זה אמנם לא ממש משפיע עלינו באופן ישיר, אבל בחודשים האחרונים מתחוללת בסין מלחמת מחירים בהובלתה של טסלה בניסיון להגדיל את היקף המכירות שלה בשוק הסיני ולחסום את ההתעצמות של המותגים המקומיים, ובראשם BYD. כעת מצטרפת למלחמת המחירים הזו שחקנית חדשה לגמרי, עם המכונית הראשונה מתוצרתה. מדובר בענקית האלקטרוניקה והטכנולוגיה שיאומי, אשר רגע לפני סוף שנת 2023 חשפה את ה-SU7 ששיווקה מתחיל בימים אלו בסין.
עם תחילת השיווק של שיאומי SU7 פורסמו המפרטים של הגרסאות השונות ומחירם. למרות ההערכה הראשונית, בין היתר הודות לטכנולוגיה ולממדים הנדיבים, שהמכונית מיועדת להתחרות בטסלה מודל S התמחור האגרסיבי של שיאומי מציב את המכונית ראש בראש מול טסלה מודל 3, כמו גם מול מתחרות מקומיות כמו אקספנג P7 ו-BYD סיל. למעשה, מבחינת התמחור מאגפת שיאומי את טסלה מלמטה כאשר גרסת הבסיס של ה-SU7 נושאת תג מחיר של 30 אלף דולר, כ-4,000 דולר פחות מאשר מודל 3 הבסיסית לאחר שזו הוזלה לאחרונה.
גרסת הבסיס של שיאומי SU7 מצוידת במנוע חשמלי אחורי בהספק של 295 כ”ס ו-40.8 קג”מ, המסוגלים להאיץ את המכונית ל-100 קמ”ש ב-5.3 שניות בדרך למהירות מרבית של 210 קמ”ש. הסוללה מתוצרת BYD היא בעלת קיבולת של 73.6 קוט”ש האמורה לספק טווח נסיעה של 700 ק”מ על פי התקן הסיני, שהם קצת יותר מ-500 ק”מ לפי תקן WLTP המקובל באירופה. גרסה זו מצוידת בחבילת מערכות בטיחות PILOT Pro הכוללת מערך של רדאר וממצלמות המקביל עם יכולת תיקון סטיה ושמירה עצמאית על נתיב שמקבילה ליכולות מערכות הבטיחות של טסלה ברמת הבסיס.
בהצהרה נדירה, אמר נשיא שיאומי לי ג’ון ששיאומי מפסידה כסף על כל מכונית מגרסת הבסיס של ה-SU7. עם זאת הוא יכול להיות מרוצה מכך שתוך 24 שעות נרשמו כ-89 אלף הזמנות למכונית בסין ששווים לכל יכולת הייצור של שיאומי כעת (אם כי למען הדיוק ה-SU7 מיוצרת בכלל על ידי BAIC). התמחור האגרסיבי לא מפתיע, שכן את הצלחתה בתחום הטלפונים הסלולריים השיגה שיאומי גם כן באמצעות מפרט עשיר ותמחו נמוך משמעותי משל המתחרים.
לצד גרסת הבסיס תציע שיאומי שתי גרסאות נוספות של ה-SU7. גרסת הביניים המכונה Pro מציגה מחיר התחלתי של 34 אלף דולר כשהשדרוג המשמעותי בה הוא בסוללת ליתיום פוספט פולימיר מסדרת שנשינג של CATL עם קיבולת של 94.3 קוט”ש שמעלה את טווח הנסיעה ל-830 ק”מ על פי התקן הסיני, שהם כ-650 ק”מ על פי התקן המקובל במערב.
בפסגת ההיצע נמצאת גרסת ה-MAX. לגרסה זו צמד מנועים חשמלים בהספק משולב של 663 כ”ס ו-85.5 קג”מ המאפשרים לשיאומי להצהיר על זינוק ל-100 קמ”ש ב-2.8 שניות ומהירות מרבית של 265 קמ”ש – ביצועים עדיפים מאשר גרסת הפרפורמנס היוצאת של טסלה מודל 3. הסוללה מתוצרת CATL היא בעלת קיבולת של 101 קוט”ש וטווח מוצהר של 800 ק”מ על פי התקן הסיני, כאשר מערכת החשמל שודרגה לארכיטקטורת 800V עם יכולת טעינה מהירה שתעניק 500 ק”מ של טווח ב-15 דקות. גם מערך מערכות הבטיחות האקטיביות משודרג עם רדאר לייזר וחומר משופרת שתאפשר לטענת שיאומי נהיגה אוטונומית בתנועה עירונית (לפחות בסין). מחירה של הגרסה הבכירה של שיאומי SU7 עומד על 41,500 דולר – קצת יותר מאשר גרסת ה-Long Range של מודל 3.
מה זה אומר לגבי התמחור של שיאומי SU7 כאשר היא תגיע לישראל באמצע השנה הבאה? כרגע לא הרבה. צריך לזכור שמלחמת המחירים בסין פחות רלוונטית עבור שווקי המערב ועבורנו, כיוון שיצרניות הרכב מתמחרות באופן שונה את דגמיהן בהתאם לשווקים השונים. בנוסף, מעבר למיסוי המקובל, לתג המחיר של המכוניות המגיעות מסין מצטרפת עלות ההובלה ומכס נוסף בסך 7%. מראיון שערכנו בעבר עם בעלי קבוצת המילטון יבואנית שיאומי, שגם תייבא את מכוניות שיאומי לישראל, הובטח שה-SU7 תישא תג מחיר תחרותי.
מצד שני, התחרותיות ביחס לטסלה תלויה גם בטסלה עצמה שהראתה בשנים האחרונות תנודתיות רבה בתמחור דגמיה עם התייקרויות והוזלות שמגיעות בהפתעה, לרוב ללא תלות בנעשה בשוק הרכב. בכל מקרה, נצטרך להמתין לתחילת השיווק באירופה של שיאומי SU7 והתמחור שם כדי לראות האם מלחמת המחירים תצא מגבולות סין.