בעולם ישנם דגמים שתדמיתם כל כך התקבעה בציבור עד שהם הפכו להיות שם נרדף לתכונות אותן הם מייצגים. טויוטה היילקס הוא דוגמה בולטת לכך, טנדר העבודה האפרורי התקבע במהלך השנים (ותודה גם ל-Top Gear) כרכב עבודה קשוח ועמיד,כזה שישרוד לנצח ומנועו ימשיך לטרטר בקצוות הנידחות ביותר של העולם.
התדמית הזו משרת מצויין את טויוטה ומתורגמת היטב למכירות ברחבי העולם, אלא שבשנים האחרונות היא פחות מתיישבת עם העובדה שטנדרים הפכו, בעיקר בארה”ב לתחליף לרכבי שטח עבור חובבי הטיולים והאקסטרים, בעיקר מאז שפורד הציגה את ה-F150 ראפטור לפני כעשור. בארה”ב זו לא בעיה עבור טויוטה כי במקום היילקס היא מוכרת שם את הטאקומה שעבר טיפול של סדנת TRD, אבל השימוש בטנדרים גם כרכבי פנאי רב תכליתיים הפך נפוץ גם ברחבי העולם ואפילו אצלנו. בהתאם לכך יצרניות הטנדרים מציגות עוד ועוד “סופר טנדרים” חזקים, מוגבהים וקשוחים.
טויוטה כל זה קורה בזמן שטיוטה בשנים האחרונות מנסה להתנער מתדמיתה האפרורית ומטפחת את חטיבת הביצועים שלה GR. לא רק סופרה ויאריס GR, בטויטה רוצים לשדרג גם את תדמיתו של היילקס מיודענו, שזוכה להצלחה גדולה בשנים האחרונות במרוצי ראלי ומדבר, כולל זכיה בראלי דאקאר המפרך. משם הדרך להצגת גרסת GR ספורטיבית הייתה קצרה, ובשבועות האחרונים טויוטה היילקס GR ספורט נחת גם בישראל עם תג מחיר עסיסי של 370 אלף שקלים, כשהוא פונה עבור מי שרוצה יותר מהטנדר שלו.
אז מה כוללת חבילת ה-GR ספורט? חיצונית ישנם שדרוגים שעוזרים להיילקס להתנער מתדמית רכב העבודה האפרורי, ולהעניק לו נופך נוסף של קשיחות (כאילו שהייתה חסרה לו כזו). השבכה הקדמית החדשה מודגשת ועם הכיתוב TOYOTA במקום סמל החברה בסגנון טנדרים אמריקאים. הפגוש הקדמי קיבל עיצוב שונה עם, חלק תחתון כסוף הממשיך את מיגון הגחון וגם מאפשר לשפר את זווית הגישה קלות ל-30 מעלות.
כנפוני הפלסטיק הוגדלו כדי לסוכך על מפשק הסרנים שהורחב ב-13 ס”מ משמעותיים, כשבסך הכל רוחבו של ה-GR צמח ל-202 ס”מ שהם 17 ס”מ יותר מהיילקס סטנדרטי. על הארגז מותקן חיפוי אווירודינמי הממשיך את קו קבינת הנוסעים וכמובן אי אפשר בלי תגי GR במיקומים אסטרטגיים ותגי היילקס מושחרים. יחד עם מרכב מוגבה שהגדיל את מרווח הגחון לכמעט 32 ס”מ היילקס GR נראה קשוח ומרשים. הדבר היחיד שפוגע בעיצוב הוא שבמבט מהצד הצמיגים נראים מעט קטנים מידי, למרות שהם במידה ראויה של 265/65 על חישוקי 17 ובעלי פרופיל ראוי. כנראה בגלל שהתרגלנו לצמיגים מפלצתיים כמו בדגמי הראפטור.
האופי הספורטיבי ממשיך גם לתא הנוסעים. הפלסטיקה אמנם נשארה קשיחה ומגורענת כיאה לרכב עבודה שנועד להזיע ולא להתפנק, אך הוא מעניק תחושה מהודרת יותר בזכות תוספות כמו מושבים עור/אלקנטרה ספורטיביים, חגורות בטיחות אדומות ודוושות אלומיניום, אך מצרף גם דיפון פלסטיק דמוי סיבי פחמן בלוח המכשירים ובדלתות שנראה זול למדי. מעבר לכך ההיילקס נשאר היילקס. בנוי היטב, עם הנדסת אנושברורה ומספק מרווח הגיוני לארבעה נוסעים עם אופציה לדחוס גם נוסע חמישי מזדמן.
ומה מעבר לקוסמטיקה? מסתבר שלא הרבה. יחידת ההנעה נותרה זהה לזו שבדגמי ההיילקס הבכירים כמו גם בלנד קרוזר. זה לא בהכרח רע כי מדובר ביחידת הנעה מוצלחת, עם שפע מומנט שמסוגלת להתמודד בקלות עם הדרישות מרכב שכזה בעבודה ובשטח, אבל רמת הביצועים פחות תואמת את המראה ורחוקה ממה שיש לשברולט קולוראדו ZR2 ופורד ריינג’ר ראפטור בעלי מנועי הבנזין הבשרניים. בקיצור, כוח יש, אבל לא ביצועים ספורטיביים.
כאמור מפשק הסרנים וזוויות המרכב שופרו, ואליהם מצטרפים בולמי זעזועים וקפיצים משופרים שגם נראים מצויין כיוון שהם צבועים באדום. גם כאן התוצאה השאירה אותנו בתחושה מעורבת. המתלים נותרו נוקשים למדי וזה מורגש בכל שביל זרוע אבנים ובורות. יכולת השיכוך רחוקה מהגיהוץ המופתי של הראפטור וגם על הכביש כאשר לא הארגז לא עמוס היילקס GR מזכיר שהוא קודם כל טנדר. בצד השני של המשוואה ניתן להרגיש שיפור ביכולת הריסון של המתלים עם פחות נדנודי מרכב בעיקר מכיוון החרטום. שלא תבינו לא נכון. טויוטה היילקס נותר כלי יעיל וקשוח שיקח אתכם רחוק כשהוא עמוס בציוד גם בשטח טכני בלי למצמץ כשבעת הצורך יש לו הילוך כוח ונעילת דיפרנציאל אחורי. אבל למרות הלוק שלו, הוא רחוק מלהיות ההיילקס של נאסר אל עטיה. גם אם תחליטו שאתם מתחרים בדקאר טויוטה היילקס GR ידע לקפץ על דרופים בשבילים מהירים, הוא קרוב לוודאי ישרוד, הגב שלכם פחות.
כך שבסופו של דבר נשארנו כאן עם היילקס שמציע את כל התכונות הטובות והמוכרות שלו כרכב עבודה יעיל. בגרסת ה-GR הוא גם נראה מצויין, מאובזר היטב ובעל יכולת שטח וכביש מעט טובות יותר, אבל לא טובות מספיק כדי להצדיק תוספת של 100 אלף שקלים ביחס להיילקס אדוונצ’ר ו-60 אלף שקלים להיילקס סהרה. אולי בדור הבא של היילקס שנמצא ממש מעבר לפינה בטיוטה יחליטו להציע גרסת GR שהולכת עד הסוף. עד אז, נמשיך לפנטז על ההיילקס של נאסר אל עטיה.
טויוטה היילקס GR – תעודת זהות
מנוע: 2,755 סמ”ק, טורבו דיזל 4 צילינדרים, הספק: 204 כ”ס ב-3,000-3,400 סל”ד, מומנט: 51 קג”מ ב-1,600 עד 2,800 סל”ד
תמסורת: תיבת הילוכים אוטומטית, 6 יחסי העברה והילוך כוח, הנעה: כפולה, שילוב חשמלי, בסיס גלגלים: 308.5 ס”מ, משקל: 2,125 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.7 שניות, מהירות מרבית: 175 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 10.1 ק”מ לליטר, מחיר: 370 אלף שקלים