רגע, רגע, לפני שאני מתחיל לספר לך הקאן-אם קומנדר החדש, אני רוצה להעלות נושא לדיון, ברשותך. אני רוצה להשתמש בהגדרה ‘רכב-פנאי’ ולבחון אותה מחדש. כן, אני יודע. בתור מישהו שעוד מעט סוגר שני עשורים בתור עיתונאי רכב, אני יודע איך התדרדרנו למצב הזה.
זה התחיל בצורה תמימה למדי. עוד רכב כאילו מוגבה, עם איפור ‘מסוקס’ כזה או אחר שהתהדר בזה שהוא ‘לא סתם רכב רגיל’. הממדים החדשים הבטיחו שימושיות משופרת והוגשו לקהל עם הבטחה קסומה לחיים פעלתנים. הקטלוגים התמלאו בתמונות של רכבי כאילו שטח כאלה, עם קיאקים בתא המטען ואופניים על הגג, הבטיחו עולם של הרפתקאות לקונה הנסער.
את התדמית הזו, של רכבי-הפנאי, העולם בלע בשקיקה. הרי אף אחד לא באמת השתמש בתא המטען בכדי להעמיס ערכות באנג’י אישיות, אבל לא זו היתה הסיבה האמיתית שמישהו קנה וקונה רכבי-פנאי כאלו. ההבטחה, שהמכונית בה אתה יושב, יכולה להוביל אותך, או נבנתה לכאורה, לקחת אותך לחוויות כאלו ואחרת, מספיקה לרוב האנשים. כשהם יושבים מנומנמים בפקק בדרך לעוד יום משמים במשרד.
העובדה שרובם ככולם, אותם רכבי הפנאי כן? מבוססים על משפחתיות מקבילות, עם מנועים אנמיים, הנעה קדמית ומרווח גחון של תחש בהריון, לא ממש תומכים באותן הבטחות מהקטלוג המפואר. אז מה? זה בסדר גמור. בעידן שבו אנשים יוצאים מגדרם לבטא אינדיבידואליות כזו או אחרת, בחירה במכונית שמצהירה הצהרות מפוצצות – זה בסדר גמור. יש כאלו שיצבעו את השיער בסגול ויתקעו נזם באף בשביל להיות מיוחדים. יש כאלו שיעדיפו מכונית מוגבהת שתיראה כאילו היא בדרך לסנגל. זה שאותה מכונית תהיה תמיד פחות טובה בכל פרמטר ממכונית ‘רגילה’ במחיר מקביל, ידוע. לא ביג דיל. לגבי השימוש של כאלו ואחרים במילה ג’יפ, או ג’יפון לתיאור אותן מכוניות, על זה אני לא מעונין להוסיף. וכל בר-דעת יבין למה.
מה שכן מציק, זה התיאור: ‘רכב-פנאי’. הרי אין כאן שום דבר שקשור לפנאי באמת נכון? איסוף ילדים מבית הספר, פיזור בחוגים, קניות ברמי לוי או נסיעה לעבודה, זה לא באמת פנאי נכון? גם לנסוע להורים של האישה, בשבת, לא בדיוק נופל להגדרה הזו. מה שכן נופל להגדרת רכב פנאי בצורה מדויקת זה קאן-אם קומנדר המופיע מעל התמונות כאן. הוא באמת מיועד לשעות הפנאי. לבד או עם המשפחה. לצאת אל השטח, לצבור חוויות חדשות או מוכרות, ולחזור הביתה מלאים וטעונים לקראת משימות היום-יום המשמימות. אז ברשותך, בוא נסכם. יונדאי טוסון (לדוגמה) זו מכונית, קאן-אם קומנדר הוא רכב פנאי.
לגבי הקומנדר, כמה מילים. את הקומנדר המקורי הציגו בקאן-אם לפני כעשור. בעוונותיי נכחתי בהשקה לעיתונות העולמית אז, בקנדה, וזכורה לי מטרתו באופן ברור למדי. בקאן-אם כיוונו לייצר רכב שטח ספורטיבי, כזה שייתן מענה לדרישה החדשה יחסית אז לכלים כאלו. הפגיעה לא הייתה מדויקת – רק המאבריק שהוצג לאחר מכן, פגע במטרה והשמיד אותה. רוצה לומר, לקח את מה שהעולם יודע על רכבי שטח ספורטיביים עד לקצה ומעבר.
אז הקומנדר החדש, זה שמונח לפנינו עכשיו, לא קשור לאותו המאבריק. הוא לא מיועד למי שרוצה להיות הכי מהיר בעיר, בכפר או בשטח. הוא מיועד לקהל מיושב יותר, הגיוני יותר, כזה שרוצה לטייל, לחוות ולהנות מהשטח הישראלי. כך שהוא מצויד ביכולת צנועה יותר, מרכב מרווח וורסטילי יותר ובתג נמוך יותר בכ-100,000 שקלים לעומת גרסאות מאבריק עם אותן כמות מושבים.
ובמקום הזה הקומנדר החדש אמור להציע משהו שפוי ונוח יותר. להציג עדיין יכולת טובה אבל גם להיות זול יותר לרכישה ופחות קיצוני על השביל. הדרך לשם עוברת שלדה חדשה לחלוטין, עם אפשרות לדגם קצר בעל 2 מושבים או ארוך בעל ארבעה מושבים. המרכב עצמו רחב יותר מהדור הקודם כך שהמרווח משופר וחלקה העליון של השלדה מודולרי ומתאים להתקין תוספות מקוריות שונות – ממנשאים וגגונים ועד סגירה לארגז האחורי הנפתח.
בהשקה המקומית הזדמן לנו לדגום את יכולתו של הקומנדר החדש על שבילי צפון מדבר יהודה. כבר מרגע הכניסה כוונת המשורר ברורה לחלוטין. הכניסה קלה למדי, תפעול הדלתות נוח וכך גם תפעול כיוון הכיסא – פעולה קלה וחלקה בהשוואה להיצע בז’אנר הזה. גם העובדה שיש כאן חגורות רגילות ולא רתמות מרוץ, מספרות על הייעוד של הרכב הזה. עם חגורות כאלו, קל לעצור, לרדת מהכלי, ולחזור. פעולה שמתאימה לטיול ולא כל-כך נוחה בקלים הקיצוניים יותר.
המפרט המכאני כאן פשוט למדי. למתלים מהלך של 38 ס”מ, בבולמים ניתן לכוונן עומס קפיץ בלבד. המנוע אטמוספרי עם 100 כ”ס, מפרט בסיסי למדי. בכל הקשור להנעה לעומת זאת, יש כאן כל מה שצריך בכדי להתגבר על מכשולים בשטח. אפשרות לבחור בין הנעה כפולה לאחורית, דיפרנציאל אחורי ננעל חשמלית וקדמי ויסקוזי. מיותר לציין שלאורך הנסיעה, הכלי הזה עברה את על המסלול, לרבות עליות טכניות, בהנעה אחורית בלבד ובזלזול רב. רק אתגריים קשים באמת יידרשו את הנעת כל ארבעת הצמיגים והנעילות האמורות.
השטח הישראלי הנפלא, בייחוד במזג האוויר שאנו חווים עכשיו, מהווה מפלט קורץ לתלאות הכבישים היום-יומיות שלנו. הקומנדר מהווה הצעה מעניינת לאלו שרוצים לייצר חוויית פנאי משפחתית חדשה. כזו שנותנת משמעות חדשה לחלוטין למשפט – בואו נקפוץ לקניון.
קאן-אם קומנדר XT 1000R MAX
מנוע: וי-טווין, 976 סמ”ק
הספק: 100 כ”ס
מומנט: קג”מ
הנעה: אחורית/כפולה, ואריאטור
בסיס גלגלים: 306 ס”מ
משקל: 875 ק”ג
מחיר: 147,000 שקלים
בעד: כיף בשטח
נגד: לא לכל אחד
שורה תחתונה: רכב פנאי (אמיתי)