מאז שהופסק ייצור הדור הרביעי של טויוטה סופרה, היא הפכה למכונית קאלט. כעת, מוצג הדור החמישי, ולמרות שהוא משתשמש באותה הפלטפורמה ומערכת ההנעה של ב.מ.וו Z4 החדשה, טויוטה לקחה את הבסיס הזה למקום משלה.
אולי הדבר הבולט ביותר אחרי שרואים את התמונות ומעלעלים בנתונים הרשמיים – אלו הממדים. טויוטה רצו מידות שישימו את הדינאמיות במקום הראשון, מכונית קצרה ורחבה, ערכי ליבה מסורתיים של הסופרה. אז הדור החמישי הוא קודם כל קצר למדי. סה”כ 437 ס”מ – בדיוק כמו פורשה 718 קאימן (במקרה?). בסיס הגלגלים קצר גם הוא, 247 ס”מ – קצר יותר מזה של ה-GT86.
מכסה המנוע הארוך ושאר המוטיבים העיצוביים כאן, לא ממש משאירים מקום לנוסעים מאחור – טויוטה סופרה החדשה מיועדת בעיקר לנהג מספרים בטויוטה, אפשר לקחת עוד נוסעים. עוד פרטים מעניינים? טויוטה מצהירים שהשלדה של הסופרה החדשה קשיחה יותר מזו של ה-LFA בכבודה ובעצמה. הם מספרים שמרכז הכובד נמוך יותר מזה של ה-GT86. אבל את זה כבר ידענו.
כמו ב-Z4, אפשר למצוא בסופרה החדשה את בלוק B58 של היצרנית הגרמנית. מנוע שישה ציל’ בטור, מוגדש, בנפח 3.0 ל’. ההספק המוצהר עומד על 335 כ”ס ו-50.8 קג”מ. כל אלו עוברים דרך תיבת פלנטרית בת שמונה יחסי-העברה של ZF אל דיפרנציאל מוגבל- החלקה נשלט-אלקטרונית ומחולקים משם לגלגלי ה-19 אינץ’ האחוריים. מידות הצמיגים מאחור גדולות מעט יותר מאלו שלפנים. הגומי עצמו הוא מישלין פיילוט סופר-ספורט – זה מראה שהסופרה מכוונת לביצועים אמיתיים ולא רק להנאה לנהג כמו ה-GT86 וצמיגיה נטולי האחיזה. רגע, אוטומטית? כן. ואני מהמר שלא תוצע אופציה בעתיד. אני גם מקווה שאצטרך לאכול את הכובע על האמירה הזו.
למרות הבסיס הדומה, טויוטה סופרה החדשה מאיצה מהר יותר מהב.מ.וו Z4 ל-100 קמ”ש. היא עושה זאת ב-4.3 ש’, 0.3 ש’ מהיר יותר מהגרמניה. נתון המשקל יכול להסביר את הפער הזה כשהטויטה קלה יותר ב-40 ק”ג עם נתון משקל כולל של 1,495 ק”ג. עוד שריד מב.מ.וו הוא מגביל המהירות שעוצר את החגיגה ב-250 קמ”ש.
טויוטה מספרים על עבודה שנעשתה על כיול המתלים והשלדה. על חיזקו נקודות קריטיות במטרה לשפר את הפידבק וחדות הניהוג ועל המאמץ האדיר שהושקע בהפחתת משקל בלתי מקופץ. דברים כמו חלוקת משקל אמיתית של 50\50, שחייבו את דחיפת המנוע לאחור וגרמו לאתגרים בייצור. הקליפרים של ברמבו, שמיועדים לעמוד בעומס גבוה. המושבים שאמורים לפי טויוטה להציע תמיכה יוצאת דופן. הכל בכדי לייצר מכונית שלא רק מרגישה חדה ומדויקת, אלא גם מבצעת ברמות הגבוהות ביותר.
כל זה ארוז בעיצוב חיצוני שלא דומה לשום דבר. בתמונות הוא נראה מרשים מזוויות מסויימות ועמוס באחרות. אני די משוכנע שהסופרה החדשה היא מאותן המכוניות שלא מצליחות לרגש על הנייר – מאלו שממגנטות אותך רק במפגש פנים אל פנים. תא הנוסעים כבר נראה ייחודי פחות עם הרבה מאוד חלקים, מתגים ודיפון שזועקים ב.מ.וו. עם כל הציניות שהנוסטלגיה בצד – עושה רושם שהסופרה באמת לקחה כיוון משל עצמה והיא חוזרת. בגדול.
מסירות ראשונות של הסופרה דור V צפויות להתחיל באירופה בשלהי הקיץ עם עלות של כ-60,000 יורו. אלינו היא לא צפויה להגיע.