בשנים האחרונות עם השתלטות האלקטרוניקה על מערכות הרכב, השתנתה הדרך בה תופסים רוכשי המכוניות את המונח “אמינות”. על אחת כמה וכמה כשמדובר במכוניות חשמליות. בסקרי שביעות רצון ואמינות כמו סקרי JD Power המפורסמים רוב התלונות הן כבר לא על מנועים מתחממים או נזילות שמן אלא על קשיים בחיבור הבלוטות’ למערכת המולטימדיה.
אלא שבסופו של דבר מכונית, גם אם היא חשמלית, היא עדין מכלול מכאני אחד גדול שיכולים להתגלות בו עם הזמן והשימוש לא מעט כשלים ותקלות. חלק מהתקלות הללו נתגלה בזמן מבחן רישוי אותו צריכות המכוניות לעבור מעת לעת מה מעיד לא מעט על התחזוקה של המוכנית, אך כשמדובר במכוניות חדשות בנות שנים מועטות מעיד לא מעט על אמינותן ואיכות הבניה שלהן.
בימים אלו מפרסם מכון TUV הגרמני תוצאות של מחקר חדש השופך אור על אמינותן של מכוניות בנות שנתיים עד 13 שנים. TUV SUD הוא אחד ממכוני הבדיקה הטכניים הגדולים והמחמירים בעולם וגם מי שאחראי גם על בדיקת הכשירות למכוניות הנעות על כבישי גרמניה, מה שמכונה אצלנו “טסט”. מבדק הכשירות הכללית מכונה בגרמניה Hauptuntersuchung (שזה בתרגום חופשי “אם יש לך בעיה באוטו אנחנו נעלה עליך”) אותה חייבת לעבור כל מכונית בגרמניה מידי שנתיים לאחר שהיא מגיעה לגיל 3 שנים. אלא שבגרמניה כמו בגרמניה, מדובר במבחן הרבה יותר מקיף, יסודי וקפדני ממה שאנחנו מכירים במכוני הטסטים כמו שרק הגרמנים יודעים לעשות. כל כך קפדני שאחת מכל חמש מכוניות נכשלת בו, ולא על מספר רישוי דהוי.
המחקר של מכון TUV מדרג את אחוז המכוניות מכל דגם שנכשלו במבחן הכשירות תוך ציון הכשלים הנפוצים במכוניות שלא צלחו אותו. עקב העליה בפופולאריות של מכוניות חשמליות, החליט המכון לדרג גם אותן בנפרד כדי שהציבור יוכל להסיק מסקנות לגבי איכותן הכוללת, מה שגם מחזיר לקרקע המציאות את מי שגורסים ש”אין מה שיכול להתקלקל במכונית חשמלית”.
התוצאות המהדהדות של המחקר הן שטסלה מודל 3 היא לא רק המכונית החשמלית בעלת אחוז ההיכשלויות הגבוה ביותר בבדיקת התקינות של TUV, אלא גם המכונית עם אחוז ההיכשלויות הגבוה ביותר בקרב קטגוריות של מכוניות בנות שנתיים עד שלוש שנים. על פי נתוני המכון 14.2% ממכוניות טסלה מודל 3 בנות עד 3 שנים שניגשו לבצע את בדיקת התקינות נכשלו בו. טסלה מודל 3 נמצאת בראש גם בקטגורית של מכוניות בגילאי ארבע עד חמש שנים, עם 19.2% מכלל המכוניות שנכשלות במבחן.
על פי אנשי המכון רוב התקלות הגורמות לטסלה מודל 3 להיכשל במבחן הכשירות הן במערוכת התאורה, הבלימה והמתלים. עוד מציין המכון כי באופן כללי מכוניות חשמליות סובלות מכשלים שכיחים במערכת הבלימה המכאנית עקב משקלן הגבוה ושימוש במערכות בלימה קטנות יחסית, עקב הסתמכות על פעילות מערכת הבלימה הגנרטיבית.
בקרב מכוניות חשמליות מפגרת טסלה מודל 3 בפער משמעותי אחרי רנו זואי עם 8.9% של היכשלויות ואופל קורסה עם 8.3% של היכשלויות, כאשר המכונית המצטיינת בקרב החשמליות היא פולקסווגן גולף החשמלית עם 3.4% היכשלויות בלבד. בקרב כלל המכוניות עד גיל 3 שנים נמצאת טסלה מאחורי פורד מונדיאו עם 13.2% היכשלויות וסקודה סקאלה עם 11.8% של היכשלויות במבחן הכשירות בגרמניה.