מהאר שהתחרה איתה בהצלחה במרוצי דראג וטיפוס גבעה בפנסיבלניה, והחזיק בה עד שנת 2007. מאז נמכרה המכונית לאספן פרטי ועברה שיפוץ ושחזור מלא בשנת 2014.
עם היסטוריה ונדירות שכזו ובמצב מושלם מחיר הפתיחה אותו דורש בית המכירות העומד על 2.6 כבר לא נשמע כל כך מופרז. למעשה הדבר היחיד שמונע מהמכונית להיות מקורית לחלוטין היא העובדה שמאהר פוצץ את בלוק המנוע באחד המרוצים וזה הוחלף בבלוק חדש תחת האחריות, כך שהמספר הבלוק לא תואם למספר המקורי איתו יצאה המכונית מהמפעל.
ביננו, העובדה הזו לא הייתה מונעת מאיתנו להרים את היד במכירה הפומבית אם רק יכולנו להרשות לעצמנו.