לצד משפחת הלנד קרוזר המיתולוגית והענפה, מציעה טויוטה במשך כמעט 4 עשורים רכב SUV נוסף בעל נטיות שטח בשם 4 ראנר, שם שבטח עדין מוכר לחלק מאיתכם למרות שה-4 ראנר שווק בישראל לזמן קצר אי שם בשנות ה-90. באופן מסורתי, ה-4 ראנר נחשב ל-SUV קטן וזול יותר מהלנד קרוזר פראדו, כאשר הוא חולק מכלולים משותפים עם הטנדר הקומפקטי של טויוטה. בתחילת דרכו היה מדובר בהיילקס, ולאחר מכן בטאקומה שכמו ה-4 ראנר מיועד בעיקר לשוק האמריקאי.
עם ההתעוררות בתחום רכבי השטח הקרביים, זכה טויוטה 4 ראנר בשנים האחרונות להצלחה גדולה בארה”ב בזכות יכולות גבוהות, שימושיות ומחיר נמוך יחסית לרכבי SUV גדולים שלא בהכרח התעלו עליו מבחינת יכולות השטח. כעת לאחר כמעט 10 שנים ארוכות, חושפת טויוטה דור חדש לחלוטין של ה-4 ראנר, כשכמיטב המסורת הוא חולק בסיס משותף עם הטאקומה החדש שהוצג בשנה שעברה.
בתאם לכך, טויוטה 4 ראנר החדש בנוי על פלטפורמת TNGA-F עליה בנוי גם הלנד קרוזר החדש, כאשר שלדת הסולם החדשה דומה לזו של הטאקומה. העיצוב החיצוני גם הוא מפגין דמיון גדול לטאקומה, בעיקר בחזית, כאשר השוני הגדול הוא כמובן בחלקו האחורי הסגור ובעל סרח העודף הקצר יותר המאפשר זווית נטישה עדיפה (24 מעלות). כקריזצה ל-4 ראנר של שנות ה-90, מעצבי טויוטה העניקו לדור החדש חלון צד שלישי טרפזי המכסה את קורת הגג העליונה, והוסיפו גם חלון אחורי חשמלי המאפשר גישה לחלל המטען גם כאשר דלת תא המטען סגורה.
לוח המכשירים זהה כמעט לחלוטין לזה של הטאקומה, עם קווים רבועים תכליתיים ושילוב של לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מרכזי גדול נפרד במרכז הדשבורד, כאשר נשמרו מתגים פיזיים לתפעול מערכות בקרת האקלים וחלק ממערכות הבטיחות לצד ידית בורר הילוכים סטנדרטי וחוגה לבחירת מצבי הנהיגה השונים. אם כבר הזכרנו מערכות בטיחות, אז גם ה-4 ראנר החדש מצויד בחבילה עדכנית של מערכות בטיחות אקטיבית, כולל בקרת שיוט אקטיבית ומערכת לעקיבה אחר נתיב הנסיעה.
בשלב ראשון יוצע טויוטה 4 ראנר עם שתי יחידות הנעה, שתיהן מוכרות מהטאקומה החדש שהוצג בשנה שעברה. בגרסת הכניסה מצויד ה-4 ראנר במנוע 2.4 ליטר מוגדש בעל 4 צילינדרים המספק 278 כ”ס ו-43 כ”ס, כשהוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה יחסי העברה. מעליו מוצעת גרסה היברידית המשלבת בין אותו מנוע בנזין למנוע חשמלי בהספק של 48 כ”ס, המייצרים יחד הספק משולב של 326 כ”ס ו-63 קג”מ, כאשר סוללת 1.87 קילוואט אמורה לספק את האנרגיה למנוע החשמלי. באופן מעניין, לפחות בשלב ראשות את הגרסה ההיברידית החזקה ניתן יהיה לקבל רק במפרטי TRD Pro וטריילהאנטר הקרביים.
את ה-4 ראנר ניתן יהיה לקבל בתצורת הנעה אחורית בלבד, או בשתי תצורות של הנעה כפולה: משתלבת לפי הצורך באופן אוטומטי או קבועה עם חלוקת כוח משתנה. גרסאות ההנעה הכפולה מצוידות כסטנדרט בתיבת העברה בעלת יחס נמוך (הילוך כוח), בקרת משיכה ייעודית לשטח ודיפרנציאל מוגבל החלקה. טויוטה תציע את ה-4 ראנר ב-3 גרסאות ייעודיות בעלות אבזור שטח קרבי: TRD Pro, TRD Off Road ו”טריילהאנטר”. לכולן מוט מייצב מתנתק חשמלית ונעילת דיפרנציאל אחורי חשמלית. בתחום האלקטרוניקה ישנה מערכת בקרת ירידה במדרון, מצבי נהיגה ייעודים לתנאי שטח שונים וגם מערכת זחילה בשטח מבוססת על ראדר המכונית, שהיא למעשה מעין בקרת שיוט אקטיבית לשטח.
גרסת הטריילהאנטר כבר לוקחת את יכולת השטח של ה-4 ראנר לקצה האפשרי ברכב מייצור סדרתי, כאשר היא מגיעה עם מערכת מתלים משודרגת עם בולמי 2.5 אינץ’ של ARB, מתלה אחורי משודרג וצמיגי שטח בקוטר 33 אינץ’ המענקים כולם הגבהת מרכב של 5 ס”מ מלפנים ו-4 ס”מ מאחור. גרסה זו מגיעה גם עם מיגונים מלאים ואפילו שנורקל מקורי לצליחת מעברי מים.