הגענו למלון מבודד מוקף בהרים ויערות לא רחוק מהעיר הספרדית אליקנטה, בין הרים ויערות הגענו למלון מבודד בו חשפה פולקסווגן לעיתונות את החברה השישית במשפחת ID החשמלית שלה. החשיפה הייתה עדין תחת מעטה הסוואה כבד, אבל כשאתם קוראים את השורות הללו כבר נחשפה פולקסווגן ID.7 במלוא הדרה בתערוכת שנגחאי.
פולקסווגן מחזיקה בפרוטפוליו מרשים של דגמים חשמליים, לא עניין של מה בכך בקרב היצרניות האירופאיות שהתחברו באיחור לשקע. משפחת ID כוללת את ID.3 שהיא תואמת גולף מחושמלת, דגמי קרוסאובר שונים (ID.4, ID.5 ו-ID.6 המיועד לשוק הסיני) וכמובן אל לנו לשכוח את ה-ID BUZZ שמעוצב בסגנון שמבוסס על הוואן האגדי של פולקסווגן, והוא זה שהביא אותנו למלון המבודד והמאובטח.
החברה החדשה במשפחת ID היא באופן מעניין בתצורת סדאן שדי הולכת ונעלמת בגלל הצלחת רכבי הקרוסאובר, אך למרות הצללית הקלאסית ישנה דלת חמישית מאחור לטובת השימושיות. פולקסווגן ID.7 היא מכונית סדאן דיי גדולה עם אורך של כמעט 5 מטרים (496 ס”מ ליתר דיוק) ובסיס גלגלים של כמעט 3 מטר. מידות אלו מציבות אותה בטריטוריה של מכוניות הסאלון. הפלטפורמה ורוב המכלולים משותפים עם יתר דגמי משפחת ID, אך פולקסווגן ביצעה שדרוגים במערכת ההנעה עם יחידת הנעה חדשה המייצרת 286 כ”ס ו-55 קג”מ, ומגיעה עם שתי אפשרויות לסוללה: 86 קוט”ש שאמורה לספק טווח של 700 ק”מ או 77 קוט”ש שמספיקה לטווח של 615 ק”מ.
בתחילה, פגשנו את פולקסווגן ID.7 בחניון של המלון תחת הסוואה צבעונית על מנת לא לחשוף את צורת הרכב לצופים אקראיים. בהמשך כבר נפגשנו עם הרכב ללא הסוואה בסדנה שהעבירו לנו אנשי פולקסווגן שבה הסבירו לנו בהרחבה על כל השדררוגים המבדילים את ID.7 מאחיותיה.
קודם כל נתחיל מהעיצוב החיצוני. ניתן לראות את הדימיון של קווי המתאר לשאר חברי משפחת ה-ID. כמו שהזכרנו הממדים הגדולים של ID.7 בהחלט נראים לעין, אבל גם מאפשרים מרחב ברכיים מאוד גדול לנוסעים במושב האחורי. במפתיע, רוחב המושב לא מאפשר ישיבה נוחה ומרווחת כפי שנדגם על ידי שלושה ישראלים כרסתנים וחסרה מעט יותר תמיכה בחלק התחתון של הירך. תא המטען גם מרוויח מהמידות הנדיבות והוא בעל בנפח של 530 ליטר.
מבפנים ניתן להבחין בכמה שדרוגים מהותיים, כלומר הפקת לקחים מהפידבקים שהתקבלו מחברי המשפחת ה-ID שכבר קיימים בשוק. לוח המחוונים, אם ניתן לקרוא לו כך, עדיין קטן אך נוח יותר לקריאה, מה שתומך בו ומהווה סוג של פיצוי היא תצוגה עילית גדולה בעלת מציאות רבודה על השמשה הקדמית (כסטנדרט). שניהם ביחד אמורים לספק לנהג את כל המידע הנחוץ ובצורה נוחה. אם כבר מדברים על נוחות, המושבים התגלו כמאוד נוחים, יש להם חימום וקירור ואפילו חישן שמזהה את הנהג מזיע ויכול להפעיל מצב יבוש. לא לשכוח את המסאג’ שמגיע גם לאגן ולא נעצר בגב.
את כל זה ובעצם דיי הכל מתפעלים מהשטיק שכל יצרני הרכב הולכים אליו, מסך ענק מרכזי ענק (בגודל 15″) עם מערכת הפעלה שניתן להתאים אישית באיזה צורה שרק תרצו ומגיבה ממש מהר. דרך המערכת שולטים בהכל, עד כמה בהכל? את כיוון התריסים של המזגן ניתן לכוון רק משם (מוכר לכם מאיפשהו?). עוד לקח הוא הוספת התאורה למשטחי המגע לתפעול המזגן הממוקמים בחלק התחתון של המסך, מה שלא באמת הופכים את החוויה לטובה יותר.
אם לא בא לכם לנסות לתפעל את המסך הענק ודווקא להתרכז בנהיגה אז אתם יכולים להיעזר בעוזרת הקולית העונה לשם “אידה”, למרות שתוכלו לשנות את שמה גם לגריזלדה או יהושפט והיא עדיין תוכל לעזור. האינטרקציה עם אידה מתבצעת בצורה מאוד “שיחתית” ולא פקודות כמו שאנחנו רגילים לתת. השוס האמיתי פה, שלראשונה אידה תגיע גם דוברת את השפה העברית כך תאורטית ניתן להגיד לה, “נשמה חם לי” והיא תדע להוריד את טמפרטורת המזגן רק למי שאמר שחם לו כלומר לא לכל יושבי הרכב, חכמה אידה. עוד בתפריט הטכנולוגי ישנם מערכת הכוללת 14 רמקולים של הרמן קרדון, חלון גג מתכהה בלחיצת כפתור, מתלים אדפטיביים ועוד. אם לסכם מבפנים יש תחושת פרימיום גם בזכות איכות החומרים וגם בזכות האבזור הרב.
אבל לא באנו רק להסתכל. אחרי כל הסדנאות והמומחים, ההסברים והמצגות קיבלנו הזדמנות לנהוג ברכב. לפולקסווגן ID.7 ארבעה מצבי הנהיגה אשר משפיעים על ההגה, המתלים וכמובן על דרך העברת הכוח לגלגלים האחוריים או לכל הגלגלים בתצורת ההנעה הכפולה. בזמן שנציגת היצרן הסבירה לי על מקדם הגרר הנמוך שעומד על 0.23 (מוכר לכם מאיפשהו?) ויכולות החניה האוטומטיות של ID.7, אני ניסיתי לעקוף את רוכבי האופניים אשר החליטו לשבץ את עצמם לאורך כל המסלול הקצר שלנו בלי להסתבך עם המשטרה המקומית.
באותם כבישים מפותלים פולקסווגן ID.7 הפתיעה בזריזות שהפגינה בעיקולים ובמהירות שיוט הייתה שקטה ונעימה. עוד נתון שהפתיע לטובה הוא רדיוס הסיבוב של המכונית, שממש מקל על החיים בטח בתוך כפר ספרדי צפוף. קשה מאוד לתת חוות דעת אמיתית לגבי הרכב בתנועה לאחר נסיעה כל כך קצרה, אך בהסתמך על ההתנסות שלנו פולקסווגן ID.7 מרגישה מהודקת מצד אחד ונוחה ונעים מצד שני, אך חסר פידבק לנהג וזה קצת פוגם בהרגשה הדינמית בעת נסיעה בכביש מפותל.
פולקסווגן ID.7 תוכננה בתור מכונית סדאן, ¾ פרימיום, או בקיצור מנהלים חשמלית והיא בהחלט מצליחה לייצר את התחושה הזאת. הגרמנים מקווים שהאיכות המופגנת של המכונית תסייע למצב אותה גבוה, כמו גם להדגיש אותה כאלטרנטיבה איכותית לרכב שנרמז לאורך הכתבה, הטסלה מודל ,3 שהיא החשמלית הנמכרת באירופה. מחירה של פולקסווגן ID.7 באירופה יחל סביב 60 אלף יורו, כך שבארץ ניתן להעריך שהמחיר יתחיל סביב 300 אלף שקלים אבל עוד הרבה דברים יכולים להשתנות עד ש-ID.7 תנחת בישראל במחצית השניה של 2024.
פולקסווגן ID.7 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 286 כ”ס, מומנט: 55 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, סוללה: 86 או 77 קוט”ש, בסיס גלגלים: 296 ס”מ, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, טווח נסיעה: 615 או 700 ק”מ