בניגוד להייפ התקשורתי, למאמצים הגדולים של יצרניות הרכב ולדחיפה מצד חלק מהמדינות, המכירות של מכוניות חשמליות בארה”ב עדין לא מתרוממות לרמה המצופה. האמריקאים עדין מכורים לבנזין ובסיכום המסירות בשוק הרכב האמריקאי עולה נתח השוק של המכוניות החשמליות בין כלל המכוניות הנמכרות בשנה החולפת בארה”ב הוא עדין נמוך.
כמה נמוך? בשנה החולפת נמכרו בארה”ב קצת יותר מ-16 מיליון מכוניות חדשות, עליה של כ-4% ביחס לשנת 2023 והשנה הטובה ביותר של שוק הרכב האמריקאי מזה 5 שנים. גם מכירות הרכב החשמלי עלו בשנה החולפת בארה”ב, אפילו בשיעור גדול יותר מקצב הגידול השנתי. בשנת 2024 נמכרו בארה”ב 1.3 מיליון מכוניות חשמליות, 90 אלף מכוניות חשמליות יותר מאשר ב-2023 שמתורגמות לגידול של 7.3%. עם זאת, הנתח של המכוניות החשמליות בשוק הרכב האמריקאי עומד על כ-8% בלבד – מחצית מנתח השוק של החשמליות באירופה, שגם שם החשמליות לא מצליחות עדין להתרומם.
מצד אחד ניתן לתלות את הגידול במכירות מכוניות החשמליות בשלל הדגמים החשמליים החדשים שהצטרפו לשוק ומתחרים על הלקוח האמריקאי. אלא שההיצע הגדל משפיע בעיקר על התחרות ועל חברה אחת שהיא שם נרדף בשוק האמריקאי לרכב חשמלי, טסלה. לטסלה יש זכות ראשונים בהפיכת המכוניות החשמליות לפופולאריות בעולם המערבי, כאשר בארה”ב היא נהנתה במשך שנים מכמעט בלעדיות בשוק החשמלי עם נתחי שוק כמעט מונופוליסטים.

אלא שכאמור, המציאות השתנתה וכל יצרניות הרכב הגדולות מציעות לפחות דגם חשמלי אחד בהיצע. הצרכנים מרוויחים מהתחרות ובהתאם לכך חלוקת העוגה בנישה החשמלית הולכת ומשתנה.
בסיכום של שנת 2024 ירד נתח השוק של טסלה בשוק החשמליות האמריקאי לראשונה אל מתחת ל-50%. ליתר דיוק, בשנה החולפת החזיקה טסלה ב-.48.7% מהמכירות של מכוניות חשמליות בארה”ב. עדין נתון מרשים שמעיד על חוזק המותג, אבל טסלה היא כבר לא מנוע הצמיחה של שוק החשמליות בארה”ב. בשנת 2024 מסרה טסלה בארה”ב כ-634 אלף מכוניות, ירידה של 5.6% לעומת שנת 2023 בה מסרה בארה”ב כ-672 אלף מכוניות.
לא מדובר בצלילה, אבל עדין ירידה משמעותית כאשר כל דגמי טסלה סבלו בשנה החולפת מירידה במכירות. עם כ-373 אלף מסירות טסלה מודל Y נותרה המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בארה”ב גם ב-2024, אך מדובר בירידה של 6.6% לעומת 2023. למרות מתיחת הפנים שעברה , המכירות של טסלה מודל 3 ירדו בארה”ב בשנה החולפת ב-17.4% והסתכמו ב-190 אלף יחידות שעדין מקנות לה את המקום השני בפער גדול. לצד שני דגמי המאסה של טסלה, המכירות של מודל S הוותיקה צנחו בשנה החולפת ב-31.2% עם כ-12.5 אלף יחידות ואילו מודל X ירדה ב-19.8% לקצת פחות מ-20 אלף יחידות. הסייברטארק הצליח לאזן מעט את התמונה עם כ-38 אלף יחידות שהקנו לו את תואר הטנדר החשמלי הנמכר ביותר בפער קטן על פני פורד F150 לייטנינג עם 35 אלף מסירות, אבל בשוק הטנדרים הענק של ארה”ב מדובר עדין במספרים זניחים כאשר טנדרים חשמליים מהווים בקושי 5% מכלל השוק.

דווקא פורד יכולה לשאוב עידוד מסיכום שנת 2024. למרות שהמכירות לא עומדות בתחזיות והיא נאלצת להשבית פסי יצור, פורד היא יצרנית החשמליות השניה בגודלה בשוק האמריקאי עם צניחה של 35% וכמעט 98 אלף מכוניות חשמליות עם הסמל הכחול שנמכרו. עדין מספרים נמוכים בהשוואה לטסלה, אבל לפחות היא הצליחה להקדים את שברולט שנמצאת במקום השלישי עם 68 אלף חשמליות חדשות בשנה החולפת. את עיקר ההצלחה חייבת פורד למוסטאנג מאך E הוותיקה ממנה נמסרו כ-52 אלף יחידות כשהיא עוקפת לראשונה גם את המוסטאנג האמיתית שראויה לשרת את השם של מכונית השרירים.
טסלה תנסה להתאושש השנה בשוק האמריקאי עם מודל Y המחודשת שנחשפה בסין בדיוק לפני שבוע, אבל גם בחברה מבינים שהם יצטרכו הרבה יותר מזה כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. מצד שני, כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן יכולה להיות תמריץ לתעשיית הרכב האמריקאית להשקיע פחות במכוניות חשמליות. אז פלא שטסלה מתמקדת כרגע קודם כל בסין?