הונדה NSX נולדה בשלהי שנות ה-80′ כתצוגת תכלית טכנולוגית של הונדה שהחליטה להביא לכביש הציבורי את הידע שהביא אותה לככב במסלולי הפורמולה 1. אחרי שניצחה אותה על המסלול, NSX נועדה להיות התשובה של הונדה לפרארי 328 ו-348 שנחשבו למכוניות הספורט הנחשקות של התקופה.
פירוש ראשי התיבות NSX הוא New Sportscar eXperimental, והיא בהחלט הייתה מכונית ספורט במלוא מובן המילה: מכונית דו-מושבית בעלת מנוע מרכזי שהתנהגות הכביש , העיצוב , הטכנולוגיה והמשקל הקל שלה הפכו אותה לאחת המכוניות הנחשקות בשנות ה-90′ והצליחו להכות את תעשיית הרכב בתדהמה, כשעד מהרה הוצמד לה התואר “הפרארי של יפן”.
הונדה NSX הוצגה לראשונה בשנת 1989 בתערוכת שיקאגו והחלה להימכר שנה מאוחר יותר, כאשר בשנת 1995 הוצעה גרסת טארגה בעלת גג פתוח. היא הונעה על ידי מנוע שישה צילינדרים בנפח של 3.0 ליטר שכלל טכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה ומצערת אלקטרונית והפיק 276 כ”ס. בשנת 1997 צמח המנוע לנפח 3.2 ליטר והפיק 290 כ”ס. תיבת ההילוכים הייתה ידנית עם חמישה או שישה יחסי העברה, כאשר בדגמים שנשאו את סמל מותג היוקרה אקיורה הייתה גם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבעה יחסי העברה. הייצור הופסק לאחר 15 שנים ארוכות ו-18,685 יחידות שירדו מפס הייצור, הרבה פחות ממה שתכננה ונערכה הונדה כדי לייצר, אבל בדיוק מה שהופך את ה-NSX לנדירה ומבוקשת כיום עוד יותר בקרב האספנים.
כיום ה-NSX, כמו עוד מכוניות יפניות ספורטיביות משנות ה-90, הפכה לפריט אספנים ומחיריה מאמירים משנה לשנה. אתר המכירות הפומביות Bring a Trailer, שמתעד את היסטוריית המחירים בפועל, מלמד כי רוב העסקאות של ה-NSX נעו לאחרונה בין 50,000 דולר ל-150,000 דולר, כתלות במצב הרכב, מה שאומר שעל מנת לייבא אחת כזו לישראל תאלצו להיפרד מכ-500,000 שקלים עד 1,500,000 שקלים כולל מיסים ועלויות שילוח. במידה והסכום נמצא בידכם וגם אם לא, ריכזנו עבורכם חמישה דברים שאתם צריכים לדעת על ה-NSX:
המכונית הראשונה בייצור סדרתי בעלת מרכב העשוי כולו מאלומיניום
על מנת להגיע למשקל קל יחסית, מהנדסי הונדה בחרו במרכב העשוי כולו מאלומיניום. המרכב הביא למשקל כולל של 1,370 ק”ג, שהופחת בגרסת ה-NSX-R קלת המשקל ונטולת האבזור ל-1,230 ק”ג בלבד. בתחילת שנות ה-90 מרכב אלומיניום לא היה דבר שכיח כיוון שטכנולוגיית הייצור הייתה יקרה להפליא, מה שהכתיר את ה-NSX כמכונית הראשונה בייצור סדרתי בעלת מרכב העשוי כולו מאלומיניום.
לטובת פיתוח וכיול המתלים שלה נעזרו בשלושה נהגי מרוץ שנהגו בשלושה מסלולים שונים
על מנת למצוא את האיזון האופטימאלי בין נוחות להתנהגות, מהנדסי הונדה נעזרו באיירטון סנה, אלוף העולם בפורמולה 1 בשנת 1988, בבובי רהאל, זוכה אינדיאנפוליס 500, ובסטורו נקג’ימה, נהג הפורמולה 1 היפני הראשון. שלושת הנהגים בחנו את ה-NSX בשלושה מסלולים שונים: בסוזוקה ובטוצ’יגי שביפן ובנורבורגרינג שבגרמניה.
העיצוב שלה שאב השראה מסדנת העיצוב פינינפארינה האיטלקית
הונדה NSX מבוססת על מכונית קונספט בעלת מנוע מרכזי בשם HP-X, שעוצבה בשנת 1984 על ידי סדנת פינינפארינה, ומכאן שמה: Honda Pininfarina eXperimental. בסופו של דבר, על העיצוב הסופי של ה-NSX היה אחראי צוות שהובילו המעצב הראשי של הונדה, מסהיטו נקאנו, והמהנדס הראשי, שיג’רו אוהארה, שבהמשך היה אחראי על פרוייקט ה-S2000 המצליחה.
לטענת הונדה ההשראה לעיצוב החופה הגיעה ממטוס ה-F16
החופה של ה-NSX מספקת ראות מצויינת של קרוב ל-360 מעלות, דבר שנחשב חריג בעולם מכוניות הספורט באותן שנים. לטענת הונדה, ההשראה לכך נלקחה מחופת מטוס ה-F16. בנוסף, מיקום החופה בחזית ייצר זנב ארוך יחסית, שתורם לטענתם לציבות הכיוונית.
ה-NSX היוותה מקור השראה למקלארן F1
גורדון מוראי, מי שהיה אחראי על עיצוב ותכנון המקלארן F1, נהג ב-NSX במהלך שלבי הפיתוח שלה ומצא בה את התכונות שהוא חיפש עבור מכונית המקלארן F1: מכונית ספורט שניתן לנהוג בה בעיר אך גם ניתן לגמוע איתה מרחקים ארוכים. מכונית אמינה שניתן לסמוך עליה, שכוללת מזגן, עם דוושות במיקום נוח לשימוש ו בעלת דשבורד נמוך המאפשר ראות טובה. ולבסוף גם מכונית בעלת גג שאינו פוגע בראש בכל פעם שעולים על פס האטה. את המאפיינים האלו הוא מצא ב-NSX ולא במכוניות קיצוניות ומהירות ממנה בהרבה כגון הפורשה 959, בוגאטי EB110, פרארי F40 ויגואר XJ220.