בזמן שכמעט כל יצרניות הרכב משקיעות משאבים ענק בתהליך חשמול היצע הדגמים, טויוטה לוקחת את רעיון ההתחשמלות בקצב שלה, וכפי שדיווחנו לא פעם (וגם כפי שהתרשמנו באירוע תחליפי הדלקים שלה בפריז) לא שמה את הביצים בסל אחד. עם זאת, היצרנית היפנית הגדולה עדין לא מזניחה את תחום ההנעה החשמלית המלאה (BEV) וגם לה יש תכנית להצגת שישה דגמים חשמליים עד 2026 שיצטרפו ל-bZ4X שנכון לעתה נמצא בודד במערכה.
היום חשפה טויוטה דגם חשמלי סדרתי שני במשפחת הדגמים החשמליים שלה, הנושא את השם אורבן קרוזר. למרות הרמז בשם, לא אין קשר למשפחת רכבי השטח המהוללת. מדובר בקרוסאובר עירוני קטן שצפוי לצלוח בעיקר סמטאות צפופות בדרך למרכזי קניות. האורבן קרוזר נכנס לקטגוריה הולכת ומתעוררת של רבי קרוסאובר חשמליים קטנים ועממים יחסית, אליה יכנסו השנה גם יונדאי אינסטר וקרוסאובר דומה של BYD.
אגב, טויוטה כבר השתמשה בעבר מספר פעמים בשם אורבן קרוזר, בתחילה לקרוסאובר קטן על בסיס היאריס בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000 ולאחר מכן בגרסה משלה לקרוסאובר קטן לשווקי מזרח אסיה על בסיס דגם מקביל של סוזוקי. למרות שאין קשר כלל לדגמים הקודמים, לאורבן קרוזר החדש דווקא יש קשר לסוזוקי. למעשה מדובר באח תאום לסוזוקי eויטארה שנחשף לפני מספר שבועות במילאנו.
הדמיון החיצוני בין שני הדגמים גדול, כאשר מלבד החזית השונה, עם יחידות תאורה בצורת האות C וחרטום מודגש המאפיין את דגמי טויוטה החדשים, משטחי הגוף, הדלתות, ואפילו יחידות התאורה האחוריות (למעט סידור התוארה בהן) זהים לסוזוקי. גם תא הנוסעים כמעט זהה לחלוטין למעט נגיעות קלות בגלגל ההגה, בדיפונים ובממשק מערכת המולטימדיה. עם 428 ס”מ מפגוש לפגוש טויוטה אורבן קרוזר ארוך בכ-10 ס”מ היאריס קרוס, עם בסיס גלגלים נדיב למדי של 270 ס”מ (14 ס”מ יותר), מה שמבטיח מרחב פנים משופר.
טויוטה אורבן קרוזר בנוי על בסיס פלטפורמה חשמלית חדשה, והוא מוצע בשלוש תצורות הנעה. בתצורה הבסיסית ישנו מנוע חשמלי קדמי בהספק של 144 כ”ס ו-19.3 קג”מ עם סוללת 49 קוט”ש. בתצורה השניה ישנו מנוע חשמלי מעט חזק יותר בהספק של 174 כ”ס בשילוב סוללה מוגדלת בקיבולת של 61 קוט”ש. לגרסה הבכירה ישנו מנוע חשמלי נוסף מאחור בהספק של 64 כ”ס המצטרף להנעה בעת הצורך, בהאצה או בתנאי שטח לקים היוצרים איבוד אחיזה. לגרסה כפולת ההנעה הספק משולב של 184 כ”ס ו-30.6 קג”מ והיא תוצע רק עם מארז הסוללה הגדולה.
בטויוטה לא נוקבים כרגע בנתוני ביצועים רשמיים או בנתוני טווח, אלו יתפרסמו ככל הנראה עם החשיפה המלאה של הדגם בתערוכת הרכב בריסל בעוד כחודש, אך ניתן לצפות ללפחות 400 ק”מ של טווח בגרסאות בעלת הסוללה הגדולה. לישראל צפוי האורבן קרוזר להגיע במקביל להגעתה של הויטארה החשמלית באזור הרבעון האחרון של 2025.