אין שום דבר חדש בכך שמכוניות חדשות מאבדות את עיקר ערכן בשנים הראשונות שלהן על הכביש. כלל ידוע נוסף הוא שמכוניות של מותגי יוקרה סובלות מאיבוד ערך גבוה ביותר באותן שנים. אבל מה קורה כשמדובר במכוניות חשמליות?
בדיקה שערך מגזין הטכנולוגיה Wired מארה”ב מגלה כי מכוניות חשמליות סובלות מירידת ערך מואצת בשנים הראשונות לחייהן, כשבמקרים קיצונים יכולה להגיע לאיבוד ערך של כמחצית משווי הרכב כבר בשנה הראשונה. כן, צריך לחזור על זה שוב, על פי הבדיקה של המגזין ישנם רכבים חשמליים שכעבור שנה מאבדים 50% מערכם בשוק המשומשות.
הבדיקה של המגזין מתבססת על בדיקת מערכות סחר מקוונות של רכבים משומשים ואתרי שמאות וייעוץ בבריטניה (Cap HPI) ובארה”ב (אדמונדס), תוך דגימת מחירי מכוניות חשמליות שהגיעו לשוק היד השניה. על סמך זאת פורסמו הערכות השווי של דגמים חשמליים שונים בעסקאות טרייד אין. מן הסתם ראוי לציין שבעסקת מכירה פרטית רוב הסיכויים הם שניתן לקבל מחיר מכירה גבוה יותר, אבל עדין יהיה מדובר בירידת ערך מסחררת.
בבריטניה בהסתמך על נתונים שהגיעו מחברת Parkers המתמחה בשמאות, מימון ויעוץ לרכישת רכב גילתה נבדקו מספר דגמים בני שנה שעברו כ-16 אלף ק”מ. מן הבדיקה עלה כי אאודי איטרון GT שמחירה כחדשה עמד על כ-108 אלף פאונד הוערכה לאחר שנה בשווי של 54 אלף פאונד, ירידה של 49%. פורד מוסטאנג מאך E ששוויה כחדשה הוא כ-59 אלף פאונד ספגה ירידת ערך של 52% וכך גם פולסטאר 2 שכעבור שנה שוויה ירד מכ-53 אלף פאונד לפחות מ-26 אלף פאונד. פורשה טאייקן איבדה 49% מערכה ויונדאי איוניק 5 ספגה ירידה בשיעור דומה, כאשר מי ש”הצטיינה” בשמירת הערך היא טסלה מודל 3 שאיבדה כעבור שנה רק 45% מערכה.
בארה”ב גילתה הבדיקה כי פורשה טאייקן טורבו בת שנתיים איבדה כ-50 אלף דולר משוויה ומוערכת כיום ב-106 אלף דולרים, זאת אגב בזמן שהטייקן טורבו חדשה כבר נמכרת במחיר של יותר מ-170 אלף דולר. פולסטר 2 “לונג ריינג'” משנת 2023 מוערכת בשוק היד השניה במחיר של 30-32 אלף דולר המשקף ירידה של כ-40% ביחס למחירה כחדשה.
הסיבה העיקרית לירידת הערך המואצת במכוניות חשמליות היא פשוטה: עדכניות. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה הופכת את המכוניות החשמליות מלפני שנה למיושנות, בדיוק כמו בעולם הטלפונים הסלולריים. הדבר נכון במיוחד עבור מכוניות חשמליות מדגמים וותיקים בשוק שלמרות עדכוני טוכנה כבר נחשבים פחות עדכניים בקרב המכורים לדבר. לצד זאת, רוכשי מכוניות משומשות כבר לא מוכנים לשלם “אקסטרה” רק כדי לעבור למכונית חשמלית כאשר יש היצע הולך ומתרחב של מכוניות חשמליות חדשות במחיר דומה.
מצד אחד זו בשורה מצוינת לרוכשי המכוניות המשומשות שמתכוונים להחזיק ברכבם מספר שנים, שכעת יכולים לרכוש לעצמם מכונית חשמלית כמעט חדשה במחיר מציאה. מצד שני, בעלי המכוניות המוצעות למכירה, שחלקם מחליט לחזור למכוניות בעירה פנימית לאחר שגילו שמכונית חשמלית פחות מתאימה לצורכיהם, מגלים כי הם צריכים להוסיף סכומים גבוהים מאד כדי לרכוש רכב חדש ברמה מקבילה.