טויוטה לנד קרוזר פראדו נותר מאחרוני הדינוזאורים בקטגוריית רכבי ה-SUV המיועדים גם לנסיעה בשטח, וכיוון שנשאר כמעט בודד במערכה בטויוטה לא טרחו להציג לו יורש במשך שנים ארוכות. הדור היוצא הוצג למעשה לפני 15 שנים, הוא עצמו שדרוג של הפראד שהוצג בשנ אי שם בשנת 2003. כעת סוף סוף מציגה טויטה את לנד קרוזר פראדו החדש המקבל את שם הקוד 250, אח קטן ועממי יחסית ללנד קרוזר 300 העצום וללנד קרוזר 70 הקשיש.
בדור החדש של הלנד קרוזר מצטרפת גם טויוטה לאופנת הרטרו השוטפת את סגמנט רכבי השטח הנמתחת מסוזוקי ג’ימני ועד לפורד ברונקו. טויוטה לנד קרוזר החדש מאמץ קווים קובייתיים עם תפיחות שריריות על מכסה המנוע ובבתי הגלגלים, בדומה ללקסוס GX שהוצג לא מכבר ומהווה אחיו התאום והיוקרתי יותר, אך גם מוותר על הגלגל החילופי התלוי על הדלת האחורית. עיקר השוני ביחס ללקסוס בא לידי ביטוי בחזית בעלת פנסי LED רבועים וצרים, שבכה רבועה ופגוש קדמי בולט בהשראת לנד קרוזר 100 של שנות ה-90′.
בנוסף ניתן יהיה לקבל את הלנד קרוזר החדש במהדורת First Edition, שתיוצר ב-3,000 יחידות עבור השוק האירופאי אבל ככל הנראה תהפוך גם לאופציה קבועה בעתיד. במהדורה זו עיצוב הרטרו לוקח צעד אחד קדימה עם שילוב של פנסים קדמיים עגולים וגג לבן בהשראת דגמי לנד קרוזר BJ הקלאסיים יחד עם צמיגי 33 אינץ’ בשרניים. אגב, טויוטה כבר היו מראשוני אופנת הרטרו בשטח כבר בתחילת שנות ה-2000 עם ה-FJ קרוזר. למרבה הצער גרסת 3 דלתות מקוצרת לא נראית כרגע באופק.
אופנת הרטרו די נעצרה במעבר לתא הנוסעים, ולמעט פתחי מיזוג עגולים המראה מודרני ועדכני, עם שילוב של לוח מחוונים דיגיטלי בעל תצוגה משתנה ומסך 12.3 אינץ’ נפרד למערכת המולטימדיה. למרבה השמחה, המסך המרכזי לא שלט על כל הפונקציות הרכב ונשארו מתגים פיזיים לתפעול מהיר של בקרת האקלים, מצבי הנהיגה ופונקציות חיוניות נוספות.
לנד קרוזר 250 מתבסס על פלטפורמת TNGA-F המודולארית בעלת שלדת הסולם המשמשת גם את לנד קרוזר 300 הבכיר ואת טויוטה טאקומה החדש. הפלטפורמה החדשה היא בעלת קשיחות מבנית גבוהה ב-30% לעומת הדור היוצא, ואפשרה להגדיל את בסיס הגלגלים ב-6 ס”מ ל-285 ס”מ בסך הכל. גם יתר המידות צמחו ודומות לאלו של לקסוס GX. האורך הכולל צמח ב-12.5 ס”מ ועומד על 495 ס”מ, הרוחב צמח ב-10 ס”מ ועומד על 198 ס”מ ואילו הגובה צמח ב-3 ס”מ ל-187 ס”מ.
הבשורות הטובות הן שמתחת למראה הרטרו והפלטפורמה החדשה לנד קרוזר החדש שומר על מפרט שטח אמיתי, ואף מציע כמה שדרוגים לשיפור היכולת. כאמור, שלדת הסולם נשמרה והיא קשיחה יותר ב-50% מבעבר, מאחור ישנו מתלה אחרוי רב חיבורי חדש ומערכת ההנעה הכפולה היא קבועה עם אפשרות לנעילת הדיפרנציאל המרכזי בתוספת יחס העברה נמוך (“הילוך כוח”) ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. מרווח הגחון עומד על קצת יתר מ-22 ס”מ עם חישוקי 18 אינץ’ כשזוויות המרכב הן 31 מעלות בזווית הגישה, 22 מעלות בזווית הנטישה ו-25 מעלות בזווית הבטן. קרוס לוודאי שבעתיד, בהתאם למגמה העולמית, תוצג גם גרסת שטח בעלת מפרט קרבי עוד יותר.
לראשונה בלנד קרוזר ישנו מוט מייצב קדמי הניתן לניתוק כדי להגדיל את מהלך המתלה ונוספה מערכת מצבי נהיגה לשטח המשנה בהתאם את תפקוד מערכת ההנעה ובקרות האחיזה. חידוש נוסף עבור הלנד קרוזר הוא הגה כח בעל תגבור חשמלי המאפשר היגוי קל יותר, כמו גם שילוב של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, לרבות מערכות למניעת סטייה ושמירה על נתיב.
היצע המנועים של הלנד קרוזר החדש עבר גם הוא רענון בהתאם לצו האופנה הירוק. באירופה (וגם אצלנו) ימשיך לנד קרוזר להציע את מנוע הטורבו דיזל המוכר בנפח 2.8 ליטר המספק 204 כ”ס, אך הוא יוצע בנוסף גם בגרסה בעלת תגבור היברידי קל (48V) לשיפור צריכת הדלק ופליטת המזהמים. בשתי הגרסאות המנוע ישודך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת שמונה יחסי העברה.
החידוש העיקרי מתחת למכסה המנוע הוא יחידת הנעה היברידית חדשה, שכבר הוצגה בטויוטה טאקומה החדש ובלקסוס GX. יחידת ההנעה ההיברידית משלבת בין מנוע 2.4 ליטר טורבו ומנוע חשמלי צמוד המייצרים יחד הספק משולב של 330 כ”ס ו-64.2 קג”מ בשידוך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. אלא שנכון לעתה המנוע הזה מיועד עבור השווקים בצפון אמריקה ובסין. שווקי מזרח אירופה והמזרח התיכון יוכלו לקבל את הלנד קרוזר החדש גם עם מנוע 2.4 ליטר טורבו בנזין המספק 280 כ”ס ומנוע 2.7 ליטר בנזין נטול טורבו בהספק של 163 כ”ס.
הזמנות ראשונות של לנד קרוזר 250 החדש יוכלו להתבצע בסתיו הקרוב באירופה, אך השיווק בפועל יחל רק במחצית הראשונה של 2024. מיבואנית טויוטה לישראל נמסר כי לנד קרוזר 250 החדש צפוי לנחות בארץ במחצית השניה של 2024.