בסוף השבוע האחרון נפתחה תערוכת Tokyo Auto Salon המשמשת מזה 4 עשורים הבמה לתעשיית הרכב היפנית כדי להציג דגמים ספורטיביים, קונספטים ושיפורים שונים (להבדיל מ-Japan Motor Show שנערכת בטוקיו ומכונה על ידי רוב במערב כ”תערוכת טוקיו”). בצל העננה החשמלית, ניכר שהיפניים עדין לא ויתרו על מכוניות ספורטיביות שורפות בנזין, לפחות לא בינתיים, כאשר את הזרקורים משכו כמה וכמה דגמים מעניינים, בהם טויוטה יאריס GR המחודשת.
הסופרמיני של טויוטה אמנם עברה מתיחת פנים קלה לאחרונה, אך הגרסה הספורטיבית שלה, שהיא למעשה גרסת הומולוגציה למכונית המשתתפת באליפות הראלי העולמית, עברה שורת עדכונים משמעותיים הרבה יותר ביחס לדגם היוצא. קוסמטית ניתן להבחין בחזית עדכנית, כונס אוויר מוגדל ובולט יותר למצנן הביניים, פגוש קדמי חדש, חישוקים חדשים ועוד מספר שינויים אווירודינמיים. אבל אלו לא העיקר במתיחת הפנים הזו שכוללת כמה שינויים מהותיים.
השינוי הבולט נעשה בתחום המכאני, ראשית ביחידת ההנעה. המנוע המוגדש בעל שלושת הצילינדרים נותר בנפח של 1,618 סמ”ק, אך הודות לבוכנות חדשות, שסתומי פליטה משופרים ומערכת הזרקה בלחץ גבוה יותר התקבלה תוספת של 19 כ”ס ו-3 קג”מ. בגרסתו העדכנית מפיק המנוע 280 כ”ס ב-6,500 סל”ד ומומנט מרבי של 39.8 קג”מ המתקבלים בין 3,250 ל-4,600 סל”ד. לצד זאת וספה אופציה לחבילת מסלול הכוללת מערכת קירור משופרת בעלת רדיאטור מוגדל, פתחי זרימת אוויר משופרים ומנגנון להתזת מים על מצנן הביניים.
אחד מהסממנים הייחודים של טויוטה יאריס GR הייתה העובדה שהוצעה רק עם תיבת הילוכים ידנית, עד כה. לגרסה המחודשת נוספת גם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת שמונה יחסי העברה. אנשי חטיבת GR טוענים כי תיבת ההילוכים האוטומטית מאפשרת החלפות הילוכים מהירות יותר הבאות לידי ביטוי בזמני הקפה משופרים ביחס לגרסה הידנית. אופי ומהירות ההעברת ההילוכים משתנה בהתאם לתכנית הנהיגה הנבחרת על ידי הנהג, כאשר במצב בספורט ובמצב ידני מאפשרת התיבה להגיע אל מנתק ההמתה הנמצא ב-7,200 סל”ד. למרות שמדובר בתיבה אוטומטית “קנס” המשקל הוא נסבל יחסית והיא כבדה ב-20 ק”ג מיאריס GR ידנית.
חידוש מעניין נעשה בתא הנוסעים כאשר ישנו עיצוב חדש ללוח המכשירים השונה מזה של דגמי היאריס הרגילים. ה-GR קיבלה מעין קוקפיט המשלב ביחידה אחת את לוח המחוונים ופאנל הפיקוד העליון. הקונסולה המרכזית הכוללת את מסך המולטימדיה מופנית בזווית של 15 מעלוות כלפי הנהג לתפעול אינטואיטיבי ומהיר יותר. לוח המחוונים החדש הוא מסך דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ עם מספר מצבי תצוגה המקרין מידע כמו מחוון להחלפת הילוכים, לחץ גדישה, מד כוחות G ובגרסה האוטומטית גם את טמפרטורת השמן של תיבת ההילוכים. בנוסף הונמכה תנחת הנהיגה ב-2.5 ס”מ.
טויוטה יאריס GR המחודשת תגיע לאולמות התצוגה באירופה בקיץ הקרוב, כשבמקביל תוצענה שתי מהדורות מיוחדות כמחווה לשני אלופי הראלי סבסטיאן אוג’יה וקייל רובנפרה. למרות שישנה כעת אופציה לתיבה אוטומטית, אל תצפו לראות את יאריס GR גם בישראל באופן רשמי.