אם אני חופר דרך כל התמונות והמחשבות שהמילים ק.ט.מ אדוונצ’ר מעלות אצלי בראש, אני נשאר עם כמה שניות של ווידאו מזוקק. בווידאו הזה אין שום ק.ט.מ אדוונצ’ר אבל הוא כל כולו הרפתקה שמציתה את הדמיון.
זה סרטון בו אפשר לראות את היינץ קיניגרדנר על הק.ט.מ 660 נותן גז בפאריז-דקאר. כמה שניות שנחרטו לי במוח בתור בחור צעיר שמחכה לדיווחים של יורו-ספורט (או ג’ילט…). כמה שניות שתמיד יהיו הבסיס למה שאני מחפש באופנוע כזה. כמה שניות שיובילו אותי לקנות 990 לא מעט שנים לאחר מכן.
קיניגרדנר וה-660 החד-צילנדרי שלו לא ממש קשורים לכאן, כי הסיפור של האדוונצ’ר ומנוע ה-LC8 התחילו מבחינת ק.ט.מ רק עם תחילת מכירת ה-950 בשנת 2003. אבל אופנת הדקאר, זו שיצרה אופנועים שגורמים לך להרגיש כאילו שום דבר לא יכול לעצור אותך, היא הבסיס לכל אופנוע אדוונצ’ר מודרני והיא גם זו שמתחברת אצלי בתת המודע לווידאו המרשים הזה.
בואו נריץ את הסיפור לפנים בכמה שנים טובות ואנחנו עומדים עכשיו בהשקת ליין 2017 של אופנועי האדוונצ’ר של ק.ט.מ. חמישה כלים זורקת החברה האוסטרית אל המערכה, עם סימון מטרה ברור – להיות היצרנית שמוכרת הכי הרבה אופנועים מהסוג הזה מסביב לגלובוס.
אירוע ההשקה המקומי ניסה והצליח לדמות השקה עולמית בחו”ל. הלוקיישן היה מרהיב, מסיבת העיתונאים מושקעת וזמן הרכיבה היה מספק. רק שבמקום לבחון אופנוע אחד, טעמנו חמישה. לא מספיק זמן וק”מ לבדיקת עומק, כן מספיק בשביל לקבל מושג כללי.
ק.ט.מ אדוונצ’ר 1290T – כל מה שיש
למעשה לא רכבתי על דגם ה-T היות והוא לא היה זמין בזמן ההשקה. במקומו התייצב הסופר אדוונצ’ר 1290 המוכר הקודם. ה-T אמור להיות זהה כמעט לחלוטין, זאת אומרת כל מה שיש לק.ט.מ להציע, עם מיכל דלק ענק, המון אלקטרוניקה ואבזור עם ה-LC8 הגדול והחזק וחישוקי שפיצים. זה הזמן להגיד שגם יצאתי קצת מאוחר להשקה הזו. אז שיירת העיתונאים עזבה את תל אביב לפניי עם הפנים צפונה. אבל אין הרבה כלים שמצמצמים פערים כמו הסופר-אדוונצ’ר הזה.
הוא אופנוע גדול למדי ולי אישית לא היה קל להגיע עם הרגליים לרצפה – אבל מהרגע שאתה בתנועה הוא פשוט עושה כל מה שאתה מצפה ממנו. נכון הכידון קצת רחוק, והמיכל קצת רחב, אבל אלוהים איזו מכונה. ההתנהגות כל כך צפויה וטבעית, היציבות בהטיה מעוררת ביטחון ומעל לכול מנצחת יחידת ההנעה הזו. שים את המשקף על המצב הגבוה וצא לרדוף אחרי הקולגות.
התנועה צפופה, אבל אין שום בעיה לצייר קשתות בהטיות מדויקות בין המכוניות על כביש 6. הצפיפות מתגברת ואתה מאט מעט. הכביש נפתח ובום – ה-LC8 שואב אותך קדימה למהירות פלילית (ותיאורטית). וכך חוזר חלילה. כשהקבוצה סיימה להזמין קפה אחרי צומת גולני, הק.ט.מ הגדול כבר חבר לקבוצה. בולען ק”מ.
נתונים: 1,301 סמ”ק, 160 כ”ס ב-8,750 סל”ד, 14.2 קג”מ ב-6,750 סל”ד, 222 ק”ג (יבש), מחיר: 148,000 שקלים
ק.ט.מ אדוונצ’ר 1090 – אדוונצ’ר אנ-פלאגד
אחרי אופנוע כמו ה-1290 שמסמן וי על כל מערכת מתקדמת או תוספת מתחכמת, רכבתי גרסת הכניסה לעולם האדוונצ’רים של ק.ט.מ. הגרסה הזו משדרת משהו נינוח, רגוע ולא מאיים. היא אמורה להתאים לאנשים פחות מנוסים ובעבר נמכר כאן הדור הקודם עם הספק שהתאים לבעלי רישיון מוגבל. אם חשבת שה-1090 הוא כלי חלוש אתה צריך לדעת שיש כאן 125 כ”ס שלעומת ה-160 של ה-1,290 נשמעים מעט אבל באופן אבסולוטי מציעים ביצועים מצוינים.
המנוע הזה מציע התגברות משמעותית מעל 6,000 סל”ד והוא אוהב לטוס עד למנתק ההצתה. מסביבו יש אופנוע צר יחסית, כזה שקל מאוד לעלות עליו ולרדת ממנו. גם נוח לשבת עליו ולראות את מד הק”מ מחליף ספרה ועוד ספרה. הוא מרגיש קליל וקטן אחרי ה-T. בכל הקשור לאלקטרוניקה יש כאן את מה שצריך (ABS, בקרת משיכה) אבל לא יותר מזה כך שהתפעול פשוט, ברור וקל. אפילו יש לו מפתח, רגיל כזה, שדוחפים לחריץ כשרוצים להניע. אדוונצ’ר אבל בסיסי.
נתונים: 1,050 סמ”ק, 125 כ”ס ב-8,500 סל”ד, 11 קג”מ ב-8,500 סל”ד, 215 ק”ג (יבש), מחיר: 104,000 שקלים
ק.ט.מ אדוונצ’ר 1290R – ספינת קרב
החזרה למנוע הגדול (1,301 סמ”ק) והחזק הייתה הפעם בגרסת המיועדת לשטח. אני יודע שאתה מצפה לשמוע שזו יאכטה גדולה וכבדה בשטח אבל אני צריך להגיד לך שני דברים. תא השטח שבו רכבנו הורכב בעיקר משבילים מהירים מעט ירידות ומעבר מים אחד. לא משהו של-1090 הרגיל יש בעיה להתמודד אתו ובטח שלא לגרסת ה-R הזו. והדבר השני – למרות המאסה הזו יש כאן יכולת שטח אמתית.
לי זה הרגיש מעולה בשטח, המתלים היו מכוילים על הצד הרך מדי לטעמי ואת מהלכם ניצלתי בקלות בכל ניתוק מגע קל של הגלגלים עם הקרקע. אבל את אלו ניתן לכוונן. בעיקר היה ברור שהמכונה הזו יכולה לטפל בהרבה יותר ממה שהיא נדרשה לו באותו היום.
המנוע האדיר מפיק רק 100 כ”ס במצב אנדורו ומערכת בקרת המשיכה וה-ABS מאפשרות במצב הזה הרבה חופש. כמה חופש? על השבילים המהירים באזור רמת סירין ה-R שש לצאת להחלקות נשלטות, להניף את גלגלו הקדמי בקלות כשנדרש לכך ולבלוע את השבילים הנפלאים האלו בקצב מהיר.
נתונים: 1,301 סמ”ק, 160 כ”ס ב-8,750 סל”ד, 14.2 קג”מ ב-6,750 סל”ד, 227 ק”ג (יבש), מחיר: 148,000 שקלים
ק.ט.מ אדוונצ’ר 1090R – בין המציאות לדפי הנתונים
המעבר מה-1290 ל-1090 בשטח היה מפתיע. הייתי משוכנע שה-1090 ירגיש כמו חרגול קליל אבל מישהו התעקש לשחק עם שיכוכי המזלג וקבלתי אופנוע שהרגיש ממש מוזר מלפנים. אחרי כמה קליקים אפשר כבר היה ליהנות ממה שמציע ה-1090 בשטח.
דף הנתונים של האופנוע הזה ושל ה-1,290R זהה כמעט לחלוטין וההפרש במשקל עומד רק על 10 ק”ג. במצב אנדורו גם ה-R הזה מוציא “רק” 100 כ”ס. אבל משהו בתרגום של המספרים האלו למציאות מציג פערים משמותיים יותר והופך את ה-1090 לחוויה אמתית בשטח. אם ה-1290 משדר לרוכב שלו “סע דוך, שום דבר לא יזיז אותנו מהשביל הזה”, ה-1090 מרגיש קצת פחות נטוע וקצת יותר תזזיתי. וככל שאתה דוחף אותו יותר הוא מרגיש טבעי ופחות מאיים מאחיו הגדול. עושה רושם שרכיבת שטח צפופה יותר, תהיה קלה ומתגמלת יותר על ה-R הקטן.
נתונים: 1,050 סמ”ק, 125 כ”ס ב-8,500 סל”ד, 11 קג”מ ב-8,500 סל”ד, 207 ק”ג (יבש), מחיר: 110,000 שקלים
ק.ט.מ אדוונצ’ר 1,290S – חזרה לכביש
נסיעת הכביש הרגישה מאוד משעממת אחרי רכיבת השטח. למזלי כמה רגעים אחרי שהנחתי את הישבן שלי על ה-S הזה הגענו לירידות ממבוא חמה. עכשיו אני צריך לספר לך שה-S מצויד באותו מנוע בריא כמו שני אחיו. אבל הוא מכוון ומחודד יותר לכביש. שים את מצב הרכיבה שלו על ספורט והמתלים הסמי-אקטיביים דוחפים את שני הצמיגים לאספלט בצורה מרשימה מאוד.
ההיגוי גם כאן טבעי ואפילו מהיר ואני מתחיל קצת להגזים בירידה. המנוע האדיר הזה מרים את הגלגל הקדמי באופן לא רצוני על אובר-קרסטים בשלושת ההילוכים הראשונים ואתה באמת צריך להיות מחושב עם יד ימין בכביש הצפוף הזה.
בזמן שאני תוהה אם להמשיך ולהגזים ומתלבט מה יכאב יותר, לחבק את קיר הסלע משמאל או לעוף לתהום מימין, הגיעה נציגה של הטבע ופתרה לי את ההתלבטות. דבורה שנדחפה למעיל עקצה אותי במעלה הזרוע והכריחה אותי לעצור ולטפל בה, בעוקצה ובידי הדואבת. מזל, עם היכולת והמשיכה שמייצר ה-S הזה אני לא יודע איך הייתה מסתיימת הירידה שלי מהרמה. סופרמוטו על סטרואידים.
נתונים: 1,301 סמ”ק, 160 כ”ס ב-8,750 סל”ד, 14.2 קג”מ ב-6,750 סל”ד, 215 ק”ג (יבש), מחיר: 129,000 שקלים
בתום יומיים
אירוע ההשקה הזה היה מוצלח למדי. צריך להוריד את הכובע בפני דל”ב שהוכיחו שאפשר להרים השקה מכובדת ומרשימה גם בתנאים ישראליים. בכל השנים שאני בעסק הזה, לא נתקלתי בהשקה “רטובה” ישראלית מרשימה כזו על שניים או על ארבעה גלגלים.
אבל נתכנסנו כאן לכבוד הכלים. המהלך של ק.ט.מ מייצר שתי משפחות ברורות בליין האדוונצ’רים שלהם. יש את ה-1090 בשתי גרסאות, ואת ה-1290 בשלוש גרסאות. הפילוח שמבצעת ק.ט.מ (ויצרנים אחרים) בסגמנט הזה מאפשר להם להציע את האדוונצ’ר כפתרון לעוד רוכבים מעוד קצוות קשת הצרכים והרכיבה.
כאמור, זהו אינו מבחן אלא התרשמות קצרה ומדובר באחת חיובית למדי. כל אחד מהכלים האלו יכול לשמש כפותחן אופקים לאופנוענים עם דרישות שונות. מאלו שעושים את צעדיהם הראשונים בקטגוריה ועד לטיילים מדופלמים שצריכים כל מיליליטר מ-30 הליטרים במכלו של ה-T. לכולם תיתן סדרת האדוונצ’רים פתרון סדור ומרשים מבלי לאבד את תחושת החיבור והתגובות שמאפיינים את היצרן הזה. חיבור ותגובות שבהחלט הותירו בפי טעם של עוד.