מאז הוצג לראשונה יונדאי סנטה בראשית שנות ה-2000 הוא נחשב לרכב פנאי משפחתי המכוון למיינסטרים של הקטגוריה, בפרט בארה”ב. בהתאם לכך הגישה העיצובית של הסנטה פה הייתה להיות עדכני אבל לא להתבלט יותר מידי, מה שהחזיק מעמד כמעט שני עשורים עד למתיחת הפנים האחרונה שעבר לפני שנתיים שהעניקה לו קצת יותר נוכחות. בסוף השבוע האחרון חשפה יונדאי דור חדש של סנטה פה השושנה מהותית בעיצובו מכל ארבעת הדורות שקדמו לו.
אגב, הדור החדש מגיע במפתיע לאחר שהדור היוצא של יונדאי סנטה פה הוצג בשנת 2018 וכאמור זכה למתיחת פנים לפני שנתיים. מדובר בקצב עדכון דגמים מהיר מהמקובל בתעשיית הרכב וזה מפתיע שכן המכירות של יונדאי סנטה פה בשוק היעד העיקרי שלו בארה”ב לא ירדו אלא להפך. אבל כנראה שליונדאי יש שיקולים משלה ובראשם להיות עדכנית לא רק מול המתחרות, אלא גם מול קו הדגמים העכשיו שלה.
לא צריך להכביר במילים על העיצוב של הסנטה פה החדש. מספיק להתבונן מבט חטוף בתמונות כדי לתהות: זה סנטה פה? הדור החדש קיבל עיצוב קובייתי קרוב יותר לזה של רכבי SUV מאשר קרוסאובר רך עם אלמנטים זוויתיים בעלי פינות של 90 מעלות בשבכה הקדמית, בפגוש וביחידות התאורה המזכירים קצת את אמנט הפיקסלים מדגמי האיוניק. יחידות התאורה האחורית הפכו אופקיות וממוקמות ממש מעל קו הפגוש ומשתלבים בדלת אחורית אנכית כמעט לגמרי. לא שגרתי ובטח לא קל לעיכול ובמידה מסויימת מזכיר קצת את קיה EV9 החדש.
בנוסף יוצע הסנטה פה בצבעים קצת לא אופיינים עבור קרוסאובר משפחתי כמו כתום או ירוק חאקי. צבעים אלו באים להדגיש את יכולות הפנאי של הסנטה פה, ואם זה לא מספיק ברור אז במקביל לחשיפת הדור החדש הוצגה גם גרסת קונספט בשם XRT הכוללת צמיגי שטח בשרניים, גגון מאסיבי ופתרונות אכסון חיצונים סטייל לנד רובר דיפנדר.
תא הנוסעים עוצב גם הוא עם קווים ואלמנטים קובייתיים חדים, כשאלמלא צמד המסכים הצמודים המקובלים כיום היה ניתן להגיד שיש כאן מראה רטרו לרכבי ה-SUV של שנות ה-80 וה-90. מרחב הפנים צפוי להיות גדול מעבר הודות להגדלת בסיס הגלגלים ב-5 ס”מ ל-281.5 ס”מ, כאשר הנוחות לטובת היושבים מאחור שופרה עם סידור מושבים משופר, ריקליינרים בשורת המושבים השניה ואפשרות להטיית משענת הגב בשורת המושבים השלישית.
מתחת למכסה המנוע ימשיך יונדאי סנטה פה החדש להציע יחידת הנעה היברידית רגילה או היברידית המוכרות מהדגם הנוכחי, על בסיס מנוע ה-1.6 ליטר טורבו המוכר בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה. בנוסף יוצע הסנטה פה עם מנוע 2.5 ליטר חדש בגרסה אטמוספרית בעלת 194 כ”ס או מוגדת בעלת 281 כ”ס, בשני המקרים בשידוך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה יחסי העברה. מן הסתם לאור היומרות לשמש כרכב טיולים תוצע גם אופציה להנעה כפולה.
שיווקו של יונדאי סנטה פה החדש יחל בקוריאה כבר בחודשים הקרובים ובארה”ב בתחילת השנה הבאה. בישראל אנחנו צפויים לראותו לכל המוקדם באמצע השנה הבאה.