למרות שק.ט.מ שולטת ללא עוררין בשוק אופנועי האנדורו האירופאי (יחד עם מותגי הוסקוורנה וגאס גאס שבבעלותה), האוסטרים לא נחים ולקראת שנת 2024 הציגו דור חדש למשפחת ה-EXC הפופולארית. השבוע נחתו בארץ הכתומים החדשים בניסיון להתניע מחדש את שוק אופנוע האנדורו המקומי, שלאחר מספר שנים בהם שבר שיאים, חווה הענף ירידה משמעותית במכירות בשנה החולפת.
דגמי 2024 של ק.ט.מ אולי מזכירים בעיצובם את דגמי השנים הקודמות, אך מתחת לפלסטיקה (החדשה גם היא) מסתתרים אופנועים שונים לחלוטין, כאשר לטענת ק.ט.מ 95% מהחלקים שונים או חדשים לגמרי. השינויים מתחילים בשלדה חדשה וקשיחה ביותר מבעבר, כאשר כל השלדות למעט זו של דגם ה-150 סמ”ק הן זהות. ישנה שלדת נב חדשה מחומר פלסטי עמיד בשם פוליאמיד, מיכל דלק חדש (בנפח של 8.3 ליטר בדגמי הארבע-פעימות ו-8.9 ליטר בדגמי השתי-פעימות) ומשאבת דלק חדשה המורכבת גבוה יותר.
החידוש של ק.ט.מ בדור החדש בתחום המתלים הוא מעבר ממזלג קדמי בעל פעולת שיכוך נפרדת לכל צינור למזלג בעל קרטרידג’ סגור. המתלים החדשים הם מסדרת XACT של WP והם זכו לקליקרים חדשים לכיוונון קל יותר. הבולם האחורי מסדרת XPLOR שופר וזכה לאפשרות כיוונון קלה יותר ללא צורך בכלי עבודה.
היצע הדגמים הדו-פעימתיים ימשיך לכלול נפחי 150, 250 ו-300 סמ”ק כאשר כולם זכו למערכת הזרקה חדשה עם הזרקת תערובת ישירה אל סעפת היניקה, שסתום כוח חשמלי ומצערות חדשות. דגמי הארבע פעימות ימשיכו להגיע בנפחי 250, 350, 450 ו-500 סמ”ק והם קיבלו שנויים קלים יותר, בעיקר במיקום מוטה לפנים בתוך השלדה וניהול מנוע משופר. לכל הדגמים שתי מפות הצתה חדשות וקוויקשיפטר להעלאת הילוכים 2 עד 6.
כמובן שיש גם גרפיקה חדשה עם דגשים סגולים בהשראת דגמי שנות ה-90 של ק.ט.מ. דגמי הסיקס דייז השנה קיבלו צביעת כחול לבן בהשראת דגל ארגנטינה שם יערך המרוץ, והם מגיעים עם חיבלת אבזור משופרת הכוללת כידון שונה, מושב שונה בעל פסים נגד החלקה, מגיני שלדה כתומים, מיגון גחון, חישוקים מחוזקים וצמיגי מצלר.
בעקבות עליית המס על אופנועים בנפחי 250 עד 400 סמ”ק, חוו רוב דגמי ק.ט.מ EXC התייקרות של כמה אלפי שקלים השנה. מחירי דגמי ק.ט.מ EXC לשנת 2024 הם:
ק.ט.מ EXC 150 שתי פעימות – 66 אלף שקלים
ק.ט.מ EXC 250 שתי פעימות – 72 אלף שקלים (75 אלף שקלים ל-Six Days)
ק.ט.מ EXC 300 שתי פעימות – 80 אלף שקלים (83 אלף שקלים ל-Six Days ו-90 אלף שקלים למהדורת Hard Enduro)
ק.ט.מ EXC-F 250 ארבע פעימות – 79 אלף שקלים (82 אלף שקלים ל-Six Days)
ק.ט.מ EXC-F 350 ארבע פעימות – 85 אלף שקלים (88 אלף שקלים ל-Six Days)
ק.ט.מ EXC-F 450 ארבע פעימות – 83 אלף שקלים (86 אלף שקלים ל-Six Days)
ק.ט.מ EXC-F 500 ארבע פעימות – 88 אלף שקלים (92 אלף שקלים ל-Six Days)
באופן אישי – יובל טיילור
אפשר לשכוח מעדכונים ושינויים קטנים. כל שש שנים ק.ט.מ מבצעת טרנספורמציה עמוקה לדגמי השטח שלה ואפשר להגיד כבר עכשיו – איזו קפיצה לפנים. אומנם זו הייתה טעימה נקודתית למדי אבל הרושם הראשוני הוא חיובי, בלשון המעטה. ק.ט.מ הגדילו לעשות והביאו לרכיבת ההשקה המקומית גם כלים משנת דגם קודמת, כך שניתן לעמוד על ההבדלים בלי לחפור במעמקי הזיכרון. אני התמקדתי בעיקר ב-250 EXC הקודם וזה החדש בכדי לעמוד על ההבדלים. היות ואופיר כבר הרחיב לגבי השינויים והחידושים בדגמים הנוכחיים אגש ישר להתרשמות האישית שלי.
אם לסכם במשפט אחד אפשר להגיד שדגמי 2024 מרגישים כמו אופנועים שונים לגמרי. לא פחות. מתחילת הרכיבה הרגשתי את כל השינויים והחידושים המובטחים ל-2024 לעומת השנים הקודמות בעיקר בשילדה החדשה, בבולמים החדשים ובשסתום כוח החשמלי שעוזר לזמינות כוח גדולה יותר בסל״ד נמוך.
תנוחת הישיבה השתנתה בגלל השלדה החדשה והרגישה יותר טבעית ונוחה, הבולמים החדשים מייצרים תחושת ספיגה טובה יותר בהשוואה ישירה. הם מתרגשים פחות מפני השטח ומגבירים את תחושת הביטחון ומכאן גם את היכולת הכללית. זמינות הכוח גם היא בולטת – נגיעה במצערת לפני מכשול והתגובה המיידית פשוט מזניקה אותך מיידית לפנים. חלק מזה בזכות שסתום הכוח החשמלי ובשורה התחתונה לצד הביצועים יש גם עבודה חלקה יותר בשטח טכני.
גם במקומות כמו פעולת הבלמים הורגש שיפור, עם תגובה מדודה יותר ועוצמה חזקה יותר. מה שנראה כמו שינוי קטן במושבים מתגלה כריפוז שאוחז טוב יותר, ומפחית החלקות על המושב.. עוד משהו שבלט זו איכות גבוהה יותר מבעבר של המתגים על הכידון, וגם התחשבות באלו שמתחזקים לבד עם סימון מומנט הידוק על כל בורג. נחכה למבחן עמוק וארוך יותר בכדי לצלול לתוך הפרטים של דור האופנועים החדש הזה. עד אז אפשר בהחלט להגיד שמדובר בקפיצת יכולת ותחושה אמיתית.