בסוף השבוע האחרון הוכרזה רנו 5 E-Tech כזוכה בתחרות מכונית השנה באירופה לשנת 2025. באופן מסורתי ההכרזה על הזוכה בתחרות הנערכת מאז 1964 נעשית בתערוכת ג’נבה, אלא שהשנה הוחלט להקדים על ההכרזה שנעשתה בתערוכת הרכב של בריסל הנערכת בימים אלו. אמנם במה פחות נחשבת מאשר תערוכת ג’נבה, אלא שהבחירה נעשתה כדי לשמור על הרלוונטיות האירופאית של התחרות לאחר שתערוכת ג’נבה השנה תנדוד בעקבות הכסף לקטאר.
הזכיה של רנו 5 E-Tech (יחד עם גרסתה הספורטיבית אלפין A290) היא זכיה שניה ברציפות עבור רנו, אשר זכתה בשנה שעברה בתחרות עם הסניק E-Tech. ה-5 הגיע למקום הראשון לאחר שקטפה 353 נקודות מ-60 כתבי הרכב שלקחו חלק בתחרות, כשהיא מקדימה את קיה EV3 שהגיע למקום השני עם 291 נקודות וסיטרואן C3 החדשה שהגיעה למקום השלישי עם 215 נקודות.
יחד עם השלישיה הזו הגיעו לשלב הגמר בתחרות השנה גם יונדאי אינסטר (172 נקודות), דאצ’יה דאסטר (168 נקודות), קופרה טראמר (165 נקודות) ואלפא רומיאו ג’וניור (136 נקודות). באופן מעניין, הדאצ’יה והקופרה הן שתי המכוניות היחידות ברשימת הפיינליסטיות שאינן חשמליות או מציעות גרסה חשמלית מלאה, מה שמרמז על הגיבוי האירופאי לכיוון שבו הולכת תעשיית הרכב.
באופן מעניין, מאז 2019 כל המכוניות הזוכות בתחרות “מכונית השנה באירופה” היו חשמליות או בעלות גרסה חשמלית, למעט בשנת 2021 אז זכתה בתואר טויוטה יאריס. אפשר להבין זאת לאור הדחיפה החזקה של שלטונות האיחוד האירופאי לכיוון מעבר להנעה חשמלית, דחיפה שהכניסה את תעשייתה אירופאית למשבר לאחר שהביקושים וקצב החדירה של המכוניות החשמליות התגלו השנה כנמוכים בהרבה מהמיוחל על ידי הרגולטורים.
לאור המציאות הזו הזכיה של רנו 5 E-Tech גם היא מצליחה להיראות תמוהה, שכן מעבר לעיצוב הרטרו שפורט על נימי נוסטלגיה היא לא מביאה איתה בשורה טכנולוגית יוצאת דופן ביחס למכוניות חשמליות אחרות מולן התמודדה בתחרות שבניגוד אליה מתבססות על פלטפורמה חשמלית ייעודית ולא מוסבת. עם זאת, ההטיה של התחרות לטובת תעשיית הרכב האירופאית היא מסורת ארוכת שנים. באופן אירוני, דווקא רנו 5 המקורית שהייתה חדשנית בהרבה לתקופתה לא הצליחה לזכות בתואר והסתפקה במקום השני בתחרות של שנת 1974, כשהיא מפסידה לאאודי 80.

מה שמפתיע לא פחות הוא שזו הפעם השניה בהיסטוריה של התחרות שבה יצרן משיג שתי זכיות רצופות בתואר. הפעם הראשונה הייתה כאשר פיאט זכתה עם הפונטו בשנת 1994 ושנה לאחר מכן עם הבארבו/בראבה. עבור רנו מדובר בזכיה השמינית בתחרות מכונית השנה באירופה. הזכיה הראשונה הייתה בשנת 1966 עם רנו 16, כשלאחר מכן הגיעו זכיות עם רנו 9 החיוורת ב-1982, הדור הראשון של רנו קליאו ב-1991, רנו סניק המקורית והחדשנית ב-1997, הדור השני של רנו מגאן ב-2003, הדור השלישי של הקליאו ב-2006 וכאמור הזכיה בשנה שעברה של רנו סניק E-Tech.