במשך כעשור הובילה טסלה את מהפכת ההתחשמלות של תעשיית הרכב העולמית, עם קביעת הנוסחה לאיך צריכה להיראות מכונית חשמלית מודרנית (המון גימיקים לא נחוצים) ועליה עקבית במכירות מידי שנה. אלא שמי שנחשפה פורצת דרך לפני עשור צריכה להתמודד כיום במציאות שבה לכל יצרניות הרכב המערביות יש מכוניות חשמליות בארסנל, ותעשייתה רכב הסינית יורה דגמים חשמליים חדשים בקצב מסחרר על בסיס יומי.
במציאות הזו, עם היצע דגמים מצומצם שהולך ומתיישן ושפע קריאות חוזרות לתיקון מסכמת כעת טסלה את שנת 2024. למרות שמניית החברה זינקה ושברה שיאים בחודשים האחרונים, מדו”ח המכירות העולמי עולה כי לראשונה מזה עשור בטסלה לא השיגו את יעדי המכירות ואף הציגו ירידה ברמת המכירות הכללית בעולם.
על פי הדו”חות שפרסמה החברה, בשנת 2024 נמסרו 1.79 מיליון מכוניות טסלה ברחבי העולם, ירידה של 1.1% לעומת שנת 2023. זה אולי לא נשמע כל כך רע, אבל נתון זה מושג לאחר עליה של 2.3% במכירות בגלובליות ברבעון האחרון של 2024, זאת לאחר שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הציגה טסלה ירידה עקבית במכירות. למזלה של טסלה, ההצלחה בשוק הסיני בו רשמה שיא של כל הזמנים עם כ-657 אלף מכוניות שנמכרו (עליה של 8.8%) הצליחה לטשטש את העובדה שבשוק האירופאי ובשוק האמריקאי סבלה טסלה בשנה האחרונה מירידה בשיעורים דו ספרתיים במכירות, זאת לאור העליה בתחרות והתיישנות היצע הדגמים.
בהתפלגות על פי הדגמים אותם מייצרת טסלה, 1.7 מיליון מכוניות שייצרה בשנה החולפת היו מדגמי מודל 3 ומודל Y. מהסייברטראק המדובר נמסרו עד כה קצת יותר מ-30 אלף יחידות, ואילו יתר המכוניות שייוצרו הן מדגמי מודל S ומודל X הוותיקים שהביקוש להם הולך ודועך מידי שנה. חלק ניכר מהירידה במכירות של טסלה ניתן לתלות בכך שטסלה מודל Y, שהייתה המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם ב-2023 סבלה מירידה משמעותית במכירות בשווקי מפתח כמו השוק האירופאי שבו מהמכונית הנמכרת ביותר ביבשת הדרדרה אל מחוץ לעשיריה הראשונה.
בטסלה יכולים להתנחם לפחות שבינתיים היא עדין מחזיקה בתואר “יצרנית המכוניות החשמליות הגדולות בעולם” כאשר הצליחה להרדים בעשרות אלפי מכוניות בלבד את BYD שהמשיכה לצמוח השנה בקצב גבוה. בשנה החולפת BYD מסרה ברחבי העולם 1.765 מכוניות חשמליות, עליה של 12% לעומת 2023. יחד עם 2.48 מיליון מכוניות היברידיות שייצרה החברה (עליה של 73%) רשמה הענקית הסינית את השנה הטובה בתולדותיה עם ייצור של 4.25 מיליון מכוניות, עליה של 41% לעומת שנת 2023.
לאור זאת, ולאור העיכוב של טסלה בהצגת מתיחת הפנים של מודל Y ומודל Q שאמורה להיות החשמלית הזולה שלה, קשה לראות כיצד טסלה תשמור ב-2025 על מעמדה כיצרנית החשמליות הגדולה בעולם.