כשניגשתי לאסוף את וולוו XC60 החדש התגנבה למוחי המחשבה שוולוו הפכה ליצרנית רכבי שטח די רצינית. טוב, לא בדיוק שטח, יותר פנאי רך ויוקרתי, אבל עדיין – זה לא משהו שהיה ניתן לומר על וולוו של לפני שני עשורים.
תחילה היא הציגה גרסאות סטיישן מוגבהות, ולאחר מכן הגדילה את נוכחותה בתחום עם ה-XC90 המקורי שהיה מראשוני רכבי הפנאי הגדולים של אירופה. בהמשך הוצגו דגמים נוספים כמובן – דור ראשון של XC60 וממש עכשיו גם ה-XC40 החדש, וזה בנוסף לעובדה שכמעט לכל דגם של היצרנית יש גרסה מוגבהת ומסוקסת.
זה מתבטא גם במכירות, כאשר יותר ממחצית ממכוניות וולוו החדשות שנמכרות בעולם הן למעשה גרסת פנאי למכוניות ה”רגילות” או רכבי פנאי שתוכננו כך מהיסוד. בלי ששמנו לב וולוו השלימה את המעבר מיצרנית שמזוהה אצלנו בעיקר עם מכוניות סדאן גדולות לכזו המתמחה ומתבססת על היצע גדול של רכבי פנאי. תהליך דומה עובר על יצרניות רבות בתעשייה שזורמות עם אופנת הפנאי שלא נראה שתחלוף בזמן הקרוב, אבל איכשהו על וולוו, שכמעט תמיד הייתה שם, זה נראה טבעי יותר.

נושא הדגל הנוכחי של השבדים כרגע הוא וולוו XC60 החדש, לא הרכב הכי גדול או יקר של החברה, אלא יותר חשוב מזה – הוא הכי נמכר, ובפער. כמה? בספטמבר 2017 יותר מ-35% מהמכירות של החברה בעולם היו של הדגם המדובר, וזה עוד לפני שהדור החדש נכנס לתמונה בכל השווקים.
אפשר גם להבין את זה, לפחות כשאני מסתכל על ה-XC60 הלבן שמונח על שבילי הגיר בדרום. הוא נראה פשוט נפלא. ההרגשה הזו חזרה על עצמה גם בעיר, גם בלילה, גם ביום – הפרשנות שלו לשפת העיצוב החדשה של היצרנית עובדת טוב – אתלטי מ-XC90, אך נמנע מלהיות מוצעצע מדי, מודרני וייחודי מבלי לפרוץ את גבולות האיפוק השבדי.

בניין הכוח
אם תבדוק מתחת לפח תגלה כי וולוו XC60 החדש מבוסס על פלטפורמת ה-SPA של היצרנית, אותה הוא חולק עם XC90, S90 וגם הדור הבא של S60. גם היצע המנועים דומה ומתבסס על שניים בלבד – 2.0 ליטר, בנזין או דיזל שמוצעים במגוון רחב של גרסאות הנבדלות אחת מהשנייה ברמות ההגדשה. למבחן הגיעה אלינו גרסת ה-T8 (פלאג-אין היברידי) הבכירה והמעניינת יותר – זה אומר שילוב של מגדש-על וטורבו בצד הבנזין (320 כ”ס ב-5,700 סל”ד ו-40.8 קג”מ ב-2,200 סל”ד) החוברים למנוע חשמלי (87 כ”ס ו-24.5 קג”מ) להספק משולב של 407 כ”ס ו-65.3 קג”מ. העסק משודך לתיבה אוטומטית עם שמונה יחסים. הכוח עובר לארבעת הגלגלים, כאשר המנוע החשמלי אחראי על הנעת האחוריים ומנוע הבנזין אמון על הקדמיים.
אומנם וולוו XC60 הוא ברכב פנאי גבוה (165.8 ס”מ) ומאוד כבד (2,115 ק”ג) אבל עם מספרים כאלה לא עובר הרבה זמן עד שהדוושה פוגשת ברצפה, ואז השבדי הזה מגלה שהוא יכול לזוז מהר. ממש מהר. הנייר מספר שהוא צריך רק 5.3 שניות ל-100 קמ”ש, שזה הרבה פחות ממה שנדרש ללא מעט מכוניות עם כל מיני שילובי אותיות על ישבנן.

אבל בוא נעזוב את הנייר ונדבר על תחושות. מכיר את המונח “כוח זמין”? אז כזה, בכל מצב, ופחות משנה אם הדרך מישורית או לא. חצי דוושה? ה-60 עף קדימה. לחצת עד הסוף? תמצא את עצמך נדחק אחורה לתוך המושב חזק יותר משהגיוני לצפות מרכב כזה. זינוק מהיר מהמקום (במיוחד במצב ‘כוח’ או ‘הנעה כפולה’) הוא הפגנה מרשימה של יכולות יחידת הכוח הזו – כמעט מיד עם הלחיצה על הדוושה תתקבל תאוצה חזקה שלא מפסיקה עד שהנהג מחליט שדי. התאוצה לא אלימה וכואבת, בכל זאת מדובר בוולוו מהוגנת, אבל היא שגורמת לכולם מסביב לתהות איך אתה כבר נמצא שם רחוק לפנים.
לחוויה הזו כמעט תמיד מצטרפת יבבת מגדש-העל ולא פעם פריקות לחץ מכיוון המגדשים העמוסים. קולות שלא אופייניים למה שמתקשר לי בראש עם וולוו או היברידי, זה כמובן אם לא תבחר לעטוף את עצמך בצלילים שבוקעים ממערכת השמע הנפלאה שמנתקת אותך מהעולם שבחוץ.

טוב, הוא גם היברידי
אחרי שסיימתי להשתעשע מהכוח של יחידת הכוח הזו אפשר היה ליהנות גם מהצד ההיברידי והרגוע שלה. אם תבחר במצב ה’היברידי’ תגלה רכב שקט ונוח למדי. המנוע החשמלי מספיק עד למהירות של 120 קמ”ש ומספק די כוח להתנהלות עצלה של תנועת בוקר עמוסה (עד לטווח מרבי של 45 ק”מ, אני השגתי פחות מכך אך הסוללה לא הייתה טעונה במלואה). תדרוש יותר מזה ומנוע הבנזין יתעורר וישמיע את קולו, הוא גם לא מהמעודנים שבחבורה, אך לא ברמת רעש או וויברציות שחורגות מהסביר. מי שכן בולטים, אולי דווקא על רקע השקט הכללי של תא הנוסעים, הם רעשי הרוח.
אבל אין מה לדאוג, בכל מקרה מתקבלת חווית נסיעה נוחה ונינוחה, בין היתר בזכות מתלי האוויר שבמצב הזה מכוילים על הצד הרך ביותר שלהם. לא מדובר במרבד קסמים שמעלים כל בליטה בפני הכביש, בכל זאת צריך לרסן גם את המסה הזו, אבל מדובר ברכב נוח מאוד בעיר ובמיוחד מחוצה לה. השילוב מנוע-מתלים יחד עם מושב הנהג המצוין מאפשרים לנהג ה-XC60 לכסות מרחקים גדולים בנוחות ונינוחות עם כ-1,800 סל”ד חרישיים במהירות של 120 קמ”ש.

הפשרה כמובן מגיעה כאשר הכביש מתפתל ואתה, משום מה, מעוניין לסיים אותו ממש מהר. במצב הרגיל המתלים רכים מדי וישנן תנודות מרכב וזוויות גלגול בולטות בעומס. מצב ‘כוח’ משפר משמעותית את החוויה עם שליטה טובה על תנודות המרכב וזוויות גלגול סבירות, יחד עם רמת אחיזה ותגובות שלדה טובות תקבל כלי לא מרגש, אך כזה שמסוגל לקצב טוב בכביש מפותל ופתוח יחסית, אפילו שההגה לא מבריק עם דיוק סביר אך תחושה אלסטית ומלאכותית. הבלמים הרשימו בעצמתם אבל כמו לא מעט כלים דומים לקו בתחושת הדוושה בגלל המערכת הרגנרטיבית. נציין שגם במצב ה’כוח’ של המתלים הנוחות הייתה טובה, פחות על השיבושים הקטנים, אך הריסון העדיף גרם לנו לא פעם לחזור דווקא לכיול הזה.

סלון שבדי
עד לפה ה-XC60 בעיקר הרשים, אבל את הנוקאאוט הוא מביא בתא הנוסעים. מעבר לכך שהוא מרווח למדי (גם מאחור), מדובר קודם כל בתא מעוצב להפליא שמאוד הייתי רוצה להיות בו, תמיד. החומרים מהם הוא עשוי איכותיים עם שפע של עור, עץ אמיתי ואפילו קריסטל ממנו עשויה ידית ההילוכים.
אבל עד כמה שתא הנוסעים הזה יפה, הסיפור שלו זו רשימת האבזור, רשימה ארוכה בצורה בלתי נתפשת לרכב במחיר הזה. לא שמחיר רשמי של 369,900 שקלים הופך אותו לרכב זול במיוחד, אבל אם נסתכל ימינה ושמאלה למתחרים הישירים ברמת מחיר דומה נגלה כלים חלשים בהרבה שמציעים רשימת אבזור קצרה יותר, לפעמים אפילו קמצנית.

בצד ה”רגיל” של הרשימה נכללת מערכת המולטימדיה ששולטת כמעט על כל פונקציה ברכב כמו גם מושבים חשמליים או בקרת האקלים המפוצלת ועוד (ועוד). אבל מבין שלושת העמודים של מפרט האבזור בלטו לנו גג שמש פנורמי הנפתח חשמלית, דלת תא מטען חשמלית, אוורור למושבים הקדמיים לוח מחוונים דיגיטלי נאה ואותה מערכת שמע מופלאה מבית B&W עם 15 רמקולים. כמובן שהוא כולל גם את מיטב מערכות הבטיחות המתקדמות של וולוו כולל בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, מערכת התראה אקטיבית על רכב בשטח מת (תמנע מעבר נתיב אם מסוכן) ועוד.
אם נחזור להתחלה של הכתבה נגלה שוולוו כבר הפכה למומחית לא קטנה בתכנון כלי פנאי שכאלה. וולוו XC60 הוא מוצר שלם ללא קצוות גסים, ואם לוקחים בחשבון גם את יחידת ההנעה החזקה אך חסכונית (9 ק”מ לליטר במבחן, נתון נאה בהתחשב באופי המבחן, המשקל והביצועים) של ה-T8, נוחות הנסיעה וההופעה המרשימה הוא מצטייר כמו מתחרה שבדי חזק בקטגוריה, כולל אל מול גרסאות הבנזין והדיזל שלו עצמו.
נתונים: 1,969 סמ”ק + מנוע חשמלי, 407 כ”ס, 65.3 קג”מ, 2,115 ק”ג, 9 ק”מ לליטר (במבחן), 369,900 שקלים
