בנחישות ובעקביות הפכה קבוצת ג’ילי בעשור האחרון לאחד מהגורמים המשפיעים בתעשיית הרכב העולמית. מה שהחל ברכישה של וולוו המשיך להשתלטות ושיתופי פעולה עם מגוון של יצרניות רכב מערביות: סמארט, פולסטאר, לוטוס ואפילו מרצדס ואסטון מרטין. בכולן מעורבת ג’ילי במידה זו או אחרת, וזאת מבלי להזכיר את שפע המותגים של החברה המופנים לשוק הסיני העצום.
כמו כל יצרנית רכב גדולה שמכבדת את עצמה, ולמרות כל שיתופי הפעולה, גם ג’ילי רצתה מותג יוקרה משל עצמה. התוצאה היא Zeekr. מותג פרימיום כל חשמלי שמנסה להבליט לא פחות את הפן הטכנולוגי. העניין הוא שזיקר יצאה לדרך רק בשנת 2021. כידוע כדי לבסס מותג יוקרה עולמי צריך זמן ומסורת, שני מרכיבים חיוניים עליהם מנסה לפסוח תעשיית הרכב הסינית באמצעות שפע של אבזור ותמחור אגרסיבי.
זיקר לא שונה מהיבט הזה. זיקר 001 שלפניכם שהיא המכונית הראשונה של המותג וגם הדגם הבכיר שלה, נכון לעתה, עמוסה באבזור ומתומחרת באופן אגרסיבי ביחס למיצוב שלה. כמה אגרסיבי? גרסת Long Range אותה בחנו היא גרסת הכניסה של הדגם שמאובזרת בנדיבות ומחירה עומד על 270 אלף שקלים (במחירי מיסוי 2023). קצת יותר ממחירה של טסלה מודל 3 Long Range וראש בראש מול יונדאי איוניק 6, קיה EV6 ופולסטאר 2. אבל האם באמת היא מביאה איכויות פרימיום וייחודיות לטריטוריית הרבע מיליון שכבר הפכה להיות מיינסטרימית?
התשובה מתחילה קודם כל בגישה. בזמן שרוב המתחרות מבית הלכו על תצורת סדאן-קופה עם 4 דלתות וקו גג נמוך, בזיקר החליטו ללכת נגד הזרם עם תצורת “שוטינג ברייק” נדירה המשלבת דלת אחורית חמישית ואחוריים בסגנון האצ’בק. מצד שני, למרות קו הגג המשתפל מאחור, זיקר 001 מתנשאת גובה של 156 ס”מ ומציעה מרווח גחון קרוסאוברי של יותר מ-17 ס”מ. התוצאה הסופית מעניינת, מרשימה ומעוררת התעניינות מכל עובר אורח הודות לשילוב בין קווי הגוף והכנפיים המעוגלות, היעדר מסגרות לחלונות ויחידות התאורה הייחודיות מלפנים החלקן העליון של הכנפיים.
לנוכחות המרשימה של ה-001 תורמות גם המידות הנדיבות. היא אמנם מיועדת ומתומחרת כאמור כדי להתחרות בסגמנט של טסלה מודל 3 ודומותיה ,אך אורך של 495 ס”מ, בסיס גלגלים של 3 מטרים ורוחב של 2 מטרים מציבים אותה בקטגוריית הגודל הסאלונית. המשמעות הישירה של מידות אלו באה לידי ביטוי בתא הנוסעים. למרות קונסולה מרכזית גבוהה כמיטב האופנה, המרחב גדול מאד לנהג ולנוסע מלפנים. מאחור ישנו מרחב ברכיים גדול ורצפה שטוחה המשפרת את תנאי המחיה, אך תנוחת הנהיגה הנמוכה יחסית מונעת אפשרות להתפרש במלכותיות ולמקם את כפות הרגלים מתחת למושבים הקדמיים. כפיצוי ישנה אפשרות כיוון חשמלית למשענת הגב של המושב האחורי, כשהנוסע מימין יכול לשלוט גם בתנועת המושב שלפנים ממתגים שעל הדלת.
תחושת האיכות בתא הנוסעים מורגשת הודות לאיכות החומרים והירידה לפרטים הקטנים. שילוב של אלקנטרה בדיפוני הדלתות ולוח המכשירים, מתגים וגימורי אלומיניום בגוון ברונזה ייחודי, מושבים ספורטיביים בשילוב עור מלאכותי ותפרים שמצפים גם את החלק העליון של לוח המכשירים ותאורת אווירה נסתרת. מעצבי זיקר התאמצנו להחניף לנהג ולנוסעים. זה מורגש ואפילו מצליח להתעלות על כמה וכמה אחיות למוצא שמשתדלות לא רע בעצמן.
חבל רק שהניסיון להעניק תחושת היי-טק טסלאית באה על חשבון הנדסת האנוש. כבר כמעט התרגלנו באין ברירה לכך שיש כיום אינספור תפריטים במערכת המולטימדיה הדורשים יותר מידי תשומת לב עבור פעולות מידיות כמו תפעול מערכת המיזוג, אבל אנחנו מסרבים להתרגל לכך שפעולות בסיסיות כמו כיוון מראות או פתחי המיזוג נעשה דרך המסך. מעבר לחוסר היעילות, זה גם לא בטיחותי.
הצד השני בניסיון למצב את זיקר כמותג פרימיום נוגע לטכנולוגיה שיש לה להציע. פלטפורמת SEA1 עליה היא בנויה משותפת גם עם פולסטאר 4 ולוטוס אלטרה. במקרה שלנו זה אומר שבמבנה הסקייטבורד של זיקר 001 ישנה סוללת 100 קוט”ש עצומה עם מנוע אחורי בהספק של 272 כ”ס, כאשר קיימת גם גרסת הנעה כפולה עם 544 כ”ס ושיא השיאים: גרסת FR קיצונית עם כמעט 1,300 כ”ס שצפויה להגיע לייצור בקרוב.
272 כ”ס כבר לא עושים הרבה רושם בימנו, בטח כאשר מדובר במכונית שמשקלה 2.2 טון, אבל ל-001 אין כלל בעיה של ביצועים. נתון תאוצה של 7.2 שניות ל-100 אולי יאכזב פוחזים שהתמכרו לנתוני התאוצה הדמיוניים, אבל הם מעל ומעבר למה שזקוק לו הנהג הממוצע, כאשר אין בעיה למכונית להפגין זריזות כמעט בכל תוואי כביש. עם זאת, ביציאה מהמקום גם במצב ספורט ישנה השתהות בהעברת הכוח על הכביש, ככל הנראה כדי להימנע ממצב של איבוד אחיזה. זו לא המכונית למאוצי רמזורים מהמקום אבל זה לא משנה, כי מה שבאמת חשוב הוא שאופן הורדת הכוח על הכביש הוא מצוין ללא סימן לאיבוד אחיזה. לכך תורמים גם צמיגי גודייר איגל F1 מרשימים ברוחב עצום של 265 מ”מ בכל פינה.
איכות הנסיעה מגבה גם היא את היומרות. בידוד הרעשים טוב מאד, למעט רעשי רוח ממהירויות של 120 קמ”ש, ולכך מצטרפת נוחות נסיעה טובה הודות למתלים בעלי כיול רך יחסית המאפשרים ספיגה טובה של זעזועים למרות צמיגים חתך 45. החיסרון הבולט הוא דווקא על כבישים גליים או במעבר על פסי האטה גובים מורגשת תחושה של חוסר ריסון מספק. למרות המשקל הגבוה היכולת הדינאמית מפתיעה לטובה. אמנם תחושת הניתוק האופיינית ממערכת ההיגוי ניכרת, אבל אחיזה ישנה בשפע וגם נכונות למשחקי זנב אם אתם מספיק אגרסיביים ואמיצים.
זיקר 001 גם מתגאה במערך מתקדם במיוחד של מערכות בטיחות אקטיביות המבוססות על שבבים מתוצרת מובילאיי הישראלית. יכולות עצמאיות ישנן, אבל הן עדין לא ברמה המעניקה ביטחון מספק לנהג, והדבר ניכר בעיקר בתיקונים אגרסיביים מידי של סטיה מנתיב. שפע של התרעות שונות עם רגישות יתר, בעיקר של מערכת התרעת הערנות שנוזפת בכם על כל הסטת מבט או אפילו הפניית הגה מעיבות על תחושת הנינוחות שיכולה זיקר 001 לספק. כמובן שאפשר לנטרל חלק ניכר מההתרעות אבל, את זה צריך לעשות בכל תחילת נסיעה דרך תפריטי מסך המגע. לא אידאלי.
הסוללה הענקית מבטיחה טווח נסיעה של 620 ק”מ נטולי חרדה. בפועל צריכה ממוצעת של 21.3 קילוואט ל-100 ק”מ וקשה היה לרדת מצריכה של 20 קילוואט במהלך המבחן, גבוה משמעותית מנתוני היצרן. נתונים אלו מתורגמים לטווח נסיעה של כ-470 ק”מ, כאשר עם קצת תשומת לב ונהיגה במצב “דוושה אחת” היעיל ניתן לקבל טווח של למעלה מ-500 ק”מ בשימוש יום יומי. נאה אבל עדין מעט מאכזב עבור סוללה בקיבולת עצומה שכזו.
אם מישהו לא לקח עד עתה ברצינות את כוונותיה של גי’לי להתברג בצמרת תעשיית הרכב העולמית, זיקר 001 תגרום לו לשנות את דעתו. מדובר במכונית שמצליחה לשלב תכונות אופייניות לבנות מוצאה בכל הקשור לתפישת היוקרה, אבל להגיש אותן באריזה ייחודית עם תא נוסעים מוקפד. ההבדל הוא שזיקר לא נעצרת שם, ומספקת גם מכלול מרשים של איכויות נסיעה ובשלות.
היא אמנם צריכה עוד ליטוש לפעולת מערכות הבטיחות, להנדסת האנוש וגם לצריכת האנרגיה, אבל היא עדין מציעה חבילה שלמה ותמורה גבוהה ביחס למחירה ולמתחרות שבסביבה.
זיקר 001 LR – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 300 ס”מ, משקל: 2,200 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.2 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.3 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 270 אף שקלים