המעבר המאסיבי של לקוחות לעבר שלל רכבי הפנאי בעשור האחרון, שלח את מנהלי אאודי לבצע תהליך של ארגון מחדש בחברה במטרה להישאר תחרותית ורווחית, תהליך שהתגלה כהכרחי עוד יותר בתקופה בה תעשיית הרכב משתנה במהירות וכוללת גם מעבר משמעותי לעבר דגמים חשמליים. כחלק מההיערכות לעידן החדש החלה אאודי בחשיפה של דור דגמים חדש על בסיס פלטפורמות חדשות. הסנונית הראשונה הייתה ה-Q6 איטרון שנחשף לפני מספר חודשים, וכעת הוזמנו למפגש היכרות ראשון במינכן עם A5 החדשה שעתידה להוביל את אאודי בסגמנט משפחתיות הפרימיום.
אאודי A5 החלה את דרכה בעולם ב-2007 כמכונית קופה מרהיבה, שזכתה בהמשך גם לגרסת קבריולה ומאוחר יותר גם לגרסת ספורטבק שימושית שהובילה את מכירות משפחת הדגם והייתה למעשה גרסת 5 דלתות ל-A4 המצליחה והמוכרת. במהלך 17 השנים שחלפו מאז שהוצג לראשונה הדגם, התחלפו שני דורות כאשר הדור השלישי שנחשף כעת יוצע בגרסאות ספורטבק (סדאן עם דלת חמישית) ואוואנט (סטיישן) ויחליף גם את ה-A4 שיורדת מפס הייצור לאחר 30 שנה. על הדרך ייעלמו מאולמות התצוגה גם גרסאות הקופה והקבריולט המרהיבות של ה-A5, כשלקוחות החושקים בגרסאות ספורטיביות מוזמנים לרכוש את דגמי ה-S5 החדשים שנחשפו במקביל בשתי תצורת המרכב האמורות של ה-A5.
משפחת אאודי A5 החדשה הינה הראשונה שזוכה לפלטפורמת ה-PPC החדשה של היצרן, המיועדת למנועי בעירה פנימית וגרסאות פלאג-אין הייבריד. לדברי אאודי, לצד השקעה נרחבת בפיתוח דגמים חשמליים, החברה החליטה להמשיך ולהשקיע גם בפיתוח דגמי בעלי מנועי בעירה פנימית (בנזין ודיזל), כשהפלטפורמה החדשה מבטיחה התנהגות ספורטיבית יותר המלווה בנוחות גבוהה ובטיחות טובה יותר. כל אלו מגיעים לטענתם לצד שמירה על איכות הסביבה, הודות ליצור בטכנולוגיות מתקדמות המבטיחות מעבר לניטרליות פליטת פחמן במפעל ההרכבה כבר במהלך השנה הבאה.
בדומה לדור היוצא, אאודי A5 ספורטבק החדשה מציעה עיצוב ספורטיבי דמוי קופה, עם מראה עוצמתי ושרירי מבעבר, צללית נמוכה, רחבה וארוכה יותר תוך יישור קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן. לצידה תוצע לראשונה גרסת סטיישן שימושית ומרהיבה לא פחות, אך זו לא צפויה להגיע לארץ בשל ביקוש מקומי נמוך למכוניות מסוג זה. בין החידושים תוכלו לפגוש פנסי חזית צרים עם חתימת אור ב-8 סגנונות לבחירה, חישוקי גלגלים בקוטר שבין 17 ל-20 אינץ’, ידיות פתיחת דלתות באמצעות מגע (Touch) ואופציה לתאורה אחורית דינמית ומתקדמת מסוג OLED הכוללת גם היא מגוון חתימות אור לבחירה ואפילו אפשרות לספק התרעות בטיחות להולכי רגל או רכבים שנמצאים מאחור. דגמי ה-S5 יגיעו עם חבילת עיצוב ספורטיביות חיצונית ופנימית קרבית יותר למראה.
בתא הנוסעים ניתן לגלות את שפת תכנון הפנים החדשה של אאודי שתגיע לדגמים נוספים בקרוב. למרות השינוי העיצובי ניתן דגש במטרה שלקוחות אאודי ירגישו מיד בבית, יוכלו לתפעל את שלל המערכות בקלות וללא צורך של למידה כל פעם מחדש, כולל אפילו עם אפליקציה טלפונית שתכיר את תנוחת הישיבה האהובה שלכם, כיוון ההגה המראות, עוצמת המזגן ותחנת הרדיו המועדפת עליכם, ותשנה את ההגדרות עם המעבר לאאודי חדשה.
כצפוי מהיצרן, העיצוב מרשים ביותר ומשרה אווירה מאוד יוקרתית בתא הנוסעים, איכות החומרים וההרכבה הם ברמה המקובלת בשוק היוקרה. לשמחתנו את האווירה הפלסטיקית שליוותה לעתים רבים מדגמי החברה, מחליפים דיפוני פנים הכוללים גם שימוש נרחב באריגים מחומרים ממוחזרים שתורמים למראה חמים יותר. עם בסיס גלגלים שצמח ל-290 ס”מ מעניקה המכונית מרווח נאה לנוסעים, אם כי נוסעים גבוהים היושבים בספסל האחורי עשויים להרגיש קצת קרבת יתר לגג הנמוך בשל העיצוב..
באאודי מדברים גם על ארכיטקטורה אלקטרונית חדשה שיושמה ברכב, הכוללת אופציה לשימוש ב-Chat GPT במערכת המולטימדיה, מערכת ניווט חדשה, עדכוני תוכנה מהאוויר, תצוגת נתונים על השמשה הקדמית הגדולה והמתקדמת אי פעם של היצרן. רשימת האופצייות כוללת אפשרות לתוספת מסך שלישי לנוסע שליד הנהג, מערכת קול איכותית מתוצרת B&O ואפילו גג זכוכית פנורמי המתכהה חשמלית בלחיצת כפתור. חידושים נוספים נרשמים גם בפאנל הדלת אליו נוספו גם מתגי תפעול האורות. לשמחתנו, הנדסת האנוש נותרה מצוינת ועיצוב הפנים החדש כולל גישה קבוע לתפעול בקרת האקלים על המסך ומתגים פיזיים לתפעול נוח יותר של מערכות מרכזיות בנהיגה בקונסולה המרכזית.
היצע המנועים של אאודי A5 החדשה יכלול מנוע טורבו בנזין TSI חדש בנפח 2.0 ליטר (המחליף גם את מנוע ה-1.5 ליטר המוכר) אשר יוצעו בגרסת כניסה 150 כ”ס והנעה קדמית, או 204 כ”ס עם אופציה להנעת כפולה, כאשר צריכת הדלק בשני הדגמים עשויה להגיע עד 15.1 ק”מ לליטר בממוצע (בהתאם לרמות הגימור) ולפי נתוני היצרן. גרסת הדיזל מצוידת במנוע טורבו TDI בנפח 2.0 ליטר המפיק 204 כ”ס וכולל תמיכה היברידית קלה 48V חדשה (MHEV plus) המוסיפה עוד 24 כ”ס להספק המנוע ותורמת לצמצום פליטת המזהמים, שתוצע עם הנעה קדמית או כפולה לבחירה.
מעליהן יוצעו צמד דגמי פלאג-אין הייבריד חזקים וידידותיים יותר לסביבה, אך נתונים טכניים אודותיהם טרם פורסמו, למעט הבטחה לטווח נסיעה חשמלי של מעל ל-100 ק”מ. דגמי ה-S5 השרירים יצוידו במנוע טורבו-בנזין V6 בנפח 3.0 ליטר המפיק 367 כ”ס, עם תמיכה היברידית קלה 48V והנעה כפולה כסטנדרט, כאשר נתוני ביצועים טרם פורסמו גם כאן, למעט הבטחה לצריכת דלק של עד 13.5 ק”מ לליטר בממוצע. בדור החדש של ה-A5 מוותרת אאודי סופית גם על תיבת ההילוכים הידנית ובמקומה יוצעו כל הדגמים עם תיבות אוטומטיות רובוטיות כפולות מצמדים.
כיוון שמדובר בהתרשמות ראשונית, לא יכולנו לנהוג עדין ב-A5 החדשה, אולם ניכר כי אאודי ביצעו כאן קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור היוצא, עם מכונית מרשימה למראה, שרירית במידה הנכונה ושימושית למשפחה, הכוללת גם תא נוסעים שמזכיר לנו מהי יוקרה אמיתית בעידן בו אנו פוגשים שלל מותגי פרמיום חדשים מסין שמתחזים לעתים למותגי יוקרה.
השיווק של אאודי A5 החדשה יחל בגרמניה כבר במהלך החודש הנוכחי ועד סוף השנה יתפשט למדינות רבות באירופה, כאשר בארץ אנו צפויים לראות אותה ככל הנראה בתחילת 2025. המחיר הבסיסי בגרמניה יחל מ-45,200 אירו (180,000 שקל), ככל הנראה בדיוק מחצית ממחירה הבסיסי הצפוי בישראל.