חברת וולוו הודיעה לאחרונה כי קיבלה אישור מבעלי המניות שלה למכור את מלוא אחזקותיה (30%) בחברת לינק אנד קו, תמורת כ-741 מיליון דולר. בתום העסקה זיקר תחזיק ב-51% מלינק אנד קו, בעוד שג’ילי תחזיק ב-49% הנותרים. ג’ילי היא כידוע בעלת המניות העיקרית בחברת וולוו, ולכן אין זה מפתיע כי הקשרים העסקיים בין החברות לא ייפגעו, והן ימשיכו לשתף פעולה בתחום המכירות, הלוגיסטיקה והפצת החלפים.
המהלך מגיע לאחר שבחודש ספטמבר 2024 ייסדו וולוו ולינק אנד קו שותפות מסחרית, במסגרתה הוסכם כי לינק אנד קו תיעזר ברשת הסוכנויות של וולוו למכירת רכביה בשבע מדינות שונות באירופה: שוודיה, גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, ספרד ואיטליה. לפי המודל העסקי לקוחות יוכלו לרכוש רכבי לינק אנד קו ישירות דרך סוכנויות וולוו נבחרות.
זה המקום להזכיר כי בשנה שעברה מכרה וולוו גם את אחזקותיה בפולסטאר, החטיבה הספורטיבית אותה הקימה שהפכה למותג מכוניות חשמליות שבדי-סיני. אם כי מכירת מניות פולסטאר לג’ילי נעשתה להבדיל בגלל הפסדי פולסטאר. כמו עם לינק אנד קו, גם הקשר בין וולוו לפולסטאר נמשך כשהשינוי נעשה רק במבנה הבעלות שעבר לג’ילי.
אם נחזור ליחסים בין וולוו ללינק אנד קו, למרות שמדובר כרגע במהלך המתמקד באירופה, קשה להתעלם מהזווית הישראלית. וולוו מיובאת לישראל על ידי חברת “מאיר” מאז שנת 1967, וזו החלה ב-2023 לשווק גם את דגמי לינק אנד קו. הדגם הראשון שהושק בארץ היה לינק אנד קו 01 ולאחרונה הצטרף אליו הדגם החשמלי לינק 02, שמכוון לשוק רכבי הפנאי החשמליים הצומח בישראל.
נשיא השווקים הבינלאומיים בוולוו, ארק נובינסקי, ציין כי “לשותפות עם לינק אנד קו יש את כל המרכיבים הדרושים להצלחה לטווח ארוך. בעוד שלינק אנד קו אחראית לפיתוח המוצרים ואסטרטגיית המכירות שלה, המומחיות הקמעונאית והתהליכים התפעוליים שלנו יסייעו להרחיב את פעילותה באירופה.”
למרות שהשינוי במבנה הבעלות עשוי להשפיע בעתיד על האסטרטגיה העסקית של וולוו, השותפות המסחרית עם לינק אנד קו צפויה להמשיך ולחזק את נוכחות שני המותגים באירופה וגם בישראל – שוק שבו הביקוש לרכבי פנאי היברידיים וחשמליים ממשיך לצמוח משנה לשנה לצד תחרות גוברת בין המותגים מאירופה ומסין.