משפחתיות גדולות הולכות ונעלמות מן העולם. אלא אם קוראים להם טויוטה קאמרי. את מה שהקורולה עשתה לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות עשתה ברבות השנים הקאמרי לקטגוריית המשפחתיות הגדולות, במקביל לכך שיותר ויותר יצרניות מחליטות לצאת מהז’אנר ולקבור שמות ארוכי שנים.
דווקא עם ההתעוררות במעבר להנעה חשמלית זוכות משפחתיות הסדאן לעדנה. טסלה מודל 3 התוותה את הדרך ואחריה הגיעו אינספור חקייניות מהרפובליקה העממית שם לתצורת הסדאן עדין נאמנים רבים. במציאות הזו אותה קאמרי ראתה בהעלמותן של מתחרותיה הישירות הוותיקות, מוצאת את עצמה מול דור צעיר ומחושמל של מכוניות סדאן במחיר וגודל דומה.
בטויוטה לא ממש מתרגשים מהטרנד החשמלי. כלומר הם מפנים משאבים גם לפיתוח מכוניות חשמליות, אבל לא שמים את כל הביצים בסל אחד ומפזרים הימורים. כשהם לא זונחים ואף מגבירים את ההשקעה בהנעה ההיברידית ופתרונות הנעה אלטרנטיביים ובראשם המימן. הדור החדש של טויוטה קאמרי שהוצג בשנה שעברה ונחת בישראל בשבועת האחרונים מוכיח את הגישה הזו.
מטעמי חיסכון הקאמרי החדשה מתבססת על פלטפורמת הדור היוצא, אך היא עברה עדכון בכל היבט ובשווקים המערב מתמקדת רק ביחידות הנעה היברידיות.
ההתבססות על הדור היוצא של הקאמרי די אילצה את המעצבים לשמור על צללית וקווי גוף דומים. השינוי העיצובי המהותי נמצא בחרטום, שם קיבלה הקאמרי את הפרצוף המשפחתי החדש של טויוטה המשלב חוטם מודגש לפנים הממשיך את הבליטה במרכז המנוע, יחידות תאורה צרות עם גופי לד בצורת האות ב המשמשים גם כמאותתים וכונס אוויר גדול בפגוש המחליף את גם את השבכה הקדמית. השילוב הזה מודרני, אך לא בהכרח מה שמתאים לטויוטה C-HR מתאים למשפחתית סדאן מהוגנת, והחרטום נראה פחות קשור ליתר הגוף שכמיטב המסורת של הקאמרי משדר סולידיות.
חתימת הלד הקדמית וצבע רכב המבחן מעניק לקאמרי החדשה נוכחות שלא ממש הייתה קיימת בדורות הקודמים, אם כי רוב הסיכוים שכשתפגשו קאמרי חדשה היא תהיה בצע לבן או כסוף. זה אומר שעיקר הנוכחות של הקאמרי מושג לא בגלל איך שהיא נראית אלא בגלל שמדובר במכונית גדולה עם אורך של 490 ס”מ שנמצאים כבר טריטוריה של מכוניות סאלון, כאשר בסיס הגלגלים, שנותר ללא שינוי, נמתח על פני 282.5 ס”מ.
זה אומר שקאמרי נדיבה במרחב הפנימי גם למבוגרים מגודלים, כשהתלונה היחידה היא עבור צפיפות מה עבור ראשם של נוסעים גבוהים במושב האחורי פועל יוצר של הגג הנמוך יחסית. מעבר לכך, עיצוב הקוקפיט הוא טויוטה קלאסי, כשהוא מנסה לשלב מראה מודרני, הודות למסך המרכזי החדש והרוחבי, ומצד שני לשמור על הנדסת אנוש ברורה עם מתגים מקובלים. לרוב זה עובד בסדר גמור, כשלמשל תפעול בקרת האקלים הוא פשוט ולא מתחכם.
מצד שני עומס המתגים על גלגל ההגה מעט מבלבל. אותו דבר נכון גם לגבי ממשק מולטימדיה שהוא נקי, רזה ולא גוזל יותר מידי תשומת לב פשוט כי הוא לא שופע אופציות וגימיקים מיותרים כמו במכוניות הסדאן החשמליות. מצד שני הרזון הזה גורם למסך הרוחבי להיות ריק מידי והיה מתבקש לנצל את התצוגה הגדולה ולהעביר חלק מאפשרויות ההגדרה האישית ,כמו אלו של מערכות הבטיחות, מהתפריטים שבלוח המחוונים. ברמת הגימור הבכירה אותה בחנו השילוב של ריפודי עור וגוונים בהירים מעניקים תחושה עוד יותר אוורירית בתא הנוסעים. זה טוב כי בקאמרי עדין ישנו יותר מידי שימוש בחומרים בעלי תחושה פלסטית, כשלמרות שילוב הדיפונים הרכים לא מתעלה למחוזות הפרימיום המופגן. בכל זאת, צריך להשאיר משכהו עבור לקסוס ES.
טויוטה קאמרי החדשה שמרה על אותה יחידת הנעה היברידית מוכרת המתבססת על מנוע בזניו בנפח 2.5 ליטרים. עם זאת המערכת שודרגמה משמעותית והיא ממה שמכונה בטויוטה “הדור החמישי”. בפועל מאחורי ההגדרה מסתתר מנוע חשמלי חזק יותר שהעלה את ההספק המרבי המשולב ל-230 כ”ס, סוללה חדשה ויעילה יותר ומערכת ניהול היברידית חדשה. התוצאה? לפחות במטרים הראשונים המנוע החשמלי החזק יותר מעניק תחושה נמרצת משמעותית ביציאה מהמקום ובצברית המהירות עד 50 קמ”ש לערך. בטויוטה מצהירים על נתון תאוצה ל-100 קמ”ש של 7.2 שניות והתחושה במציאות לא רחוקה מכך.
הזמינות המיידית של יותר כוח מהמנוע החשמלי תורמת גם לתאוצות ביניים נחושות יותר. המחיר: אופי הפעולה של יחידת ההנעה נותר זהה. למרות שבידוד הרעשים שופר, כל דחיפת מצערת שהיא יותר מרפרוף מעירה גם את מנוע בנזין כשתיבת ההילוכים דוחפת אותו אל מעבר 3,000 סל”ד שם הוא מתגלה עדין כרועש למדי. הרעש הנוכח מדרבן את הנהג לסגל נהיגה מתונה יותר, וזה לבטח יסייע לצריכת הדלק, שנעה בימי המבחן בין 17 ל-17.5 ק”מ לליטר. פחות ממכונית סופר מיני ממוצעת.
דינאמית לא היו צפיות גדולות מהקאמרי, היא מעולם לא התיימרה להיות משהו מעבר למכונית משפחתית סולידית ויעילה (אם כי בארה”ב וביפן היא זכתה לכמה גרסאות ספורטיביות ואף “השתתפה” במרוצי נאסקאר). הקאמרי עושה הכל בסדר. היא אוחזת היטב מרוסנת היטב אבל גם מנותקת היטב. זה אומר שהיא גם מתמודדת בצורה טובה עם רוב מפגעי הכביש הסבירים, וגם מפגינה רמת בידוד רעשים טובה (למעט כאמור רעשי המנוע).
טויוטה קאמרי היא מסוג המכוניות הלא מתיימרות שבהן “מה שאתה רואה, זה מה שאתה מקבל”. מדובר במשפחתית גדולה, לכן היא יודעת לספק מרווח פנים טוב, תא נוסעים מאובזר היטב ואיכות חיים טובה לנוסעים בה. למרות החזית המודרנית, הקאמרי לא הפכה את עורה והפכה ספורטיבית, אבל היא מפגינה שיפור קל בביצועים מבלי לפגוע בצריכת הדלק. מי שמחפש ריגושים, בין אם מכיוון ההגה ובין אם מכיוון המסכים והגימיקים, זו לא המכונית בשבילו.
הקאמרי פונה לקהל שמרני ומעניקה לו בדיוק את מה שהוא אוהב ורגיל, בחבילה יותר עדכנית. מה שמעניין הוא שדווקא עכשיו הקאמרי הופכת למכונית אטרקטיבית יחסית בשוק המקומי, כאשר בניגוד למגמה בשוק הדור החדש דווקא הוזל ביחס לקודמו. סביר להניח שזה לא יגרום לחובבי חשמליות מצועצעות להתלבט לגביה
טויוטה קאמרי הייבריד – תעודת זהות
מנוע: 2,487 סמ”ק, בנזין-היברידי, הספק משולב: 230 כ”ס, מומנט משולב: 22.5 +21 קג”מ, תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 282.5 ס”מ, משקל: 1,595 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.2, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 20.4 ק”מ לליטר, מחיר (רכב מבחן): 227 אלף שקלים