מכונית סופר-מיני היא מוצר חשוב מאוד עבור כל יצרנית אירופית. עושה רושם שעבור סיטרואן הדבר נכון שבעתיים. מאז שהחליפה ה-C3 את הסקסו בתחילת האלף הנוכחי, נמכרו לא פחות מ-5.6 מיליון יחידות ממנה. זה הופך אותה לרב המכר של סיטרואן, כשהיא מותירה מאחור את הדה-שבו המפורסמת, ממנה נמכרו “רק” 5.1 מיליון יחידות ב-41 שנות הייצור שלה. אז כן, הדור הרביעי של סיטרואן C3 שהוצג בפנינו ויגיע לארץ לקראת סוף השנה, הוא חשוב עבורה, בלשון המעטה.
סיטרואן C3 החדשה גם מביאה עימה בשורה אופנתית למדי. במידה ולא ידעתם, המכונית החשמלית לא מצליחה להתרומם באירופה. המצב קצת תקוע, עד כדי שיצרניות גדולות ביבשת הישנה מחשבות מסלול מחדש. העלינו כאן על הכתב לא פעם את רשימת החסרונות של כל מכונית חשמלית, ותשובה אמיתית אין. עד לימים אלו זאת אומרת, בערך. יש לא מעט יצרניות בעולם, שמתכוננות לתת תגובה למגרעה חשמלית אחת, המחיר. התשובה אמורה להגיע בדמות מכוניות קטנות, חשמליות וזולות יחסית. התקווה, של אלו שייצרו אותן, שהמחיר הנמוך ימשוך קהל חדש לתוך העולם החשמלי.
אז הסופר-מיני הניבטת מהתמונות סביב היא אחת הסנוניות למגמה הזו. היא תיכנס לייצור בקרוב, גם בגרסתה החשמלית, שצפויה לעלות קצת יותר מ-20,000 יורו. פועל יוצא של תוכניות הייצור, יהפוך אותה לבשורה גם אצלנו ככל הנראה. היות ותחילת הייצור תתמקד בדגמי בנזין עם תיבה ידנית וגרסה חשמלית, לישראל צפויה להגיע בינתיים רק הגרסה החשמלית. לפחות עד הצגת גרסת בנזין/היבריד אוטומטית. האם גם כאן, אחרי הובלה ומיסוי, תצליח סיטרואן להציג את הסופר-מיני החשמלית הזו במחיר אטרקטיבי? שאלה במקומה.
יעילות וחיסכון
בכל הקשור לממדים סיטרואן C3 החדשה דומה עד זהה (בסיס גלגלים לדוגמה) לדור היוצא. ההבדל הבולט מצוי בנתון הגובה (9 ס”מ). יותר מכל אלו בולט העיצוב החדש על הגרסה העדכנית של פלטפורמת CMP של סטלנטיס. מול הסיטרואן הזו, עם יד מונפת באוויר ומסתירה את הסמל (החדש) אפשר לטעות במכונית הזו לאחת ממוצא גרמני. מלפנים, מאחור או מהצד. היא משדרת משהו חסון מאוד, עם החזית האנכית והגבוהה הזו. קו הכתפיים הגבוה. זהו לטעמי עיצוב מוצלח מאוד, גם אם לא ייחודי כראוי לסיטרואן. סממנים צרפתים אפשר למצוא ברמזים מוסתרים חתומים על החלון האחורי ובשורת דגמים של סיטרואן המוטבעת בתוך תא הכפפות. התחושה המוצקה נוסעת גם מהרחבות בתי גלגלים, פגושים כאילו ממוגנים ומסילות הטענה על הגג. איפור פנאי שנראה מוצלח מאוד על המכונית הזו. גם גובה הגחון מנגן את אותה מנגינה.
כניסה לתא הנוסעים מוכיח משהו שכבר ידענו. לא צריך עושר מוגזם וחומרים יקרים בכדי לייצר תא נוסעים עדכני ונעים. זול מצד אחד אבל שמח ומושקע מצד שני. שילובי בד מונחים כאן בחוכמה בכדי לשבור את השימוש בפלסטיק הנוקשה. תוויות עם מסרים חיוביים משולבים בדלתות. מסך גדול מרכז בתוכו את תפעול רוב המערכות שיש כאן. פשוט מאוד, אבל גם חמוד מאוד. המושבים טובים למדי והם מתוכננים מחדש ומרופדים יותר מהדור היוצא והמרווח מלפנים טוב מאוד. לי הציקה קצת הקונסולה המרכזית המסורתית. והייתי מוותר עליה בשמחה. אם בחיסכון ושימושיות עסקינן, היה אפשר לוותר עליה לכל אורכה ולתת למוחות היצירתיים של סיטרואן למצוא פתרון אחר. אולי מודולרי, אולי לוותר עליה לגמרי. מאחור ישנו המון מרחב לראש, אבל כפות הרגליים הגדולות שלי לא מצאו את מקומן. החיסכון ניכר בתא כאמור, אבל בשורה התחתונה, כשהמטרה היא להציג מכונית זולה מאוד, זה מקובל לחלוטין וסיטרואן צלחו את המשימה הזו בהצלחה.
על הכביש סיטרואן C3 נותנת נוק-אאוט צרפתי-סיטרואני אופייני עם היציאה לדרך. כן ה-C3 מצויידת במתלים החכמים של סיטרואן, עם “כריות” הידראוליות בבולם. לא חדש בסיטרואן אבל כאן פגשתי ביישום המוצלח ביותר של הרעיון הזה. היכולת של המערך הזה לבודד כל דבר שנזרק לעבר הגלגלים ומעבר לו, פשוט הפתיע כל פעם מחדש. יחידת ההנעה החשמלית מציעה ביצועים טובים סה”כ בכל טווח מעמידה ועד למהירות המירבית המוצהרת והלא גבוהה כדי לשמור על טווח הנסיעה. אין כאן תאוצות חזקות בצורה יוצאת דופן בשום שלב, אלא תנע אחיד ויעיל בעיקר בעיר ומסביב לה. בכל הקשור לטווח, בסיטרואן מציגים שני מספרים האחד טווח בנסיעה משולבת (320 ק”מ) והשני (עד 459 ק”מ) בנסיעה עירונית המתקבלים מסוללה צנועה יחסית בקיבולת של 44 קוט”ש. בעת הצורך ניתן לטעון בעמדת DC מהירה את הסוללה בפחות מחצי שעה.
חשמלית להמונים?
הטעימה הקצרה הזו השאירה סימן שאלה גדול אחד באוויר. תהליך ההשמנה וההתייקרות של המכונית החל הרבה לפני העידן החשמלי. זה האחרון, האיץ את המגמה הזו בצורה מוגזמת בשנים האחרונות. כך מצאנו את עצמנו עם מכוניות כבדות, לא יעילות ומאוד יקרות. שינוי הכיוון שסיטרואן מצהירה עליו עם סיטרואן C3 החדשה הוא לא פחות ממבורך. זו מכונית שנבנתה בכדי לתת תמורה גדולה למחיר קטן וזה בדיוק מה שמכונית קטנה קלאסית אמורה לעשות. התמורה, היא חלק בלתי נפרד ממה שמגדיר את ה-C3 הזו כמוצר. צריך לחכות ולראות מה יהיה המחיר שלה בחנייה הישראלית. רק אז, נדע אם יש כאן בשורה והאם הבשורה של סיטרואן, רלוונטי לקהל המקומי.
סיטרואן e-C3 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 113 כ”ס, מומנט: 12.2 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 254 ס”מ, משקל: 1,416 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.4 שניות, מהירות מרבית: 135 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.1 קילוואט ל-100 ק”מ