המהפכה התעשייתית שמתחוללת בסין בשני העשורים האחרונים הביאה את המכונית לכל פועל, פשוטו כמשמעו. לצד זאת נוצרה שכבה ענקית של מתעשרים חדשים באוכלוסייה שמן הסתם לא ירצו להיראות במכונית עממית. יצרניות הרכב הסיניות זיהו מהר את ההזדמנות ויצרו שלל מותגי יוקרה משלהם. אלא שכחלק ממגמת ההתפשטות של תעשיית הרכב הסינית מותגי היוקרה הללו מכוונים גם למערב, וזה כבר נהיה מעניין.
בסופו של דבר מותגי יוקרה המובילים בעולם, לא רק בתעשיית הרכב, בנו את עצמם על ידי יצירת מסורת. מסורת דורשת זמן והסינים מעדיפים לרוץ קדימה. אחד ממותגי היוקרה הסיניים שמנסה לדלג קדימה הוא וויה השייך ליצרנית הרכב דונגפנג שהיא קבוצתה רכב השלישית בגודלה בסין. אז איך קופצים קדימה? פשוט משתמשים בכל טכנולוגיה זמינה, מוסיפים יחידת הנעה חזקה, המון אבזור במחיר נמוך משמעותית מהמתחרות המערביות.
וויה שהחלה את פעילותה בישראל לפי מספר חודשים היא מחלוצות מותגי היוקרה הסיניים בישראל. בשלב ראשון מכוונת וויה לבסס את עצמה עם קרוסאובר גדול בשם פרי (חופשי בלעז) נראה שהשם די הולם את הרכב כי נראה שבחברה נתנו לעצמם יד חופשית להעמיס על המפרט כמעט כל מה שניתן.
וויה פרי הוא קרוסאובר גדול כאמור, עם אורך של קצת פחות מ-5 מטרים, ולמרות הממדים המכובדים הוא מציג מראה ספורטיבי שמפגין איפוק ואלגנטיות. למעשה למעט הסמל המואר בחזית הוא מאופק למדי. קו גג נמוך יחסית ושבכה בסגנון מזראטי משווים לו מראה אלגנטי. בתא הנוסעים יש פחות איפוק מתוך רצון להעניק תחושת עושר – תואם דור ההיי-טק. זה עובד, הודות לשלושה מסכים הפרושים לרוחב הקוקפיט, אשר חלקו העליון מסוגל לעלות ולרדת בהתאם לצורך. גימיק נאה, שימשיך להלהיב נוסעים ברכב, גם לאחר שהנהג כבר יתרגל אליו.
בחירת הצבעים נעימה, תאורת האווירה עשירה ורוב חומרי הדיפון רכים ומשדרים איכות. קצת פחות הרגישו חלקים פשוטים למגע כמו המתגים על גלגל ההגה, בקונסולה המרכזית או תא המשקפיים העילי. ניתן לסלוח על אלו מכיוון שהאווירה הכללית בתא-הנוסעים הולמת את ההצהרה היוקרתית. בהצהרה הזו תומכת גם רשימת אבזור בלתי נגמרת, כזו הכוללת (בין היתר) חימום, קירור ועיסוי במושבים הקדמיים מכאן גג שמש אלקטרו-כרומטי מתכהה. אלו רק שניים בולטים, מתוך רשימה אינסופית.
יוקרה לא נמדד רק בעמידה וגם בתנועה לא רושם וויה פרי שום בעיה. צמד מנועים חשמליים והספק שנושק ל-500 כ”ס הם מתכון מצוין להתמודדות עם משקל של כמעט 2.5 טון, כך שהפרי מספק תאוצות מרשימות בכל פעם שהוא נדרש לכך – ללא קושי להוריד את הכוח אל הכביש. הסוללה – מהגדולות ביותר המצויות כיום (106 קוט”ש) – מאפשרת טווח של 500 ק”מ. זהו לחלוטין נתון שניתן להתקרב אליו מאד בהתחשב בכך שהצלחנו לרשום צריכת אנרגיה ממוצעת של כ–22 קילוואט ל-100 ק”מ בימי המבחן העמוסים.
למרות המראה ונתוני הביצועים מה שמאפיין את וויה פרי על הכביש זו בעיקר נוחות הנסיעה. מתלי האוויר במצבם הסטנדרטי מספקים שיכוך ברמה גבוהה של רוב המפגעים במחיר של מחסור קל בריסון. במצב הספורט מייצרים מתלי האוויר תחושה מוצקה ומרוסנת יותר, גם זאת מבלי לפגוע יותר מידי ברמת הנוחות. גם במצב זה, לא מדובר בספורטיבית קלילה – וויה פרי משייט מהר, חזק ונינוח. יש כאן שפע של מערכות בטיחות אקטיביות עדכניות. פעולתן של אלו הרשימה כשההתראה על סטייה מהנתיב הרגישה תכופה מדי ואילו התיקון לא תמיד היה חלק דיו.
בבואם לכוון לשוק היוקרה, וויה מצליחים לענות בצורה מרשימה על כמה מהפרמטרים החיוניים בז’אנר. התחושה בתא הנוסעים נעימה, המרווח מכובד, רשימת האבזור ארוכה מאד, נוחות הנסיעה מרשימה והביצועים כולל טווח הנסיעה מצוינים. נכון לעכשיו מדובר בדוגמה הבשלה והשלמה ביותר ליוקרה סינית. כזו שמציעה מפרט ויכולת, שיעלו הרבה יותר, במותגי היוקרה הוותיקים.
Voyah פרי – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי + אחורי, הספק משולב: 489 כ”ס, מומנט משולב: 73.4 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 296 ס”מ, משקל: 2,415 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.4 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 20.2 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 399,000 שקלים