יונדאי ממשיכה להרחיב את משפחת דגמי האיוניק החשמליים שלה עם דגם שלישי, הגדול והיקר ביותר בסדרה שנקרא איוניק 9. ניתן לראות באיוניק 9 מאין אח לקיה EV9 שהוצג בשנה שעברה, כשבשניה המקרים מדובר בדגם שהוא הצהרת כוונות בה הקוראנים מתכוונים להניח את עצמם עם הנעה חדמלית בפלח שוק רכבי הפנאי המשפחתיים הגדולים – קטגוריה פופולארית במיוחד בארה”ב. לאור זאת לא תתפלאו לשמוע שאת החשיפה הרשמית ביצעה יונדאי איוניק 9 בלוס אנג’לס, כאשר הייצור ייעשה גם בארה”ב.
הניסיון להביא רכב פנאי חשמלי גדול לשוק האמריקאי הוא הימור לא קטן בהתחשב בעובדה שהמכירות של דגמים חשמלים בארה”ב לא מתרוממות, בפרט עבור יצרניות שהן אינן טסלה. כבל כמו שראינו גם בדגמים אחרים בשנים האחרונות, ביונדאי מכוונים גבוה. איוניק 9 יהיה רכב הפנאי הגדול ביותר של החברה, אפילו יותר מהפלאסייד בעל מנועי הבעירה הפנימית, וגם היקר ביותר שלה עם מחיר התחלתי של 62 אלף דולר בארה”ב. כלומר אם וכאשר יגיע איוניק 9 לישראל מחירו יהיה יותר מחצי מיליון שקלים.
יונדאי איוניק 9 מתבסס על אותה פלטפורמת E-GMP עליה בנויים כל דגמי האיוניק של החברה ודגמי ה-EV של קיה האחות. איוניק 9 מותח את הפלטפורמה לקצה, תרתי שמע, עם בסיס גלגלים של 313 ס”מ (3 ס”מ יותר מאשר בקיה EV9), אורך כולל של 506 ס”מ (5 ס”מ יותר) ורוחב של 198 ס”מ. למרות הצללית הגבוהה של רכב פנאי הצליחו ביונדאי להשיג מקדם גרר נמוך של 0.259 כאשר האיוניק 9 מצויד במצלמות במקום מראות צד.
העיצוב לא שגרתי, כדרכה של משפחת דגמי האיוניק. אמנם לא חייזרי כמו ה-6 או עתידני כמו ה-5 אבל עדין מצליח להעניק פרשנות חדשה ומעניינת לצללית הגבוהה של רכב פנאי גדול עם פינות גג ותפיחות כנפיים מעוגלות בעדינות ומשטחי צד מוחלקים. כמובן שמוטיב הפיקסלים מככב גם באיוניק 9, עם פס אורה קדמי ומפוקסל לרוחב החזית, יחידות תאורת לד ראשיות מוסוות בפאנל השכוח שמהווה שבכה תחתונה אטומה, כשמאחור ישנו מופע פיקסלים העולה מצידי הכנפיים ומקיף את כל מתאר הדלת האחורית.
תא הנוסעים נאמן לקו העדכני של יונדאי עם צמד מסכים קעור הצמוד זה לזה בחלקו העליון של לוח המכשירים ופאנל פיקוד נפרד המשלב גם מתגים פיזיים לתפעול בקרת האקלים. הקונסולה בין המושבים הקדמיים נפרדת ומאפשרת לייצר רצפה שטוחה, כשהיא נעה גם לאחור שם ניתן לקבל סידור המושבים עם מושבי קפטן נפרדים מתכווננים חשמלית ומסתובבים עם הדום נשלף בשורת המושבים השניה. שלושת שורות המושבים מתקפלות כדי לייצר רצפה שטוחה, וגם כאשר שלושת השורות בשימוש ישנו נפח של 620 ליטר בתא המטען לא כולל 52 או 88 ליטרים נוספים בתא המטען הקדמי. תא הנוסעים כולל שפע תאי אכסון גלויים ונסתרים, שקעי טעינה, פתחי מיזוג לשלושת שורות המושבים, כאשר גם כאן ניתן למצוא שימשו נרחב בחומרים ממוחזרים בחומרי הדיפון.
בשלב ראשון תוצע יונדאי איוניק 9 בשלוש תצורת הנעה. לבסיסית שבהן מנוע והנעה אחוריים עם הספק של 214 כ”ס ומומנט של 35.6 קג”מ, המאפשרים לה להאיץ ל-100 ב-9.4 שניות מנומנמות. גרסת ההנעה הכפולה מוסיפה מנוע חשמלי בהספק של 93 כ”ס מלפנים, מה שמקצר את התאוצה ל-100 ל-6.7 שניות. גרסת ה’פרפורמנס’ הבכירה מצוידת במנוע חשמלי קדמי בהספק של 214 כ”ס היוצרים הספק משולב של קצת יותר מה-400 כ”ס. בגרסה הבכירה מסוגל יונדאי איוניק 9 להאיץ ל-100 קמ”ש ב-52 שניות ולהגיע למהירות מרבית מוגבלת של 200 קמ”ש מספקים בהחלט.
בכל שלושת הגרסאות מותקנת סוללת ענק בקיבולת של 110.3 קוט”ש, מה שמאפשר להצהיר על טטוח נסיעה של 620 ק”מ בגרסת ההנעה האחורית והקלה מכולן עם חישוקי 19 אינץ’. בגרסאות החזקות יותר עם חישוקים בקוטר של עד 21 אינץ’ טווח הנסיעה אמור להיות באזור ה-500 ק”מ שהם סבירים למדי ביחס לתפלץ שכזה. כמו כל דגמיה איוניק גם איוניק 9 תומך בטעינה מהירה בקצב של עד 350 קילוואט ומאפשר לשמש גם ספק אנרגיה חיצוני בטכנולוגיית V2L.
השיווק של יונדאי איוניק 9 לפחות בארה”ב יחל כבר בתחילת 2025.