אחרי חודשים ארוכים של שמועות, השערות, עיבודי מחשב ועיניים כמהות של המעריצים חשפה טסלה סוף סוף את מתיחת הפנים המיוחלת והמדוברת למודל Y. טסלה מודל Y הגיע לעולם עם תחילת העשור ולמעשה ביססה את שוק הקרוסאוברים החשמליים המשפחתיים, כאשר הפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בעולם בשנים האחרונות.
אלא שהזמן עושה את שלו. כל מכונית מתחילה להפגין את גילה ונדרשת למתיחת פנים בערך 3 עד 4 שנים במהלך מחזור החיים שלה. אלא שבמקרה של טסלה מודל Y קצב הפיתוח המסחרר של תעשיית הרכב הסינית ושפע המתחרות שצצות ומתעדכנות מכל פינה הפך את מתיחת הפנים הזו למשמעותית במיוחד עבור מודל Y ועבור טסלה שרשמה בשנה האחרונה לראשונה מזה עשור ירידה במכירות.
כמו במקרה של מתיחת הפנים שנעשתה בשנה שעבר לטסלה מודל 3, גם כאן מסתבר שמודל Y המחודשת (אשר זכתה לשם הקוד ג’וניפר( זכתה לשורת שינויים מינורית בהרבה ביחס למצופה וביחס לכמות הדיבורים עליה ברשת. אולי הגיוני כי הרכב מנצח לא מחליפים, אבל בסופו של דבר אין כאן בשורה או שדרוג משמעותי למכונית שהיא כבר בת 5 ומרכזת כלפיה את מריב תשומת הלב והאש מצד המתחרות.
כיוון שמדובר במתיחת פנים, בטסלה לא ביצעו מהפכות עיצוביות במודל Y החדשה ששומרת על הצללית המעוגלת והביצתית שלה. עיקר השינויים נעשו בחזית שזכתה לעיצוב חדש עם פס לד לרוחב החזית, כאשר יחידות התאורה הראדיות מוסבות בקצה העליון של כונסי האוויר שבצדדי הפגוש הקדמי (החדש גם הוא). גם מאחור ישנם שינוים מינוריים יחסית שמסתכמים בעיקר ביחידת תאורה רוחבית גדולה, דפיוזר בולט יותר ודלת תא מטען חדשה עם מפתח נמוך יותר. טסלה מודל Y המחודשת נראית מודרנית והרמונית יותר מאשר ב-Y היוצאת, אבל אי אפשר להתעלם מחוסר המקוריות והמראה הכללי שראה סיני וגנרי למדי. בהתחשב שסין הוא השוק הגדול הרווחי ביותר עבור טסלה זה לא מפתיע.
בתא הנוסעים המראה הכללי המינימליסטי נותר דומה, אבל צריך קצת מאמץ להבחין בעיצוב חדש לפאנל הקדמי עם תאורת אווירה רוחבית. הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש וכך גם דיפוני הדלתות החדשים עם מיקום שונה לתאורת האווירה ואפשרות לקבל מעתה גימור דמוי ז’מש. המסך המרכזי גדל במעט ל-15.4 אינץ, גם תפעול ההילוכים עבר למסך וישנם מושבים חדשים עם אופציה לקירור שלא הייתה קיימת בעבר. לטובת הנוסעים מאחור ישנו מעתה מסך 8 אינץ’ ואופציה לכיוון חשמלי של משענת הגב. בקיצור, רענון הכרחי אבל לא הרבה מעבר לכך.
אוקי, אז אולי לפחות ישנה בשורה מבחינת יחידות ההנעה והטכנולוגיה החשמלית. אל תעצרו את נשימתכם. בטסלה כהרגלם לא ממהרים לפרסם נתוני הספק או נתונים טכניים מפורטים, אבל מצהירים כי בגרסת ההנעה האחורית הסטנדרטית התקצרה התאוצה ל-100 קמ”ש בשניה שלמה והיא אורכת כעת 5.9 שניות. בגרסת ה-Long Range כפולת ההנעה התקצרה התאוצה ל-100 ב-0.7 שניה ל-4.3 שניות כאשר בשתיהן הוגבלה המהירות המרבית ל-201 קמ”ש. גרסת הפרפורמנס המעודכנת אמורה להצטרף בהיצע בעתיד.
טסלה לא מפרסמת גם נתונים או מידע על שינוי בסוללה, אבל כן טוענת לשיפור קל בטווח הנסיעה. עם טווח שעלה בגרסה הבסיסית ב-11 ק”מ ל-466 ק”מ, ובגרסת ה-Long Range נוספו 18 ק”מ נוספים לטווח כולל של 551 ק”מ על פי תקן WLTP. יתכן שהסוללות נותרו דומות, כשאת השינוי ניתן לייחס לשיפור באווירודינמיות. קצב הטעינה המכירה נותר על 250 קילוואט.
ניתן לצפות גם לממשק עדכני למערכת המולטימדיה המוכרת של טסלה עם תושפת של אופציות ואפליקציות חדשות עליהן טרם ישנו פירוט נכון לפרסום הידיעה. מודל Y המחודשת צפויה לקבל גם חומרה המותאמת ליישום הדור הבא של מערכת האוטופיילוט ומערכות הסיוע האקטיביות לנהג, כאשר פרטים אל אלו צפויים להתפרסם בעתיד.
ומה לגבי המחיר? טסלה שידועה בשינויים התכופים בתמחור שלה ובתמחור ממוקד לכל שוק יעד ץפויה בשלב ראשון לייקר במעט את מודל Y המחודשת. בישראל עדכנה טסלה את מחירי ה-Y ב-1 לינואר בהתאם למיסוי העדכני, כשלפחות כרגע התמחור באתר טסלה הישראלי מתייחס למחיר של מודל Y היוצאת, כשלא ברור מתי אמורה להתחיל המכירה של מודל Y המחודשת בישראל ומתי היא צפויה להגיע ארצה.